Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gå ut nånstans i en skog nära lite villakvarter så kan du nog hitta en massa vintergröna att gräva upp... Till kommunens glädje. ;) Jag vet många platser där den växer i naturen och det är på sina ställen flera hundra kvadratmeter den täcker.

Haha, jag tror dig/er! Önskar den hade kunnat frodats åtminstone litegrann hos oss, för jag tycker om den, men marken är väl för torr och mager just vid berget. Under vår doftschersmin frodas den dock fint och slingrar sig alldeles lagom vackert runt alla stenar och håller sig precis där den ska! Jag får hitta någon lika bra blommande marktäckare som konkurrerar ut mossan och kvickroten på berget istället, och rycka upp den stackars gula torkade vintergrönan därifrån 😅
 
Jag har undrat hur man ska göra med alla lökar. Ska man lämna dem kvar i backen där det finns möjlighet? Annars flytta och sätta ner i en kruka som du säger? Ställa mörkt under sommaren och sätta ner igen i höst?
Grundprincipen för de flesta lökar är väl att de sätter blad som de på hösten tömmer på näring? Näringen går ner i löken för att ge ny blomning nästa år.
 
Eftersom man ska vattna växter 2-3 säsonger efter plantering så spelar det ingen roll för själva vattningen om man planterat på hösten eller på våren. Däremot om man har en fuktig och lång höst kan det vara lättare och mindre stressigt att plantera då, men man får vara desto mer vaksam på vårkanten och vattna när växten börjar vakna. Oavsett om du planterar på hösten eller våren ska du alltså vattna minst 2 somrar efter plantering.
Absolut, men jag inbillar mig att dom kräver som allra mest bevattning som nyplanterade. Sen får dom ju mer och mer rötter och klarar iaf liiite mer slarv.
Jag har dock insett att jag inte riktigt klarar att vattna träd under etablering så jag kör bevattningssäck, funkar bättre för mig.
 
Jag har ju en tendens att vattna med vattenkanna och häller typ tio liter på en ny buske i veckan (eller borde). Jag är lite osäker på hur mycket vatten som kommer ur en slang på en halvtimma eller en minut (vilket är så länge som man orkar stå med slangen och som jag tror är betydligt under tio liter) eller vad det kan vara.

Så frågan är om tio liter i veckan duger och hur mycket vatten man får ur slangen på en halvtimma :)

Använt spridare bara när jag vill vattna barnet också.
Allt beror ju på hur stor busken är. Jag skulle säga att vattna 2 ggr per vecka och ca 30 liter per gång är lagom. På större träd brukar man säga 70 liter 2 ggr per vecka, men så stora träd köper man ju ofta inte hem till sin trädgård.
 
Allt beror ju på hur stor busken är. Jag skulle säga att vattna 2 ggr per vecka och ca 30 liter per gång är lagom. På större träd brukar man säga 70 liter 2 ggr per vecka, men så stora träd köper man ju ofta inte hem till sin trädgård.

Min grova uppskattning av min vattning ger att jag nog hamnar någonstans där.
 
Jag hade inte använt kanna, 10 liter är ingenting i sammanhanget.. Jag vet inte flödet i min slang (det är inte jättehårt tryck i den) men jag tycker jag ser på jorden och hur växterna frodas hur mycket vatten som krävs. Jag har vattnat på det här sättet i många år och bevisligen fungerar det.

Edit: En extremt grov uppfattning (baserat på mängden en borriggspump ger och mitt extremt grova ögonmått :D) är att min slang ger mellan 4 och 8 minutliter.
@Ninnurur
@monster1
Hjälp :D ok får lägga lite slang under dem onekligen.
 
Mina fuchsiasticklingar, som ju faktiskt blivit hyfsat stora plantor nu, fick flytta ut idag. Jag kommer linda in dem i några varv fiberduk under en tid. Hoppas det funkar.

20220517_161253.jpg
 
Min mest prioriterade tomat växte jättebra men har nu tvärdött:cry: Hoppas verkligen att skadan på bild är pga att jag inte varit varsam nog istället för kryp. Vi säger så va? 😁😬
IMG_20220517_121807.jpg
 
Mina fuchsiasticklingar, som ju faktiskt blivit hyfsat stora plantor nu, fick flytta ut idag. Jag kommer linda in dem i några varv fiberduk under en tid. Hoppas det funkar.

Visa bifogad fil 91079

Mina har bott ute i många veckor, och mår utmärkt (förutom att de skulle behöva lite större krukor nu... 😇).

Jag brukar skicka ut dem så fort det är någorlunda frostfritt, och i så fall stoppa in dem i växthuset över natten om det skulle bli kallt igen. Någon frostgrad klarar de ju, värre när det är för varmt.
 
ÄNTLIGEN kan jag joina den här tråden! Vi har köpt hus med jätteträdgård (med stadsmått mätt då..) och ett ORANGERI. Är så pepp!

I orangeriet finns idag ett stort olivträd och vinrankor. I trädgården finns typ 5 aprikosträd (varav det äldsta gav 200 kg frukt förra året! I år dock frostnupet så oklart om det alls blir någon skörd), några äppelträd av olika sorter, två plommonträd (ett med blå plommon och ett med rödgula-lila) och ett svart mullbärsträd. Ett litet fläderträd också.

Vi får tillträde midsommarveckan. Vad kan man göra i trädgården då i zon 1? Är det för sent att plantera bärbuskar? Vill ympa in vännernas magiska Aroma och som jag förstått görs det bäst på våren? på ett av de mindre äppelträden. Vad kan man odla i grönsaksväg så sent? Anlägga sparrisland? Svartkål? Vad är bättre att spara till hösten eller nästa vår? Vad kan man sätta i orangeriet så sent? Det finns uppmurade jordbäddar som bara väntar på plantering!

Vi kan inte förodla något för vi tågluffar i 2,5 veckor precis innan tillträdet så det blir ingen vattning av plantor då. Känns tyvärr som att vi flyttar in i helt fel säsong även om vi såklart får hela sommaren att njuta i trädgården 😍

Har fått massa tips från förra ägarna på vilka platser i trädgården som mina odlingsidéer kan platsa, så även om man ska bo in sig och känna efter så finns det en del grejer jag vill få igång så fort som möjligt eftersom de kommer ta några år på sig att ge skörd.
Det låter heeeelt ljuvligt! Grattis! Utöver vad som redan sagts om buskar osv, så kan du göra avläggare (hos vänner, grannar, familj) nu om du vill, lagom att gräva upp och sätta ner i jorden i vår, så har du massor av buskbäbisar gratis. Att ta sticklingar efter skörden i höst går bra på mycket och kan också vara ett roligt sätt att få börja ”nu” och ha mycket växtmaterial för utplantering till våren.

Jag har ju en tendens att vattna med vattenkanna och häller typ tio liter på en ny buske i veckan (eller borde). Jag är lite osäker på hur mycket vatten som kommer ur en slang på en halvtimma eller en minut (vilket är så länge som man orkar stå med slangen och som jag tror är betydligt under tio liter) eller vad det kan vara.

Så frågan är om tio liter i veckan duger och hur mycket vatten man får ur slangen på en halvtimma :)

Använt spridare bara när jag vill vattna barnet också.

Delvis kl kommer här lite nördig info. Generellt om vattning så väter 1 l vatten 1 kvm jord 1 cm djupt (beror såklart på jordmån, men ett riktvärde). Att bara väta jorden 10 cm ner (som i 10 l) ger plantor som inte klarar sig utan hjälp pga ytliga rötter

Att mäta hur lång tid det tar att fylla en vattenkanna av någon specifik storlek kan ge ledtråd om hur länge en behöver slangbevattna för att ge rotväta. Om en 10 l kanna tex tar 3 min att fylla, så vet en att 30 min vattning vid en buske/träd ger väta en meter ner i marken (och hjälper rötterna åt det hållet). Då behöver en inte undra och kan ge växterna bra förutsättningar och samtidigt vara sparsam med vattnet.


Och ni som trädgårdsstressar: :heart Ta det som det kommer, gör det som funkar. Kom ihåg att säsongen är lång (särskilt om en vill sommar- och höstså), att det kommer fler år och att det viktigaste är att det är kul. Jag har skalat ner något ohemult i år, vilket är lite sorgligt men sååå skönt.

Dagens trädgårdsinsats: ställt ett pluggbrätte på balkongen för avhärdning i ca 3 timmar och klappat på lavendeln som tar sig såå fint.
 
Jag vill ha två valnötsträd till och har idag stegat för att se om jag har plats. Kanske. Vet dock inte riktigt hur stort avstånd man behöver mellan valnötsträd. Räcker det med nånstans mellan 11 och 14 meter så går det.
 
Hoppas! jag hade verkligen funderat på att testa efter att ha sett en tutorial, den skulle liksom läggas ned, inte stoppas ned som jag trodde. Men jag har inte provat.

Däremot ploppade jag ned en pepparrot i en pallkrage där inget utom hallon vill växa ändå, håller tummarna! för att det blir en lagom mängd pepparrot i pallkragen men inte för mycket eller för lite.

Hade det som gott ogräs på en släktings sommarställe när jag var liten (jag odlade lite där)
Ja vi får se, testar nu så får vi se vad det barkar hän. 🙈
Inte beredd att ge upp än. Hade varit kul om det ville ta sig. Hoppas pepparroten tar sig för dig.
 
Gräset växer som sjutton. Kanske blir en fin gräsmatta där i slutet av sommaren. Kul att gräset tagit sig.

80FCF832-8528-4CA5-BE12-5E825997AAEA.jpeg


Såg även i odlingslådorna att det börjat titta fram något. Vet dock inte om det är ogräs eller något av det jag sått. 🙈
Tänker det får växa tills det går att se med säkerhet vilket som är vilket. 😅
 
Och ni som trädgårdsstressar: :heart Ta det som det kommer, gör det som funkar. Kom ihåg att säsongen är lång (särskilt om en vill sommar- och höstså), att det kommer fler år och att det viktigaste är att det är kul. Jag har skalat ner något ohemult i år, vilket är lite sorgligt men sååå skönt.

Det här är så viktigt! Det kommer en vår nästa år också... trädgård är inget kortdistanslopp utan ett maraton, den måste få ta sin tid.

Själv är jag gråtfärdig av glädje och tacksamhet över våren som gör att det grönskar efter allt skit som varit (och är) i världen :heart
 
Prova att kruka om den och plantera den djupare så att mer av stammen hamnar under jord och det bildas rötter över skadan också.
Ja det kanske vore en lösning, det där är enda anledningen som jag ser till varför den plötsligt lagt av. Egentligen slutkrukan men har någon ny odlingssäck från Jula som kan gå att stoppa ner den i! Hade samma sorts tomat som levde förra året trots en betydligt större skada så borde ge denna en sista chans:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 931
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
89 90 91
Svar
1 814
· Visningar
58 736
Senast: VLMF
·
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 265
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Dejtingtråden del 37
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp