Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
received_375556137964597.jpeg

Skriver här istället då inte jätte mycket aktivitet i balkongtråden.

Har planterat om 2st potatisar som ska behålla slv och hoppas blir mycket potatis sen senare i sommar. Resterande + några tomatplantor ska skänka till sambons släkt som har trädgård :D

Har även planterat om 3st tomater som jag tog fram på experiment ifrån tomatskivor den jag trodde minst på gav mest och bäst plantor 🤣 . Sen blommar mina tomater från Blomsterlandet som bara den och ett inköp från privatperson också på g att blomma 🤩
Skördat 2gurkor från gurkplantan och så jordgubbar på g med. Händer mao en hel del och ja belamrat balkongen med växter då inte bestämt oss för utemöbler än 🙈🤣
 
Finns det nån marktäckande växt man kan gå på, typ som gräs? Som skulle kunna leva och trivas under tre tallar? Dvs både väldigt skuggigt och sur jord. Troligtvis magert och torrt också, eftersom det ligger på en bergsknalle. Just nu är det helt bar mark där.

Vi har vår hängmatta mellan dessa träd så vi måste kunna gå på det... 😁
 
Finns det nån marktäckande växt man kan gå på, typ som gräs? Som skulle kunna leva och trivas under tre tallar? Dvs både väldigt skuggigt och sur jord. Troligtvis magert och torrt också, eftersom det ligger på en bergsknalle. Just nu är det helt bar mark där.

Vi har vår hängmatta mellan dessa träd så vi måste kunna gå på det... 😁
Finns väl någon timjan. Kryptimjan?
 
Köpte några stjärnögon för ett par veckor sen. De var superfina, och vips... Skitfula. Antar att de fick det för kallt. Men hur bär jag mig åt för att de ska repa sig och bli fina igen?
Jag hade nog bara låtit de vara och sen allt eftersom blommorna vissnar, tar bort dom vissna blommorna. De brukar blomma hela sommaren, så den kommer nog igen är min gissning.
 
Heja barnet! :love:

Härlig present! Halm blir toppen i gångar, vi hade det i fjol. Det blir rätt snabbt fantastisk mull (dvs nu i våras var det mesta vi lade ut förra våren/sommaren mylla), men då är det ju bara att flytta på dit det behövs bättre.
Vad bra. :) Jag har testat halmen som täckodling men oj vad mycket havre det grodde... :p Gör sig kanske bättre som gångar.

Och ja, äntligen regn! Någon - inte jag - har lagt en stor sten i min regnmätare så den är numera trasig och läcker. :meh: Men njuta av regnet kan man som tur är göra ändå. På lördag utlovas hela 18 mm! Jag vattnade lite igår så jorden skulle ta till sig det lilla som kom i natt. Känns lagom så att den är redo att suga upp allting på lördag. :heart
 
Kolla vilken liten goding som äntligen slagit ut. :love: Akleja Little lanterns som jag sådde själv förra året. Så otroligt späd och näpen, inget man planterar ut i skogslunden direkt.
Hur är det med akleja, de självsår ju sig gärna i nya varianter. Alltså kan man inte ta frö från denna och förvänta sig en likadan planta?
IMG_20220520_090256.jpg
 
Kolla vilken liten goding som äntligen slagit ut. :love: Akleja Little lanterns som jag sådde själv förra året. Så otroligt späd och näpen, inget man planterar ut i skogslunden direkt.
Hur är det med akleja, de självsår ju sig gärna i nya varianter. Alltså kan man inte ta frö från denna och förvänta sig en likadan planta?
Visa bifogad fil 91231
Det beror nog på om den har träffat en annan Akleja av annan sort tror jag. Jag har undvikit (lätt motvilligt) att ta in andra sorters Akleja och får stadigt Nora Barlow tycker jag på de självsådda.
 
Vem har snott mitt utlovade regn??? :arghh:
Från utlovade 15 mm har det kommit 0 och nu skiner solen :mad:
Ikväll blir det att vattna! Jag satte ju lite frön igår.

Men före det så måste några stackars blommor ner i jord, dom har stått i sina köpekrukor i en vecka nu :o
 
Myskmadra är jättefin marktäckare tycker jag 😊 Men visst, man vill nog inte att något ska växa utom kontroll 😁
Som trädgårdsintresserad tänker jag att man gör sig själv en tjänst om man tänker att man är mer guide än kontrollant. Att man odlar mer av det som trivs och mindre av det som inte trivs. Man introducerar ju växter till sin trädgård som man hoppas ska trivas, trivs dom mycket så sprider dom sig trivs dom dåligt så förtvinar de eller så får man kämpa hela tiden. Det som faktiskt är något att oroa sig för är sådant som sprider sig vidare ut i naturen och riskerar att tränga ut annat där. Med det sagt så älskar jag varken kirskål eller kvickrot, men det är ju i varje fall grönt och tåligt som tusan.
 
Hittade ingen sättpotatis för sen sort så gick till Ica och handlade matpotatis som åkte ner i landet. Superfina potatisar men groddarna var förstås väldigt små. Borde dock komma igång rätt fort nu nere i den våta värmen.
Grävde även upp lite fler surkörsbärsrotskott men det gick trögt idag. Leran var vedervärdig efter regnet så blev inte så många innan jag gav upp. Avslutade dock med en stor lupin som stått i gräsmattan och irriterat mig, frösådd från grannen. Nu är det bara 2 sådana eländen kvar men det får bli när det är torrare i marken för det var inte ens halvroligt att leka krukmakare när tanken var en helt annan.
 
Jag har kollat in väderprognosen för de närmaste 10 dagarna och som kallast ska det bli +5 grader. Tror nog att jag ska plantera ut lite växter i växthuset i morgon.
Tror du att squash klarar de temperaturerna?
Jag funderar på att sätta ut mina i växthuset.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 955
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 526
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 549
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp