Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej det var mest eftersom Sel inte har någon trädgård utan en hårdgjord uteplats, och ville ha plats i sina krukor till andra saker nu. :) Tulpaner blommar dock sällan lika fint som första året (man får köpa speciella sorter för att få fin blomning alla år) så de kan passa bra att gräva upp och t.ex. plantera i en äng eller liknande där man inte blir lika besviken på att de inte blommar eller inte blommar så stort.
Apropå det har jag en underlig tulpanhistoria :) när jag flyttade in fanns några ynkliga vita i en rabatt på framsidan, som kom upp då och då och såg lite B ut. Sedan jag gött trädet de står under några år kom de upp nu och var superfina, stora, vita. Så ev behöver vissa kanske mer gödning än man ger dem också.
 
Generellt är det bäst att vattna ordentligt när en vattnar och inte smådutta och det gäller de flesta växter. Jag brukar lägga slangen vid busken/trädet/planteringen som ska vattnas och låta den ligga där mellan en halvtimme och en timme (beroende på om jag kommer ihåg den :o). Småduttar gör att rötterna blir för grunda, vattnet behöver sjunka ner ordentligt för att rötterna ska gå djupare.

Att använda spridare gör att för mycket dunstar och bla rosor tycker inte om att bli blöta ovan jord.

Edit: Jag har mer eller mindre slutat vattna gräsmattan om det inte är fråga om nyanläggning. Det är i mina ögon slöseri med vatten (trots att jag har sjövatten).
Nu la jag en droppslang runt nyplanteringen, den får ligga någon halvtimma och så ska det ändå regna senare i veckan. Så kana jag flytta den till plommonträdet sedan som brukar tappa sina små frukter tidigt på året. :)
 
Gick igenom min fröpåsar och hittade rosenböna 'Enorma'. Fick då en fiffig idé eftersom jag aldrig kommer mig för att bygga ett högt växtstöd. Vill nu plantera den i en stor balja och låta den klättra upp på vår veranda. :) Kan man så bönor nu i tråg? Kan ju enkelt täcka över om det blir kallt när de tittat upp. Tänkte också ha mer ätbart i den; dill, basilika och lite blommor. Mycket nöjd med min idé då jag älskar saker som doftar. Så underbart om det blir lite dilldoft intill verandan. Höga dillkronor som når upp mot räcket. :heart
 
Tror jag idag ska ägna mig åt lite omplantering på lunchen, och sådd av gurkväxter. Börjar kännas som lagom tid för det nu. Frilandsgurka, slanggurka, squash och pumpor. Älskar verkligen gurkväxterna. :) Min favoritgurka är Tanja som får riktigt hårt skal (ofta med taggar), litet kärnhus, krispigt kött och mycket smak.

Har också noterat från mitt hemmakontor att det växer en jättefin lönn i en oxbärsbuske utanför fönstret. Kanske runt 1,5 m hög nu och perfekt krona delad i tre fina grenar. Den ska jag gräva upp i sommar och sätta på ett bra ställe. Viktigt att tänka på efterträdare när träden börjar bli gamla. Ett stort träd blir ju inte till i ett nafs. :)
Min favorit är Arboga vit. :) det var de som dog precis men jag har beställt nya från Runåbergs och håller tummarna.
Tanja verkar vara den som överlevde två stycken.
 
När man har ledig onsdag och det är strålande sol och 20 grader varmt - då är det = trädgårdsdag :love:
Planen är att kasta ut de kvarvarande försådderna i köksfönstret, tomat, gruka och squash. Sen stoppa ner frön av bönor, sockerärt och persilja. Kanske göra iordning landet där kålen ska sättas ut - vi får se vad lusten och orken driver till ;) Man får ju inte glömma av kaffeochnjutaavträdgården-stunderna heller :up:
 
Killen skickade en bild till mig där ”ligisten” som lämnar massa bajs på gräsmattan fastnat på en fin 🦔💨💨.
På samma bild ser jag även gräs slänten som jag jämnade till, knappt det syns längre, jisses amalia va gräset växer. Förvisso bra, men hade inte räknat med att det skulle ta sig så fort. 🙈😅

2ED99E09-9E56-41D9-955E-D64B7A32B5AF.jpeg
 
Killen skickade en bild till mig där ”ligisten” som lämnar massa bajs på gräsmattan fastnat på en fin 🦔💨💨.
På samma bild ser jag även gräs slänten som jag jämnade till, knappt det syns längre, jisses amalia va gräset växer. Förvisso bra, men hade inte räknat med att det skulle ta sig så fort. 🙈😅

Visa bifogad fil 91114
Suddigaste bilden ever på kotten 🦔

76AF041A-82EB-40D4-AC40-5C4378842085.jpeg
 
Jag ställde ut mina sugar-baby vattenmeloner i mitt växthus för ett par veckor sedan i zon 4, de verkar trivas himla bra än så länge (ta-i-trä).
Aha. Jag har också Sugar baby och bor också i zon 4. Har dock ett väldigt litet växthus med glas, så den reglerar inte temperaturen så bra.
 
Jag är stenrik :crazy: På sten alltså;)
Har två ytor som jag ska försöka få till äng men helvete vad sten det är :arghh:
Orkar inte plocka mer imorgon ska jag hälla ut frön och så får det faktiskt se till att regna här också :cautious:
Bor du i Småland eller?
Vart man än gräver i trädgården här så hittar man sten. Sjukt mycket sten och lite frustrerande att gräva i också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 985
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 604
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
Svar
14
· Visningar
859
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 767
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp