Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har testat bägge. Den här gången hällde jag vatten på dem och sedan hällde jag av det och lät dem stå med den fukten i ett par timmar.
Har sått igen nu och då tog jag frön direkt ur påsen. Hoppas att det funkar bättre.
Jag brukar så på friland när jordtemperaturen gått upp men någon gång har jag sått i kruka med. Har dock aldrig blötlagt fröerna efter att ha blivit tillsagd att de ruttnar lättare då. Det enda jag kan tänka mig är just att det är för kallt och fuktigt så att fröet ruttnar innan det hinner gro.
 
Jag brukar så på friland när jordtemperaturen gått upp men någon gång har jag sått i kruka med. Har dock aldrig blötlagt fröerna efter att ha blivit tillsagd att de ruttnar lättare då. Det enda jag kan tänka mig är just att det är för kallt och fuktigt så att fröet ruttnar innan det hinner gro.
Fast 20 grader lär inte vara för kallt, det skulle väl vara fukten i så fall. Får se hur det går med den nya sådden, som iofs även kommer ur en annan påse så går inte att jämföra rakt av.
 
Sådde en påse ängsfröer i fjor, nästan inget som kommit upp, men kan inte påstå att jag hann ge det så bra förutsättningar. Tror där är någon spännande klöver sort och en stor vallmo. Men undrar om Vallmon kommit dit på egen hand. I närheten har vi har stora fina brännässlor, jag tycker iaf dom är fina, har gått å förhindrat min man att rycka upp dom flera grr nu i vår 🌱😁👌

Mina dahlior som jag kickade igång senast såg inte ut att ha det särskilt bra i sina påsar så satte ut dom direkt i rabatten. Ser piggare ut nu, hur lång tid måste man vänta på blommorna? 😅

Otålig nu, vi har sommarblommor, tomat, paprika, zucchini, morot, olika sallader, smulgubbar och ärtor på gång. Också har vi ju bärbuskar och fruktträd med. Salladerna är goda iaf ☺️

Ska så lite kryddor med, har fuskat och köpt nån färdig men vill ha lite fler sorter ☺️
Om du har stora nässlor intill så är nog marken rätt näringsrik, inte optimala förutsättningar för ängsblommor. :) Nässlor är en av flera indikatorarter för näringsrik/gödselpåverkad mark. Bara ett tips. :)
 
Snart dags att skörda på riktigt
DSC_0058.JPG
 
Det är inte jättelätt att få till en äng. Bäst är att barlägga en plats med mager jord och hålla efter ogräset som annars kväver. Sen ska det ju även tas omhand på rätt sätt, gärna med lie, för att ängen ska återkomma.
Verkligen sant. Kan säga att i den kommunala skötseln är det bra mycket dyrare att anlägga en äng eller införa en långgräsyta till äng. Man säger ofta att det blir billigare eftersom det bara behöver slås en gång per säsong men sanning är att det kräver massor med jobb med ogräsbekämpning i ett antal år innan ängen är mer självgående och slåtter räcker.
 
Om du har stora nässlor intill så är nog marken rätt näringsrik, inte optimala förutsättningar för ängsblommor. :) Nässlor är en av flera indikatorarter för näringsrik/gödselpåverkad mark. Bara ett tips. :)
Ah, tack :) iof kul att höra för jag har mina bärbuskar i närheten, är väl bättre jord för dom än ängsblommor då 😅 men då undrar jag om jag verkligen har någon plats som kan passa att bli äng. Kanske kan satsa på andra växter som är bra för pollinerare ist 🤔
 
Är det helt orimligt att skriva typ ett ark med trädgårdsregler till sin man? Typ ta inte och ensa bort alla maskrosor jag ville göra marmelad på, städa inte in vattenkannor i boden utan låt stå ute så vi får gratis vatten om det regnar, använd inte mina stora odlingskrukor som förvaring till leksaker etc.... 🤦🤷🙅
Här sitter det röd-orange plastband i buskarna sedan mannens senaste omgång med röjsågen. ;) Plus en instruktionsrunda innan han sätter igång. Tyvärr behövs en ny runda inför varje trimning, ty växterna behagar att växa och blomma på omväxlande platser allt efter säsong. 💁
 
Ah, tack :) iof kul att höra för jag har mina bärbuskar i närheten, är väl bättre jord för dom än ängsblommor då 😅 men då undrar jag om jag verkligen har någon plats som kan passa att bli äng. Kanske kan satsa på andra växter som är bra för pollinerare ist 🤔
Jag tror de flesta har tillräckligt med växtmaterial i sin gräsmatta så det enklaste är att spara delar av den! Man lär sig snart var det blommar och vad. Jag har tex områden med violer, andra med prästkragar och eldfibblor, på en annan plats kommer det mest maskrosor och små fibblor osv. När en plätt man lämnat blommat över kan man klippa den och lämna någon annan plätt som blommar just nu. :) Som en mobil ängsyta. ;)
 
Trots regn och regn och regn varje natt måste jag verkligen börja vattna på allvar nu. MÅSTE köpa en adapter till kökskranen i år, och en slang. Att gå fram och tillbaka med tiolitershinkar är helt enkelt inte hållbart. Det är liksom inte ens varmt ute ännu. 😅
 
Verkligen sant. Kan säga att i den kommunala skötseln är det bra mycket dyrare att anlägga en äng eller införa en långgräsyta till äng. Man säger ofta att det blir billigare eftersom det bara behöver slås en gång per säsong men sanning är att det kräver massor med jobb med ogräsbekämpning i ett antal år innan ängen är mer självgående och slåtter räcker.
Vi rensar inte våra ängar efter att de anlagts, visst kan det vara så att det är en del mindre önskvärda växter i ytan i början men de minskar i omfattning medan de ängsväxter man sått in ökar i omfattning ju längre ytan slås och materialet forslas bort. Vi har ängar som är 10 år nu och de blir bara bättre och bättre. Men det kan se lite eländigt ut de första tre åren, och har man inte en mager jord så blir det såklart svårt att etablera tex en näringsfattig äng.
 
Jag tror jag har gjort nått dumt. Körde breddsådd på zinnia, rosenskära och flox. Allt har kommit upp, men olika långt. Floxen har nästan precis kommit upp och dom två andra behöver nog flyttas på. Det dumma är att allt är på samma brätt. Hur skall jag läsa detta 🤦😅
 
Varför är jag så oorganiserad i trädgården? Jag kollar runt, köper fröer/lökar, tänker noggrannt på var de ska sås. Sen skriver inte ner det och glömmer bort var jag sådde/planterad vad. Iofs kommer det som en trevlig överraskning sen när det blommar! Men det hade varit trevligt om jag hade varit mer organiserad och skrivit ner vad jag sått/planterat var och när...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 931
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
88 89 90
Svar
1 795
· Visningar
58 093
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 255
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp