Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har tänkt sätta vitlök ett tag nu men inte fått det gjort. Hur sen kan man vara med å sätta den? Har väldigt lust att äta vitlöksblast i vår, det låter så gott ^^🌱 och sen är det ju såklart ett plus att det kommer vitlök med, skulle bara önska jag valde någon mer ovanlig typ än vad jag har.

Någon som sätter olika vitlök, vill ni dela med er om vilka och gärna varför, tex om den är extra god ☺️

Zon 2, har inte satt vitlök ännu, det är på tok för varmt.
 
Satte gul löken i början av oktober och eftersom det varit rätt varmt så började de visst växa.
Ploppat ner rödlök är det bra eller dåligt att de redan börjat växa? 😅

364BA649-8718-48C8-8E1A-536D9D2BF254.jpeg
 
Det här är verkligen helt surreal. Pelargoner, järnek, tagetes, solblommor och flamingo blomma (fast ändå inte eftersom stängeln är rak) fotade utomhus denna soliga lördag i November. Har även en julkaktus i rododendronrabatten med större knoppar än någonsin tidigare då den bodde inomhus 🙉

Världen är upp och ner.. Zon 8 Europa
PSX_20221105_163824.jpg
 
Har grävt upp alla dahliaknölar under veckan och idag namnade jag dem, duschade av den värsta jorden och bar in dem i garaget för att torka lite. Tror jag ska investera i lite flyttlådor och slå in knölarna i tidningspapper och ha dem i lådorna. De flesta är ändå för stora för kompostpåsar...
 
Det här är verkligen helt surreal. Pelargoner, järnek, tagetes, solblommor och flamingo blomma (fast ändå inte eftersom stängeln är rak) fotade utomhus denna soliga lördag i November. Har även en julkaktus i rododendronrabatten med större knoppar än någonsin tidigare då den bodde inomhus 🙉

Världen är upp och ner.. Zon 8 Europa
Visa bifogad fil 104711
Såg lupiner blomma i ett dike innan idag. Nästan lite sugen att nämna det i en trädgårdsgrupp på Facebook och lägga till hur fin den var. 😈 brukar bli så häftiga reaktioner då 😬
 
Ja, alltså, FRÖN ska man så nu. Men sättlökarna ska man ha ner i jorden på våren.
Har jag sättlök kvar händer det att de åker ner med och det har gått bra på samma sätt som lök som hamnat i komposten har grott på våren i en fryst kompost. Detsamma gäller potatis ibland har det blivit kvar några i jorden på hösten och det har gått bra.
 
Har jag sättlök kvar händer det att de åker ner med och det har gått bra på samma sätt som lök som hamnat i komposten har grott på våren i en fryst kompost. Detsamma gäller potatis ibland har det blivit kvar några i jorden på hösten och det har gått bra.

Det kan gå bra, de kan också ruttna. Finns ju anledningar till varför varken lök eller potatis har tradition att sättas på hösten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
44 917
Senast: Gnist
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 875
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 495
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 883
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp