Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh så spännande. Skulle någon gång vilja testa massor av äldre sorter av olika arter då många moderna är rätt trista. Är dock alldeles för dålig på att planera så det slutar ofta med en påse från Nelsson
Men en påse från Nelson är ju ändå 100 ggr bättre än inga fröer alls! Fröbanken är annars också ett schysst alternativ, jag har själv varit dålig på att skicka efter fröer genom Sesam - trots att jag sitter och kryssar för flera stycken när årsboken kommer...

Just om morötter rekommenderar jag också Trädgårdstrollets podd där ”chefen” 😄 eller ”åldermannen” för Sesams morotsskrå berättar entusiastiskt om olika sorter och ger bra odlingstips.
 
Började lyssna på roligt podd avsnitt idag , om att odla för sin hälsa (mkt örter) och hur man tar tillvara på det man odlar. Vill kanske börja lyssna om och göra lite anteckningar, måste bara få tid och ork till det. Men iaf nått att se fram emot :)

Ser att två dahlia knölar jag gett upp hoppet på börjat spira så smått, kul. Tror även där är bönor på g, lr var det ärtor 🙈😅 undrar om dom står i för lite jord 🤔 blir intressant det här känner jag.

Har sprayar bort lite löss på 2 små rosor, hoppas det hjälpte. Inte så mkt löss på men ändå, bort med dom. ^^
 
Men en påse från Nelson är ju ändå 100 ggr bättre än inga fröer alls! Fröbanken är annars också ett schysst alternativ, jag har själv varit dålig på att skicka efter fröer genom Sesam - trots att jag sitter och kryssar för flera stycken när årsboken kommer...

Just om morötter rekommenderar jag också Trädgårdstrollets podd där ”chefen” 😄 eller ”åldermannen” för Sesams morotsskrå berättar entusiastiskt om olika sorter och ger bra odlingstips.
Definitivt och vissa är riktigt riktigt bra sorter men deras vintermorötter (i alla fall de som är i matvaruaffärssortimentet) är rätt tråkiga. Måste hitta någon roligare sort. De funkar bra i grytor osv men vill ha en lite annan smak på ätmorötter
 
Har beställt två blomlådor som ska hänga vid ytterdörren under tak. Funderar på vad man kan ha i dom som klarar att t ex. övervintra.

Killen hade en idé om plastväxter. :eek:
Jag föredrar riktig vara, speciellt som bin å humlor gillar. 😇
 
Har beställt två blomlådor som ska hänga vid ytterdörren under tak. Funderar på vad man kan ha i dom som klarar att t ex. övervintra.

Killen hade en idé om plastväxter. :eek:
Jag föredrar riktig vara, speciellt som bin å humlor gillar. 😇

I blomlådor är det få saker som överlever eftersom jordmängden är liten. Blir den igenomfrusen så dör det.
 
Klippt visset och busigt i honungsrosen. Alltid ett äventyr men med bihandskarna på så slipper jag värsta taggbråken. Satt mina ringblommefrön och lite andra gamla fröpåsar med luktar, buskkrasse och blomsterängsfrön. Hoppas något gror. Mina gamla novemberkaktusar och mönjeliljan har fått ny jord. Om några veckor så åker dom ut på altanen. Men en chock i taget. Dom har inte fått kärlek på några år så gamlingen som är över tjugo år är minst sagt risig. Och nu regnar det igen efter att ha hållt sig hela dagen.
 
Kom halvvägs, gick lättare än väntat med tanke på hur illa det såg ut
20220527_174708.jpg


Får se om jag hinner rensa andra halvan i morgon, efterbild utlovas
 
IMG_20220527_193504_3.jpg
Det har regnat till och från här ett tag nu, så klipparen har fått vila. Titta så fint det blir i gräsmattan då. Blir lika glad varje gång.
(Jag och maken är inte riktigt överens om grässkötseln här. Jag hade gärna lämnat större ytor oklippta, men jag håller å andra sidan med maken i att mördarsniglarna är lättare att klippa när gräset är kortare...)
 
3 påsar från Impecta anlände idag = frösådd imorgon :angel:

Satte faktiskt persilja och två olika mangold idag, så lite blev gjort iallafall.
Nu måste jag bara besluta mig om vilka kål som får komma ut först, jag lider nämligen av akut platsbrist och måste fixa en ny odlingslåda... :cautious:
 
Nu måste jag bara besluta mig om vilka kål som får komma ut först, jag lider nämligen av akut platsbrist och måste fixa en ny odlingslåda... :cautious:
Vilket unikt problem (not!). :laugh: Själv har jag grävt upp kanske en femtedel av den ytan jag tänkt nyttja till dahlior m m i år. Och nu börjar det komma knoppar på en av de stackars väntande dahliorna. Och mariaklockorna som jag sådde i fjol börjar tappa tålamodet av att stå och glo i växthuset. Tänk att det ska vara så svårt att fixa ytan först och växterna sedan?
 
Vilket unikt problem (not!). :laugh: Själv har jag grävt upp kanske en femtedel av den ytan jag tänkt nyttja till dahlior m m i år. Och nu börjar det komma knoppar på en av de stackars väntande dahliorna. Och mariaklockorna som jag sådde i fjol börjar tappa tålamodet av att stå och glo i växthuset. Tänk att det ska vara så svårt att fixa ytan först och växterna sedan?
Haha, samma här! Har hela växthuset fullt med sådant som jag inte har plats för. Bara därför var jag tvungen att förså några 50 st zinnior till i odlingsrummet också. Kan ju behöva täpps igen några hål i snittblomsbädden längre fram? :angel:
 
Haha, samma här! Har hela växthuset fullt med sådant som jag inte har plats för. Bara därför var jag tvungen att förså några 50 st zinnior till i odlingsrummet också. Kan ju behöva täpps igen några hål i snittblomsbädden längre fram? :angel:

.... det kan hända att även ”någon annan” har vräkt ner zinniafröer, sommarmalva, rosenskära, blomstermorot OCH sommarrudbeckia med ganska oklar slutdestination. (Blomstertobaken ska ju vara bland, öhhm, dahliorna, den platsen är ju ändå bestämd! Och sommarljusen.)

Jävla fröer att se så små och oskyldiga ut. ”Joodå vi får säkert plats. Någonstans, typ. Det har säkert uppstått en eller flera nya fina odlingsytor innan vi ska sättas ut. Sånt kan hända. Dumt att inte ta chansen. ”
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 904
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 514
· Visningar
49 703
Senast: Kilauea
·
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 012
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp