Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina rabarber trivs nog inte.. De är pyttesmå! Visserligen satte jag den förra året, så den kanske behöver mer tid?
Grävde ett rejält hål och fyllde med jord och gödsel. Har gett mer gödsel under tiden. Men den växer inte.. Jag vill ju ha rabarberpaj! :arghh:
 
Mina rabarber trivs nog inte.. De är pyttesmå! Visserligen satte jag den förra året, så den kanske behöver mer tid?
Grävde ett rejält hål och fyllde med jord och gödsel. Har gett mer gödsel under tiden. Men den växer inte.. Jag vill ju ha rabarberpaj! :arghh:

Mina verkligen exploderade sedan jag grävde upp dem lite i fjol och stoppade till dem betydligt mer gödsel, men är de bara planterade i fjol så hade jag nog gett dem lite mer tid. Små rabarberpajer är också goda! ;) (pappa älskar rabarberpaj och fyller år på Valborg, vissa år går det att skrapa fram några cm rabarber då så att han får en paj som en muffinsform ungefär :laugh:)
 
Mina verkligen exploderade sedan jag grävde upp dem lite i fjol och stoppade till dem betydligt mer gödsel, men är de bara planterade i fjol så hade jag nog gett dem lite mer tid. Små rabarberpajer är också goda! ;) (pappa älskar rabarberpaj och fyller år på Valborg, vissa år går det att skrapa fram några cm rabarber då så att han får en paj som en muffinsform ungefär :laugh:)
Jag är otålig! Den är verkligen pytteliten, kanske 15 cm hög och typ fem stjälkar. Jag vågar inte ta något från den, tänk om den dör :nailbiting:

Jag får vänta nåt år tror jag. Typiskt.
 
Jag är otålig! Den är verkligen pytteliten, kanske 15 cm hög och typ fem stjälkar. Jag vågar inte ta något från den, tänk om den dör :nailbiting:

Jag får vänta nåt år tror jag. Typiskt.
Vet inte var du bor men min mycket väl etablerade som står lite taskigt till och är rätt ogödslad är ungefär 20 cm hög nu. Jag skulle gissa att din bara behöver lite mer tid. Olika sorter blir också olika kraftiga
 
Vet inte var du bor men min mycket väl etablerade som står lite taskigt till och är rätt ogödslad är ungefär 20 cm hög nu. Jag skulle gissa att din bara behöver lite mer tid. Olika sorter blir också olika kraftiga
Västra Småland, zon fyra.
Sorten heter Berit.

Jag får väl ha lite tålamod då :mad::p
 
Mina rabarber trivs nog inte.. De är pyttesmå! Visserligen satte jag den förra året, så den kanske behöver mer tid?
Grävde ett rejält hål och fyllde med jord och gödsel. Har gett mer gödsel under tiden. Men den växer inte.. Jag vill ju ha rabarberpaj! :arghh:
Håller nog med om att du får ha lite tålamod (vet hur svårt det är :angel:) Våra var också pyttesmå första två åren, vi skördade i stort sett ingenting, utan lät dem få fokusera på att samla energi och växa till sig. I år, tre år och en rådjursmassaker senare, har de fullkomligen exploderat! Så, fortsätt bara mata och ge dem tid.
 
Jävla rådjur. De har ägnat sig åt kraftig beskärning av min tulpanpelargon. Trodde inte rådjur åt pelargoner.
Fasar för årets odling nu. Äter de något så "äckligt" så lär grönsakerna bli länsade :(
Vi har strött ut Revira runt hela gården då vi har massor av rådjur häromkring som sätter i sig iprincip allt i trädgården. På förpackningen står det att det är mot vildsvin, men det funkar i alla fall kanon på västerbottniska rådjurseländen också :up:
 
Mina rabarber trivs nog inte.. De är pyttesmå! Visserligen satte jag den förra året, så den kanske behöver mer tid?
Grävde ett rejält hål och fyllde med jord och gödsel. Har gett mer gödsel under tiden. Men den växer inte.. Jag vill ju ha rabarberpaj! :arghh:
Våra är också pyttesmå, planterade förvisso om dom, då i år ska de få vila och bara växa till sig.
Hörde någon som sa att man bör låta rabarbern vara de två första åren från att man satt den.

Jag vill också ha rababerpaj och jag har tur att en kollega svämmar över av rabarber, så ska få lite. Kolla om du har någon i din närhet som har för mycket och kan dela med sig lite kanske? 😇

1096BC6C-98A2-4ECD-8FC7-FB10AC4B69E4.jpeg
 
Våra är också pyttesmå, planterade förvisso om dom, då i år ska de få vila och bara växa till sig.
Hörde någon som sa att man bör låta rabarbern vara de två första åren från att man satt den.

Jag vill också ha rababerpaj och jag har tur att en kollega svämmar över av rabarber, så ska få lite. Kolla om du har någon i din närhet som har för mycket och kan dela med sig lite kanske? 😇

Visa bifogad fil 91709

Min stallägare har massor. Men jag vill ju ha egen.
Jag vet att den behöver tid att etablera sig, men den ser inte alls pigg ut i år. Trodde inte den skulle ta sig alls faktiskt, så illa var det. Men den kommer väl.

Får man fråga varför du satt så många så tätt i kragen? De vill väl ha mycket plats typ 1 kvm per planta?
 
Min stallägare har massor. Men jag vill ju ha egen.
Jag vet att den behöver tid att etablera sig, men den ser inte alls pigg ut i år. Trodde inte den skulle ta sig alls faktiskt, så illa var det. Men den kommer väl.

Får man fråga varför du satt så många så tätt i kragen? De vill väl ha mycket plats typ 1 kvm per planta?
Jag har bara flyttar befintliga plantor och spred ut dom över hela kragen, där de växte innan satt de allihopa mer tätt än va de gör nu.
 
Jag har börjat titta på vår häck mot pizzerian. Den är oerhört eftersatt vilket jag ska ta itu med men ffa så växer det en massa självsådda lönnar där. Jag kommer ju inte åt att dra upp dem, några har blivit riktiga träd 😱 hur gör jag för att få bort eländet?
 
Jag har en snabb fråga. Plantera ett päronträd mellan två stora björkar...? Dum idé eller kan det fungera? Det är ca 15-20 meter mellan björkarna
 
Jag har börjat titta på vår häck mot pizzerian. Den är oerhört eftersatt vilket jag ska ta itu med men ffa så växer det en massa självsådda lönnar där. Jag kommer ju inte åt att dra upp dem, några har blivit riktiga träd 😱 hur gör jag för att få bort eländet?
Såga?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 905
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 514
· Visningar
49 746
Senast: Kilauea
·
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 022
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp