Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan nog inte med ord beskriva mitt hat jag har till knölklockor. De är precis överallt i min trädgård 😡😭
Hade en gång i min ungdom ett slagsmål mot knölklockor i en rabatt. Pappas ex stod och log hult medan jag grävde typ 60 cm djupt med en spade för att få upp jätterötter, hon visste liksom att det inte var någon vits. De är ändå ganska söta.

hmm skogsskafferiet säger att du kan äta dem med.
https://www.skogsskafferiet.se/knolklocka/
verkar kanske risktigt dock :rofl:
 
Hade en gång i min ungdom ett slagsmål mot knölklockor i en rabatt. Pappas ex stod och log hult medan jag grävde typ 60 cm djupt med en spade för att få upp jätterötter, hon visste liksom att det inte var någon vits. De är ändå ganska söta.
Jag har en två rabatter jag vill ha bort dem från. Funderar på om det inte går att täcka med markduk och ha ihjäl dem på det sättet?
 
Jag har en två rabatter jag vill ha bort dem från. Funderar på om det inte går att täcka med markduk och ha ihjäl dem på det sättet?
Ingen aning, har alltid tänkt det verkar tråkigt att ha markduk, men man kanske kan odla någonting på den, med pallkragar.

Det kanske faktiskt fungerar att ta upp de där jätterötterna som ligger och gror långt nere om man är envis och sedan rycker eller ngt.

Själv har jag revsmörblomma. Arg som ett bi är jag på dem. Jättelånga rötter insåg jag precis och de försöker ta över gräsmattan från häcken. Snor in sig i gräsklipparen. Förra året lät jag det växa upp och tog dem med lie sedan. Blev faktiskt bättre. Men tar gärna tips, tror tyvärr inte de går att äta. I år har jag så långt rätt och slätt grävt bort en del av gräsmattan där och planterat ett päronspö, två blåbärstry och sått lin. Men fick ju inte bort rötterna ända ned...

En väninnas bostadsrättsförening har inte gräsmatta, de har revsmörblommematta, men de verkar inte märka någonting. Revsmörblommorna verkar älska gräsklippning.
 
Ingen aning, har alltid tänkt det verkar tråkigt att ha markduk, men man kanske kan odla någonting på den, med pallkragar.

Det kanske faktiskt fungerar att ta upp de där jätterötterna som ligger och gror långt nere om man är envis och sedan rycker eller ngt.

Själv har jag revsmörblomma. Arg som ett bi är jag på dem. Jättelånga rötter insåg jag precis och de försöker ta över gräsmattan från häcken. Snor in sig i gräsklipparen. Förra året lät jag det växa upp och tog dem med lie sedan. Blev faktiskt bättre. Men tar gärna tips, tror tyvärr inte de går att äta. I år har jag så långt rätt och slätt grävt bort en del av gräsmattan där och planterat ett päronspö, två blåbärstry och sått lin. Men fick ju inte bort rötterna ända ned...

En väninnas bostadsrättsförening har inte gräsmatta, de har revsmörblommematta, men de verkar inte märka någonting. Revsmörblommorna verkar älska gräsklippning.
Den har vi mellan plattorna. Tack och lov inte i gräsmattan!

I hästens hage har vi åkervinda... Ni kan ju gissa hur kul det är att mocka hage med den?
 
Jag har shoppat rosor... men inte åt mig själv :D En i byn har bett mig om råd till sin trädgård och då främst angående rosor. Det är lika roligt att shoppa åt andra och betydligt billigare :p

Sedan är jag så pass fåfäng att jag blir lite stolt ändå att hon bett om råd :o
 
Köpte några stjärnögon för ett par veckor sen. De var superfina, och vips... Skitfula. Antar att de fick det för kallt. Men hur bär jag mig åt för att de ska repa sig och bli fina igen?
 

Bifogade filer

  • 20220519_154846.jpg
    20220519_154846.jpg
    489,6 KB · Visningar: 50
Jag har gett mitt prydnadskörsbär 'Accolade' lite kärlek idag. Gräset hade vuxit in mot stammen, så jag tog bort grässvålen runt stammen. Sen kompenserade jag den borttagna jorden med ny jord. Sen fick trädet gödsel och rejält med vatten. Eftersom jag inte äger någon bevattningssäck, gjorde jag två hål i en spann och ställde dit. Den fyllde jag med vatten, tre gånger. Borde jag ge mer vatten?
IMG_20220519_162606_861.jpg
 
Men sen vänder jag mig om och påminns om kirskål 🫣😭

Både kirskål och knölklocka är ätbara och bidrar till den biologiska mångfalden. De må ses som ogräs, men det är mest en fråga om tradition av hur vi ser på växter i en trädgård. Om de får blomma kan du plocka in finfina buketter också, de är särskilt vackra i kombination 😀💐.


En liten tröst så slipper en slita sitt hår när oönskade växter frodas...
 
Både kirskål och knölklocka är ätbara och bidrar till den biologiska mångfalden. De må ses som ogräs, men det är mest en fråga om tradition av hur vi ser på växter i en trädgård. Om de får blomma kan du plocka in finfina buketter också, de är särskilt vackra i kombination 😀💐.


En liten tröst så slipper en slita sitt hår när oönskade växter frodas...
Kör en passiv krigsföring mot kirskålen. Planterade tre plantor med myskmadra förra hösten. Planterade två till nu, vet inte om jag kommer ångra mig 😂 men tycker blommorna är sötare. Men lite skrämmande hur snabbt den verkar bre ut sig 🫣 uppskattade knölklockan första sommaren. Sen blev det bara knölklocka i den rabatten 😂
 

Bifogade filer

  • FC164A98-5FD3-4A77-B868-CD53E32CFB83.jpeg
    FC164A98-5FD3-4A77-B868-CD53E32CFB83.jpeg
    537,2 KB · Visningar: 44
Balkongen levererar trots storleken!

Just ätit fräst lammlever med blad och knoppar av gode henriks målla, den enda lilla strålande perenna broccoli-buketten, blast och knopp av piplök och ett köpeblomkålsmos med örter från balkongen. Det är så roligt att kunna få känslan av mycket egenodlat trots liten yta.

Satte ut några plugg bronsfänkål, dill och perenn ruccola. Insåg att jag måste ta fram min guldkanna så de inte får näringsbrist. Värden klippte gräset idag, så med lite tur kan jag ”skörda” lite av det imorgon att täcka med.

Hägg- och syrendoften är nästan yrselframkallande kraftig nu. :love:
 
Nu är fem sjättedelar av landet helt färdiggrävt och sått, okej det är några rader potatis som är tomma då utsädes inte räckte så måste köpa mer. Idiotgräve morotsbiten för att få den riktigt lucker och fin så det kan bli stora fina morötter som tar sig ner i jorden. Sista sjättedelen ska det växa lite sallad och gurka i, märklig kombo men det var vad som blev över. Gurkan sådde jag inomhus för ett par dagar sedan och salladen får det nog bli likadant med, kanske redan ikväll 🤔.
Suck glömde ärtor och bönor som ska klänga i norrändan på landet. De måste ner de också nu tror det får bli försådd som sätts ut precis när det grott.

Nästa projekt är att gräva landet jag bröt upp förra året. Där är jorden sämre och kvickroten frodas ännu mer. Planen är att där ska sättas majs och kål. Båda delarna är försådda inne så det enda som ska sås på friland är kålroten vilket gör att jag har lite mer tid på mig.

Så himla nöjd med dagen :)
 
Fick massor av kartong av mannen idag. Ibland är det enkelt att göra sin fru glad. :D De ska läggas ut i landet i helgen med pallkragar och jord. Jag tror de räcker till både kragar och gångar. Jag har inte flis men massor av halm, det borde väl funka som gång också? Fluffigheten lägger sig väl snabbt hoppas jag.

För övrigt. På förskolan skulle barnen så ärtor till ärtskott. Min grabb var högst ointresserad av aktiviteten, så till den grad att kompisar erbjöd sig att så åt honom för han inte skulle bli utan. Hans kommentar? "Nä, jag behöver inte så. Jag har massor med sånt hemma".
:rofl::angel:
 
Fick massor av kartong av mannen idag. Ibland är det enkelt att göra sin fru glad. :D De ska läggas ut i landet i helgen med pallkragar och jord. Jag tror de räcker till både kragar och gångar. Jag har inte flis men massor av halm, det borde väl funka som gång också? Fluffigheten lägger sig väl snabbt hoppas jag.

För övrigt. På förskolan skulle barnen så ärtor till ärtskott. Min grabb var högst ointresserad av aktiviteten, så till den grad att kompisar erbjöd sig att så åt honom för han inte skulle bli utan. Hans kommentar? "Nä, jag behöver inte så. Jag har massor med sånt hemma".
:rofl::angel:
Heja barnet! :love:

Härlig present! Halm blir toppen i gångar, vi hade det i fjol. Det blir rätt snabbt fantastisk mull (dvs nu i våras var det mesta vi lade ut förra våren/sommaren mylla), men då är det ju bara att flytta på dit det behövs bättre.
 
Kör en passiv krigsföring mot kirskålen. Planterade tre plantor med myskmadra förra hösten. Planterade två till nu, vet inte om jag kommer ångra mig 😂 men tycker blommorna är sötare. Men lite skrämmande hur snabbt den verkar bre ut sig 🫣 uppskattade knölklockan första sommaren. Sen blev det bara knölklocka i den rabatten 😂

Myskmadra är jättefin marktäckare tycker jag 😊 Men visst, man vill nog inte att något ska växa utom kontroll 😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 960
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 740
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 598
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Gräs i näshålan?
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp