Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klämde in lite mer hallon i frysen och resten blev sylt :d

20220810_193947.jpg


Älskar att ha skogshallonsnår på gården 🤗
 
Va inne och kollade på plantagen och fick se löjtnantshjärta, vill ha till nästa säsong. Hittade även en vintergrön marktäckare, blir bara mer sugen på att åka till den affären sen i vår och se va de har för något kul.
 
Va inne och kollade på plantagen och fick se löjtnantshjärta, vill ha till nästa säsong. Hittade även en vintergrön marktäckare, blir bara mer sugen på att åka till den affären sen i vår och se va de har för något kul.

Löjtnantshjärta vill jag också köpa nästa år 🙂 Gärna en vit och en rosa.
Mamma hade det i rabatten när jag var liten och jag tyckte dom var så otroligt fina 😁
 
Jag planterade två pioner förra veckan, går säkert bra tänker jag! :)

Nej hösten är precis rätt tid. Men de brukar annars alltid säljas på våren.

Dåså 😁


Jag har tänkt flytta några stora spirea buskar och sätta pionerna där men det hänger på att jag orkar flytta buskarna. Så sjukt jobbigt att gräva upp större buskar med ordentligt rotsystem!
 
När planterar ni liljor förresten?
Jag tycker att hösten känns bäst så att de hinner etablera sig och blomma till sommaren men på många ställen står det att de ska planteras på våren.

Jag har röda och gula liljor nu och vill komplettera med rosa.
 
Hinner de rota sig innan vintern?
Ja det är den här perioden då tillväxten i växternas rotsystem är som störst. Växter som är höstblommande är dock oftast bäst att plantera på våren, då de just nu lägger sitt krut på att blomma. Handeln hänger dock inte riktigt med här eftersom det är lättare att sälja en växt i full blom än en som knappt syns. Så vårblommande skall oftast planteras på hösten medan höstblommande ska planteras på våren. Med några få undantag som tex höstkrokus, nakna jungfrun, fruktträd etc.
 
Nu när fruktträden börjar reas ut känner jag ett stoort behov av ett plommonträd! Måste bara klura ut vart ett till träd skulle kunna tänkas passa bra.

Har egentligen ett äppelträd som skulle behöva omplaceras också då det står väldigt ivägen sen vi gjort om lite i trädgården, men det har tagit sig så fint sen vi planterade det för ett par år sedan så jag är lite rädd för att flytta det :nailbiting:

Men lite sugen blir jag på att göra en fruktlund någonstans med äppelträdet och det potentiella plommonträdet som utgångspunkt. Kanske måste såga ned någon ful thuja eller så! :angel:
 
Ja det är den här perioden då tillväxten i växternas rotsystem är som störst. Växter som är höstblommande är dock oftast bäst att plantera på våren, då de just nu lägger sitt krut på att blomma. Handeln hänger dock inte riktigt med här eftersom det är lättare att sälja en växt i full blom än en som knappt syns. Så vårblommande skall oftast planteras på hösten medan höstblommande ska planteras på våren. Med några få undantag som tex höstkrokus, nakna jungfrun, fruktträd etc.

Ja och lättare nu än rota sig innan sommaren då de behöver mer vatten när solen ligger på.
Ah där ser man då har jag lärt mig något nytt. Vi kommer troligen åka till Jönköping i september någon helg så då kanske jag kan kika vad som finns på Plantagen. :) Så får vi se.
 
Va inne och kollade på plantagen och fick se löjtnantshjärta, vill ha till nästa säsong. Hittade även en vintergrön marktäckare, blir bara mer sugen på att åka till den affären sen i vår och se va de har för något kul.
Jag planerar också att ha löjtnantshjärta nästa år. De är så himla fina, och ska tåla norrläge (har jag läst).
 
Årets misslyckanden:

Rosmarin som köptes dagen innan första frostnatten. Lost before use.

Min fina lavendelodling dog ganska fort. Förmodligen fel läge, men blev ändå besviken att den vissnade bort omedelbums.

Har någon ett tips för något väldoftande eller blommande som håller sig fin länge på sommaren i halvskugga?
 
Årets misslyckanden:

Rosmarin som köptes dagen innan första frostnatten. Lost before use.

Min fina lavendelodling dog ganska fort. Förmodligen fel läge, men blev ändå besviken att den vissnade bort omedelbums.

Har någon ett tips för något väldoftande eller blommande som håller sig fin länge på sommaren i halvskugga?
Mina lavendel dog också, sen återuppstod de och är nu superfrodiga. Fattar ingenting men tackar och tar emot.

Luktärter är ju en klassiker om man vill ha väldoft. Mina står i halvskugga och blommar rikligt.
 
Årets misslyckanden:

Rosmarin som köptes dagen innan första frostnatten. Lost before use.

Min fina lavendelodling dog ganska fort. Förmodligen fel läge, men blev ändå besviken att den vissnade bort omedelbums.

Har någon ett tips för något väldoftande eller blommande som håller sig fin länge på sommaren i halvskugga?
Rättelse, rosmarinen köptes dagen innan SISTA frostnatten (satte inte ut den sådär 2 januari.,,). Samtidigt köptes mynta och citronmeliss som också såg helt döda ut, men har sedan dess långsamt kommit tillbaka och förgyllt flera rätter i sommar.
 
Nu när fruktträden börjar reas ut känner jag ett stoort behov av ett plommonträd! Måste bara klura ut vart ett till träd skulle kunna tänkas passa bra.

Har egentligen ett äppelträd som skulle behöva omplaceras också då det står väldigt ivägen sen vi gjort om lite i trädgården, men det har tagit sig så fint sen vi planterade det för ett par år sedan så jag är lite rädd för att flytta det :nailbiting:

Men lite sugen blir jag på att göra en fruktlund någonstans med äppelträdet och det potentiella plommonträdet som utgångspunkt. Kanske måste såga ned någon ful thuja eller så! :angel:

Åh vart har du sett att dom har börjat rea ut fruktträd? Jag är också sugen på ett plommonträd men är lite snål 😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 757
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 960
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
75 211
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 352
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp