Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var köper man ängsfrö? Jag har några kvadratmeter bar jord/sand ute på min "åker" som blivit efter att en vattenledning grävdes ner där förra året.
 
Såhär blev min gräsmatta när jag lät bli att klippa den
IMG_20210613_131358.jpg

Rätt fint faktiskt.
 
Är det helt orimligt att skriva typ ett ark med trädgårdsregler till sin man? Typ ta inte och ensa bort alla maskrosor jag ville göra marmelad på, städa inte in vattenkannor i boden utan låt stå ute så vi får gratis vatten om det regnar, använd inte mina stora odlingskrukor som förvaring till leksaker etc.... 🤦🤷🙅
 
Är det helt orimligt att skriva typ ett ark med trädgårdsregler till sin man? Typ ta inte och ensa bort alla maskrosor jag ville göra marmelad på, städa inte in vattenkannor i boden utan låt stå ute så vi får gratis vatten om det regnar, använd inte mina stora odlingskrukor som förvaring till leksaker etc.... 🤦🤷🙅

Nej. Förvänta dig ingen större efterlevnad bara :cautious: :meh: Särbon är portad från delar av min trädgård :grin:
 
Om SMHI har rätt så ska det trilla ner 30mm under resten av maj, det är bara att hoppas.

Försökte gräva klart andra landet idag men fick ge upp när regent blev för ihärdigt. Tycker det är så obehagligt att gräva när regnet smattrar ner i tröjan och vattnet rinner i ansiktet samt allt hår som fastnar i vätan gärna i ögonen. Fick i alla fall klart den "värsta" delen (den lerigaste) så det finns gott hopp om att det ska kunna bli helt klart imorgon. Efter det ska jag köra hem många säckar gödsel att gräva ner innan det blir utplantering av majs, bönor och kål.

Någon som är bra på bönor. Jag har stora problem att få mina störbrytbönor att gro. De har en tendens att ruttna bort. Förra året hade jag en grobarhet på under 10%. Hur gör man? Blomsterbönan brukar det inte vara problem med så det hela känns extremt märkligt
 
Sakta går det framåt i landet.
Nu hr jag satt två påsar sättlök och sått persilja och morot.

Ska till klinik med hunden på fredag. Ska passa på att besöka nån av trädgårdskedjorna och se om jag kan få tag i frön till Mangold Bright Light Silver och squash Diamant Ingen av butikerna här omkring har dem.
 
Om SMHI har rätt så ska det trilla ner 30mm under resten av maj, det är bara att hoppas.

Försökte gräva klart andra landet idag men fick ge upp när regent blev för ihärdigt. Tycker det är så obehagligt att gräva när regnet smattrar ner i tröjan och vattnet rinner i ansiktet samt allt hår som fastnar i vätan gärna i ögonen. Fick i alla fall klart den "värsta" delen (den lerigaste) så det finns gott hopp om att det ska kunna bli helt klart imorgon. Efter det ska jag köra hem många säckar gödsel att gräva ner innan det blir utplantering av majs, bönor och kål.

Någon som är bra på bönor. Jag har stora problem att få mina störbrytbönor att gro. De har en tendens att ruttna bort. Förra året hade jag en grobarhet på under 10%. Hur gör man? Blomsterbönan brukar det inte vara problem med så det hela känns extremt märkligt
Det är inte för kallt i jorden? De flesta bönor vill ha minst 14 grader i jordtemperatur för att trivas, är det kallare är risken att de ruttnar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 931
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
88 89 90
Svar
1 794
· Visningar
57 980
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 253
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp