Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ytterligare fråga om vår häckplantering!

Den levereras idag, alltså barrotade plantor av måbär. Där den ska sitta har det redan suttit en häck som vi nu grävt ett dike i för plantering. Hur mycket planteringsjord behöver vi fylla på med i befintlig jord för att det ska bli bra? Upplever inte jorden som sandig och inte heller särskilt lerig.

Är jorden okej så räcker det att jordförbättra den lite med naturgödsel istället för planteringsjord. Det finns på likadana påsar som planteringsjord men innehåller mer näring så det räcker till mer 😊.
 
Jag vill ha två valnötsträd till och har idag stegat för att se om jag har plats. Kanske. Vet dock inte riktigt hur stort avstånd man behöver mellan valnötsträd. Räcker det med nånstans mellan 11 och 14 meter så går det.
Jag läste precis (alltså bokstavligen för tre minuter sedan) om precis detta i en fb-grupp där det sades att just 11-14 meter mellan vuxna träd bör räcka. Galet bra synkronicitet! Rent logiskt borde det också räcka då valnöt ofta blir 20-30 m högt och om kronan då blir något smalare än höjden så bör 10-15 meter vara bra avstånd. Att vi dessutom ser vilda träd samsas om platsen för sina kronor gör att jag mest vill säga kör, bara kör! Vill du ha äkta valnöt eller någon annan?
 
Jag läste precis (alltså bokstavligen för tre minuter sedan) om precis detta i en fb-grupp där det sades att just 11-14 meter mellan vuxna träd bör räcka. Galet bra synkronicitet! Rent logiskt borde det också räcka då valnöt ofta blir 20-30 m högt och om kronan då blir något smalare än höjden så bör 10-15 meter vara bra avstånd. Att vi dessutom ser vilda träd samsas om platsen för sina kronor gör att jag mest vill säga kör, bara kör! Vill du ha äkta valnöt eller någon annan?
Kanske är du med i samma grupp som jag. Ställde nämligen den frågan på fb.

Jag har en buartnöt sedan tidigare och vill komplettera med en grå valnöt och en hjärtvalnöt.
 
Gårdagens skörd:

IMG_20220516_203417_6.jpg
1. Kan jag bara sluuuta så hela rader plocksallat samtidigt?
2. Jäj! Lyckades få fina rädisor i år! :banana:
3. Nog med plocksallat nu. Någonsin.
4. Funkade att äta spenatblad, trots att en del gått i blom.
5. Ingen mer sallat!
 
Gårdagens skörd:

Visa bifogad fil 91098
1. Kan jag bara sluuuta så hela rader plocksallat samtidigt?
2. Jäj! Lyckades få fina rädisor i år! :banana:
3. Nog med plocksallat nu. Någonsin.
4. Funkade att äta spenatblad, trots att en del gått i blom.
5. Ingen mer sallat!
Jag älskar salladen så här års! Det känns så lyxigt att äta en sallad från trädgården till lunch. Lägger till protein som blivit över från middagen, lite tomat, rädisor, gurka och kastar ihop något gott till dressing. :d
 
Så kan det såklart vara! @Wille

Apropå valnöt så fick jag en av en vän i fjol, som hon dragit upp från nöt samma år. Jag är lite fäst vid den och vill egentligen behålla den i kruka tills jag har en markplätt där jag tror jag skulle kunna njuta av den när den börjar bära frukt (vilket jag inte har i nuläget), men jag har förstått att de är känsliga för omplantering.

Mina val är att be om lov att sätta den på tomten här, där jag antagligen inte bor om tjugo år, eller försöka plantera om den i en rejält djup kruka och hoppas på att den trivs där 1-2 år för senare omplantering. Det vore inte hela världen att börja om med en annan när jag väl har mark, med tanke på att den är så ung. Jag tappar liksom ingen tid direkt, bara ett år. Men ägarlystnaden talar för att behålla den och hoppas på det bästa.

Hur gammal var din planta när du köpte den, Wille? Så gammal vet vi ju tål kruka följt av utplantering tänker jag.

Den övervintrade i sin kruka nedgrävd i en pallkrage i vintras och jag kommer kunna göra likadant igen. Nu är den 15-20 cm hög. :love:
 
Jag älskar salladen så här års! Det känns så lyxigt att äta en sallad från trädgården till lunch. Lägger till protein som blivit över från middagen, lite tomat, rädisor, gurka och kastar ihop något gott till dressing. :d
Absolut, egen sallat är smidigt och ett mål...men det finns gränser för hur mycket en person kan äta upp.
Istället för att så en hel tjock sprängfylld rad kan man ju så lite i taget i omgångar...
 
20220518_080732.jpg


Första gången i min odlingskarriär som jag faktiskt lyckats med försådd av kål. Det blev ett gäng olika kulturarvssorter, bland annat vår enda kvarvarande svenska vitkål, Säfstaholm.

Lite gurkor, solrosor, linnétagetes, tobak och annat i krukorna runt om. Vi har fortfarande frostnätter, så här är det inte bråttom.
 
Så kan det såklart vara! @Wille

Apropå valnöt så fick jag en av en vän i fjol, som hon dragit upp från nöt samma år. Jag är lite fäst vid den och vill egentligen behålla den i kruka tills jag har en markplätt där jag tror jag skulle kunna njuta av den när den börjar bära frukt (vilket jag inte har i nuläget), men jag har förstått att de är känsliga för omplantering.

Mina val är att be om lov att sätta den på tomten här, där jag antagligen inte bor om tjugo år, eller försöka plantera om den i en rejält djup kruka och hoppas på att den trivs där 1-2 år för senare omplantering. Det vore inte hela världen att börja om med en annan när jag väl har mark, med tanke på att den är så ung. Jag tappar liksom ingen tid direkt, bara ett år. Men ägarlystnaden talar för att behålla den och hoppas på det bästa.

Hur gammal var din planta när du köpte den, Wille? Så gammal vet vi ju tål kruka följt av utplantering tänker jag.

Den övervintrade i sin kruka nedgrävd i en pallkrage i vintras och jag kommer kunna göra likadant igen. Nu är den 15-20 cm hög. :love:
Jag vet inte hur gammal mitt träd var när jag köpte den, men den var kanske 40 cm hög och ympad på någon grundstam. Den övervintrade i jordkällaren första vintern.
 
Tror jag idag ska ägna mig åt lite omplantering på lunchen, och sådd av gurkväxter. Börjar kännas som lagom tid för det nu. Frilandsgurka, slanggurka, squash och pumpor. Älskar verkligen gurkväxterna. :) Min favoritgurka är Tanja som får riktigt hårt skal (ofta med taggar), litet kärnhus, krispigt kött och mycket smak.

Har också noterat från mitt hemmakontor att det växer en jättefin lönn i en oxbärsbuske utanför fönstret. Kanske runt 1,5 m hög nu och perfekt krona delad i tre fina grenar. Den ska jag gräva upp i sommar och sätta på ett bra ställe. Viktigt att tänka på efterträdare när träden börjar bli gamla. Ett stort träd blir ju inte till i ett nafs. :)
 
Det låter heeeelt ljuvligt! Grattis! Utöver vad som redan sagts om buskar osv, så kan du göra avläggare (hos vänner, grannar, familj) nu om du vill, lagom att gräva upp och sätta ner i jorden i vår, så har du massor av buskbäbisar gratis. Att ta sticklingar efter skörden i höst går bra på mycket och kan också vara ett roligt sätt att få börja ”nu” och ha mycket växtmaterial för utplantering till våren.



Delvis kl kommer här lite nördig info. Generellt om vattning så väter 1 l vatten 1 kvm jord 1 cm djupt (beror såklart på jordmån, men ett riktvärde). Att bara väta jorden 10 cm ner (som i 10 l) ger plantor som inte klarar sig utan hjälp pga ytliga rötter

Att mäta hur lång tid det tar att fylla en vattenkanna av någon specifik storlek kan ge ledtråd om hur länge en behöver slangbevattna för att ge rotväta. Om en 10 l kanna tex tar 3 min att fylla, så vet en att 30 min vattning vid en buske/träd ger väta en meter ner i marken (och hjälper rötterna åt det hållet). Då behöver en inte undra och kan ge växterna bra förutsättningar och samtidigt vara sparsam med vattnet.


Och ni som trädgårdsstressar: :heart Ta det som det kommer, gör det som funkar. Kom ihåg att säsongen är lång (särskilt om en vill sommar- och höstså), att det kommer fler år och att det viktigaste är att det är kul. Jag har skalat ner något ohemult i år, vilket är lite sorgligt men sååå skönt.

Dagens trädgårdsinsats: ställt ett pluggbrätte på balkongen för avhärdning i ca 3 timmar och klappat på lavendeln som tar sig såå fint.
Åh! tack, älskar nördig info, det är precis vad som får en att känna att man kan försöka veta vad man gör :)

(måste tillägga att i allmänhet överlever faktiskt buskar och sådant jag planterat, men det var mycket i år och det kanske kunde blivit större allting om jag hade vattnat mer. Dessutom planterade jag en sådan skör rabattros förra året och misstänker att den är mer känslig än mina gammeldags rosor.)
 
Jag har undrat hur man ska göra med alla lökar. Ska man lämna dem kvar i backen där det finns möjlighet? Annars flytta och sätta ner i en kruka som du säger? Ställa mörkt under sommaren och sätta ner igen i höst?
Nej det var mest eftersom Sel inte har någon trädgård utan en hårdgjord uteplats, och ville ha plats i sina krukor till andra saker nu. :) Tulpaner blommar dock sällan lika fint som första året (man får köpa speciella sorter för att få fin blomning alla år) så de kan passa bra att gräva upp och t.ex. plantera i en äng eller liknande där man inte blir lika besviken på att de inte blommar eller inte blommar så stort.
 
Viktigt att tänka på efterträdare när träden börjar bli gamla. Ett stort träd blir ju inte till i ett nafs. :)
Håller med!
Behövde ta ner en stor gammal björk hemma när vi var nyinflyttade, kändes så himla tråkigt även om jag planterade en ny året efter. Vet liksom inte om jag kommer få se det trädet bli stort?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 955
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 550
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 561
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp