Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför är jag så oorganiserad i trädgården? Jag kollar runt, köper fröer/lökar, tänker noggrannt på var de ska sås. Sen skriver inte ner det och glömmer bort var jag sådde/planterad vad. Iofs kommer det som en trevlig överraskning sen när det blommar! Men det hade varit trevligt om jag hade varit mer organiserad och skrivit ner vad jag sått/planterat var och när...

"Men äsch, det kommer jag ju såklart ihåg till våren/sommaren/hösten/nästa år" Händer aldrig här :angel:
 
Jag vet att de blir stora. Det är det jag hoppas på. Jag älskar libbsticka! Det ska plockas rejäla buntar att frysa in och det ska göras libbstickepesto. Eftersom det inte går att köpa färsk libbsticka vad jag vet så måste jag odla det själv.
Tips! Torka också :idea:
Jag lägger hela bladen och torkar, förvaras i glassburk - håller smak hela vintern. Jag smular ner i grytor mm.
 
Tips! Torka också :idea:
Jag lägger hela bladen och torkar, förvaras i glassburk - håller smak hela vintern. Jag smular ner i grytor mm.

Jag ser ingen anledning då de frysta behåller sin fina smak i flera år. Då får man dessutom fint gröna blad i grytan/soppan. Men ett libbstickesalt har jag funderat på! Att använda istället för örtsalt på maten vid bordet. Hur torkar du bladen?
 
Senast ändrad:
Ska till klinik med hunden på fredag. Ska passa på att besöka nån av trädgårdskedjorna och se om jag kan få tag i frön till Mangold Bright Light Silver och squash Diamant Ingen av butikerna här omkring har dem.
Om du inte hittar squash diamant så säg till, mina har redan grott och jag har en ej öppnad påse som jag kan tänka mig att skicka iväg iaf halva ;)
 
Jag borde nog inte få gå nära tomater högre än 30 cm. Högg en med rullgardinen, IGEN. Den överlever men om man även räknar skadorna när jag försökt omplantera större tomater så är det bra att jag just gav bort fröna till de större varianterna :o:D Ska nog inte vara så ambitiös med att plantera tidigt när jag bor lite längre upp :laugh:
 
Jag borde nog inte få gå nära tomater högre än 30 cm. Högg en med rullgardinen, IGEN. Den överlever men om man även räknar skadorna när jag försökt omplantera större tomater så är det bra att jag just gav bort fröna till de större varianterna :o:D Ska nog inte vara så ambitiös med att plantera tidigt när jag bor lite längre upp :laugh:

De blir väl buskigare om man är ordentlig nog att toppa dem? :idea:
 
Varför är jag så oorganiserad i trädgården? Jag kollar runt, köper fröer/lökar, tänker noggrannt på var de ska sås. Sen skriver inte ner det och glömmer bort var jag sådde/planterad vad. Iofs kommer det som en trevlig överraskning sen när det blommar! Men det hade varit trevligt om jag hade varit mer organiserad och skrivit ner vad jag sått/planterat var och när...
Jag beställde ju en hel hög med blommor till 4 olika rabatter. Skrev upp i Excel vilka blommor som skulle vara i vilken rabatt men glömde sedan spara :banghead:
 
Mitt stora barn (4,5) är en riktig trädgårdsmästare, hans bästa verktyg är sekatören...

IMG_20220525_161054.jpg
(Tur jag har fler pioner)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 942
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
64 805
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 410
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp