Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en rabatt där berget går upp i dagen, mitt på gräsmattan. Har ett gäng pioner, en stor vallmo och lite annat trevligt där.
Efter min förra krassliga sommar är den rabatten helt överväxt av gräs. Det är tjocka kompakta filtar av rötter. Fattar inte hur jag ska rädda det.
 
Jag vill med ha libbsticka nu ju!

Blev med lakritsrot igår. Slank med ett 6-pack jordgubbar med. Höll mig ifrån allt annat, otroligt nog. En gul azalea var nära att åka med, men jag lyckades övertyga mig om att jag hellre vill ha en orange (här föreslog telefonen orgasm :bag:).

Har en krage med kryddväxter, där borde ju lakritsrot passa in. En krage är fortfarande obebodd, så den får bli hem till jordgubbarna.
Hade lite roliga örter i kryddkragen, typ svampört och mexikansk dragon. De dog.. Fel zon och för mycket rådjur förmodligen..
 
Jag har en rabatt där berget går upp i dagen, mitt på gräsmattan. Har ett gäng pioner, en stor vallmo och lite annat trevligt där.
Efter min förra krassliga sommar är den rabatten helt överväxt av gräs. Det är tjocka kompakta filtar av rötter. Fattar inte hur jag ska rädda det.
Det är så mon helvetesrabatt är varje år. I år valde jag att gräva och vända hela och sedan slänga på barkmull. Börjar dock sticka upp en hel del grässtrå här och var igen 😔
 
IMG_20220526_080626.jpg

Akleja winky double red and white. Så fin :love:
 
Min favorit kryddtagetes tycks ha gått ur mode. Synd för det har varit en favorit i många år. Jag har den i wok, i soppor och sallader.

Jag köpte min på hornbach, svenskodlad. De har även korianderpilört, en annan favorit som jag inte sett på så många andra ställen.

Äh, fel. 🙄 Den jag köper färdig är lakritstagetesen. Den andra kryddtagetesen är från frö.
 
Någon som vet om det går att ta rotskott från en ädelsyrén?
Jag har en med vackra, mörklila blommor som jag skulle vilja ha mer av.
 
Ska in till staden idag. Måste fokusera på att inte handla växter. Nu när energin och viljan är på uppåtgång så måste jag bromsa. Är så tråkigt när det blir för mycket. Mitt samvete mår skit när jag överger något. Till och med växter. Åh då vill jag inte se och resten faller också. Men nästa år kanske. 😁
 
Killen säger att han snart får sätta koppel på mig när vi är och handlar. Vi var på byggmax och en blomma följde med.
Förstår inte när till och med personalen säger att där är blommorna och när vi sedan betalar ”så du fick en blomma ändå”. :angel:

Var en rosa stjärnöga som fick följa med hem. Upptäckt att Byggmax hade lite roligare färger på stjärnögor än Blomsterlandet. Bara sett de lila och vit/lila här på Blomsterlandet.
Byggmax hade både rosa, röda, de lila och vit/lila.

Köpte bara en till krukan på framsidan då jag tyckte att sen kändes lite tom, nu känns det bättre. Ser kanske inte så mycket ut för världen just nu, har tagit bort vissna knoppar. 🙈😅

1385EE32-71EE-42E6-AC43-18F9841DE48D.jpeg
 
Någon som vet om det går att ta rotskott från en ädelsyrén?
Jag har en med vackra, mörklila blommor som jag skulle vilja ha mer av.
Det borde nog gå, mamma har något likande hemma och hon sa att det räcker att t ex. klippa av en gren och stoppa i jorden så rotar den sig. Verkar va samma metod som med murgröna.
 
Imorn ska jag ut och äta lunch med några kompisar, lägligt nog finns det en bra trädgårdsbutik några minuter ifrån så ska köpa jordgubbarna jag tänkt :) o måste fixa litet staket men det är ju tråkigt, om än bra för att hålla ordning på gränsen 😅 Lutar åt att bara sätta ett lågt på 30-40 cm, typ träpålar och rep.

Hallonen verkar etablera sig bra iaf men fröna har inte kommit upp än, får väl ge det någon dag till dock, har som bara vart 4 dagar. Jag är lite otålig :angel:
 
Satte ut mina överblivna växter vid infarten med en skylt där det stod pris och swishnummer. Hoppas på att bli av med dem. Det är 7 chili, 2 vattenmelon `Sugar Baby` och en gyllenbär.

För övrigt har jag tagit ut alla växter från övervåningen för avhärdning. Det är ju mulet nu så det borde gå utan skydd och passning. Eller?
 
Vi var vid huset idag och hämtade rabarber (ägarna ville att vi skulle hinna få av dem 😍) och mätte lite där vi ska sätta upp staket och grindar. Spanade in aprikoserna som visst inte frusit bort alla! Ju mer vi tittade desto fler upptäckte vi. Hoppas värmen kommer nu med så de är mogna vid inflytt.
 

Bifogade filer

  • 0AAC1B8A-D35A-4F09-8A64-47F24429BD8A.jpeg
    0AAC1B8A-D35A-4F09-8A64-47F24429BD8A.jpeg
    242,6 KB · Visningar: 42
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 904
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 514
· Visningar
49 703
Senast: Kilauea
·
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 012
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp