Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tog idag upp dahliorna jag och min syster satte hos våra föräldrar. När jag kom hem tog jag mig ÄNTLIGEN samman och planterade tre rosor jag köpte i somras, som sedan dess bara stått på altanen i sina krukor och sett miserabla ut. De säger att rosor trivs i lerjord. I så fall kommer de här bli oförglömliga :D Fick en vingad benved av min syster som jag passade på att gräva ner också. Nu är det bara de 700 lökarna och ett gäng random perenner (främst alunrot) kvar att få ner medan det är bra planteringsväder.
 
Jag har fått delat och flyttat runt lite perenner, planterat en limegrön smällspirea och klippt ner vissnade sommarblommor i helgen. Lite mer ska flyttas på men jag har inte riktigt bestämt hur för att allt ska komma till sin rätt. Jag har ett litet silverpäron som inte kommer till sin rätt riktigt. Får klura lite mer.
 
Sista två pelargonerna och fuschian fick komma in på glasverandan (kall) idag. Där är det full blom på kompisarna som kom in för någon månad sen. Har inte hjärta att klippa ner dom och ställa in dom än.
 
Jag har också en JÄKLA massa tulpaner och krokusar som ska ner och jag hinner fasiken inte heller.
Krokusarna tänkte jag nog köra "vilt" på gräsmattan men tulpanerna kommer alltid lite sent här så de måste läggas där jag inte klipper gräset.
Men var?! Jag hade nog inte planerat detta så väl som jag trodde.
 
Jag har också en JÄKLA massa tulpaner och krokusar som ska ner och jag hinner fasiken inte heller.
Krokusarna tänkte jag nog köra "vilt" på gräsmattan men tulpanerna kommer alltid lite sent här så de måste läggas där jag inte klipper gräset.
Men var?! Jag hade nog inte planerat detta så väl som jag trodde.
Asch då, jag tror att lösningen är att klippa mindre gräs :D
 
Gjorde ett klipp på en buske :D 70% på trädgårdsväxter hos en trädgårdsbutik här hos mig i Norge. Köpte en buxbom som är som två klot, en boll nederst också en stam med en till boll på toppen, så fin 🥰 men lite väl yvig, vågar man frisera den lite nu?
 
Har börjat dagen med att plantera om fem små rosor, två valnötsträd och en kornell. Har även kapat en okänd blommande buske så att ett större (nu ca 1.5m) litet valnötsträd får mer luft omkring sig. Det ger mig även utrymme att eventuellt gräva upp det och plantera om och sedan hoppas på överlevnad. Hittade även en 1m järnek i samma område som det känns som att vi kan behålla där den står. Imorgon ledig dag med strålande sol i väderrapporten :)
 
Mina fina rosor på framsidan samt försök att få småttingarna att trivas på baksidan 🤩

PSX_20221111_190925.jpg
 
Jag är också bekymrad över värmen, känns inte alls bra i magen :( Försökte ändå göra något positivt av det i veckan. Efter tre dåliga vitlöksår har jag och sambon velat fram och tillbaka om vi ska ge upp det och försöka med något annat. Till slut kom vi fram till att vi försöker ett år till och tack vare (på grund av) värmen slapp vi spetta ner lökarna. Håller dock tummarna för att det här är ett undantag att så den här tiden på året i mjuk och lucker jord utomhus

Förra veckan tog vi upp de sista morötterna, idag sådde vi några busktomater och ett par chilisorter, som tydligen vill ha lång tid på sig. Känns som att skördesäsongen 2022 knappt hann ta slut innan odlingssäsongen 2023 började :laugh: Allt för att bli lite mer självförsörjande...
 
Jag är också bekymrad över värmen, känns inte alls bra i magen :( Försökte ändå göra något positivt av det i veckan. Efter tre dåliga vitlöksår har jag och sambon velat fram och tillbaka om vi ska ge upp det och försöka med något annat. Till slut kom vi fram till att vi försöker ett år till och tack vare (på grund av) värmen slapp vi spetta ner lökarna. Håller dock tummarna för att det här är ett undantag att så den här tiden på året i mjuk och lucker jord utomhus

Förra veckan tog vi upp de sista morötterna, idag sådde vi några busktomater och ett par chilisorter, som tydligen vill ha lång tid på sig. Känns som att skördesäsongen 2022 knappt hann ta slut innan odlingssäsongen 2023 började :laugh: Allt för att bli lite mer självförsörjande...
Det är sjukt varmt hos oss här nere något söder om Skåne. Men nu har det iallafall äntligen börjat krypa ner till normaltemperaturer för den här tiden på året dvs runt +10 till 15 dagtid. Imorrn blir det nära frost på natten så det börjar nog bli dags att tänka på att ta in de blommande pelargonerna..
 
och tack vare (på grund av) värmen slapp vi spetta ner lökarna. Håller dock tummarna för att det här är ett undantag att så den här tiden på året i mjuk och lucker jord utomhus

Förra veckan tog vi upp de sista morötterna, idag sådde vi några busktomater och ett par chilisorter, som tydligen vill ha lång tid på sig. Känns som att skördesäsongen 2022 knappt hann ta slut innan odlingssäsongen 2023 började :laugh: Allt för att bli lite mer självförsörjande...
och jag, tack vare värmen, slipper spätta upp de sista potatisarna :p
Jag har verkligen inte hunnit med att ta upp allt i år, så just i år tackar jag värmen :bow:

Jag fick upp ett "minne" i fb häromdagen då ett foto visade att för 3 år sedan hade vi 1,5 dm snö just nu... :angel:
 
SMHI utlovar kallare grader framöver så idag började jag morgonen med att sätta vitlök. :) Totalt 68 klyftor av sorten "Germidour" som ska vara väldigt allsidig, bra för lagring och även går att fläta! Satte i en stor och en liten pallkrage i den nyaste delen av landet och som sedan tidigare är grundat med hönsgödsel och gammal påsjord. Använde Algomin nu som gödsel vid sättning och så ny jord ovanpå.

Det blir faktiskt första gången med vitlök för vår del!

20221114_081257.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
67 68 69
Svar
1 372
· Visningar
45 304
Senast: Mabuse
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 883
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 512
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 889
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp