Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått ett MASSIVT angrepp av gröna bladlöss på mina luktärter. De ser verkligen helt galna ut. Knottriga. Frågan är om det ens är möjligt att försöka ta bort dem med vattenstråle eller om jag kommer bli tvungen att spreja med såpa... Jag har sett sjukt mycket fram emot att de verkligen ska komma igång och blomma och så händer det här. SVINLÖSS!
 
Åkte till en kompis och plockade 8.2 kg körsbär som ska bli saft :up:

1660241075314.jpg
 
När man googlat sönder internet utan resultat vänder man sig till Buke.

Jag har en äppelgurka som har gått bananas. Den bygger en superbred stjälk och får massor av blommor i kluster, men hittills bara en enda gurka. Jag tror syndromet heter nåt, men kan inte komma på det! Nån som vet?

(Den smala stjälken som korsar i bakgrunden är en normal stjälk)

20220812_195040.jpg
 
5.2 L färdig saft och 12 burkar gelé blev det av gårdagens körsbärsskörd :up:

20220812_204406.jpg


Borträknat det jag skänkt bort, så har jag utöver ovan nu i matkällaren 12 L rödvinbärssaft + 10 burkar gelé, 3 L svartvinbärssaft + 10 burkar gelé och snart är det dags att plocka och safta krusbären 😅
 
Okej, på tal om annan tråd om att vara anonym på nätet och sådär. Om någon listat ut vem jag är, kan ni snälla låta bli att berätta för maken att jag råkade beställa lökar för tolv hundra? :o🤫

Bland annat ett (mycket prisvärt!) storpack med krokusar. Ser sååå mycket fram emot att plantera 200 sådana små... Hjälper det med lökjärn eller? Aldrig provat!
Krokusar planterar jag enklast genom att med spade vända en grästorva. Placera ut krokusarna och vända tillbaka torvan och tramppa till.
 
Årets misslyckanden:

Rosmarin som köptes dagen innan första frostnatten. Lost before use.

Min fina lavendelodling dog ganska fort. Förmodligen fel läge, men blev ändå besviken att den vissnade bort omedelbums.

Har någon ett tips för något väldoftande eller blommande som håller sig fin länge på sommaren i halvskugga?

Mamma hade också en riktig flopp med sina lavendel. De placerades i söderläge. Men kattskrället kanske använde rabatten som kattlåda? Oklart.
 
Okej, på tal om annan tråd om att vara anonym på nätet och sådär. Om någon listat ut vem jag är, kan ni snälla låta bli att berätta för maken att jag råkade beställa lökar för tolv hundra? :o🤫

Bland annat ett (mycket prisvärt!) storpack med krokusar. Ser sååå mycket fram emot att plantera 200 sådana små... Hjälper det med lökjärn eller? Aldrig provat!

Jag testade lökjärn för en herrans massa år sedan men det var bara krångligt. Jag gör som @monster1, en springa i gräset eller lyfter grässvålen som ett lock.
 
Jag är med i en trädgårdsgrupp på fb och idag var det en som visade bild på sina svenskodlade avokado. De var odlade i ett nergrävt växthus, en så kallad walipini. Trodde inte att sådant funkade på våra breddgrader. Men jäklar vad taggad jag blev på att göra en sådan nu. Attans att min slänt är upptagen redan så i så fall får jag bygga den någon annanstans.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
97 98 99
Svar
1 979
· Visningar
63 766
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 940
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 724
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 159
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp