Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så häftigt. Snart är de amerikanska blåbären mogna (ett bär var det, det till höger i bild men det blev uppätet av killen😅).

Jag tycker det är lite häftigt då killen säger att de buskarna bara gett bär en gång under de 6 år han bott här och nu bär de bär. 👍🏻
Så kul att se, lite gödsel va det som fattades. 😇

9EA198C5-69B1-40E4-8DCD-D8249E37ED5B.jpeg
 
Jag är med i en trädgårdsgrupp på fb och idag var det en som visade bild på sina svenskodlade avokado. De var odlade i ett nergrävt växthus, en så kallad walipini. Trodde inte att sådant funkade på våra breddgrader. Men jäklar vad taggad jag blev på att göra en sådan nu. Attans att min slänt är upptagen redan så i så fall får jag bygga den någon annanstans.
Ja, det där är ju helt drömmigt! Tror de skördade banan för någon vecka sedan också.

Så coolt om du fixar ett! :love:
 
Jag känner ett stort behov av en trädgårdskompost. Vet inte var jag ska ha den bara. Eller ja, just nu "dumpar" jag allt trädgårdsavfall i ena hörnet. Det är ju som en kompost. Men jag vill ha en fin!
Du och jag Sthu, du och jag!
Jag har tittat längtansfullt på en trädgårdskompost som Sara Bäckmo gör i flätad pil. Det ser inte svårt ut alls, men jag har inte hittat lusten än ;) (inte rätt plats heller).
 
Du och jag Sthu, du och jag!
Jag har tittat längtansfullt på en trädgårdskompost som Sara Bäckmo gör i flätad pil. Det ser inte svårt ut alls, men jag har inte hittat lusten än ;) (inte rätt plats heller).
Min erfarenhet är att komposter behöver vara rejäla doningar. Flätad pil är mer fint än rejält. Den ska klara att jag bänder och bråkar rätt våldsamt med grepen efter ett par års kompostering.

Själv har jag staplat tre pallkragar (gånger tre) i mitt komposthörn. Funkar perfekt. Och byts enkelt ut vid behov.
 
Du och jag Sthu, du och jag!
Jag har tittat längtansfullt på en trädgårdskompost som Sara Bäckmo gör i flätad pil. Det ser inte svårt ut alls, men jag har inte hittat lusten än ;) (inte rätt plats heller).
Och när jag ser en kompost av pil så tänker jag att den blir ju svår att tömma. Eller så väntar man några år så har komposten ruttnat och man kan ta alltihop i ett svep.
 
Min erfarenhet är att komposter behöver vara rejäla doningar. Flätad pil är mer fint än rejält. Den ska klara att jag bänder och bråkar rätt våldsamt med grepen efter ett par års kompostering.

Själv har jag staplat tre pallkragar (gånger tre) i mitt komposthörn. Funkar perfekt. Och byts enkelt ut vid behov.
Pallkragar lutar det åt att jag skaffar. Enda nackdelen är att det är bökigt att tömma skottkärran i pallkrage.

Jag får fundera lite till.
 
Pallkragar lutar det åt att jag skaffar. Enda nackdelen är att det är bökigt att tömma skottkärran i pallkrage.

Jag får fundera lite till.
Kompostgaller är ju enklast. Och tycker en det är fult så går det att dölja på massor av vis. Pallkragarna dör på några säsonger i kompostjobb.
 
Kompostgaller är ju enklast. Och tycker en det är fult så går det att dölja på massor av vis. Pallkragarna dör på några säsonger i kompostjobb.
Just det, det tänkte jag inte ens på. Den går ju sätta ihop flera och få en större kompost. Hmm. Fast egentligen, då kan jag lika gärna fortsätta med högen.
 
Skulle också vilja ha en sån flätad kompost :love: Tror dock som andra också nämnt, att det är mer fint än praktiskt. Vi kör på kompostgaller här, som förhoppningsvis kommer vara täckt av humle inom en inte allt för avlägsen framtid
(De har f.ö stått pall för bra mycket stryk och påfrestningar genom åren, kanske tack vare att de är förankrade i stolp)
 

Bifogade filer

  • 20220814_144105-01.jpeg
    20220814_144105-01.jpeg
    600,6 KB · Visningar: 21
Ang skottkärrnan så kan man ju ta av och sätta på "lager" av pallkragar efter behov. Upp till två lager är det inget problem att tömma kärran.
Hmm, ja kanske. Fast jag tycker det mesta hamnar utanför om man inte i princip lyfter i skottkärran i pallkragen. Och det är bökigt :angel:
 
Vad jag har läst så rekommenderas inte kompostgaller, komposten blir lätt för torr och fungerar sämre. Bättre med en "vanlig hög". Jag använder pallkragar och tycker att det fungerar bra!
Läste det nånstans jag med. Kanske skulle ta pallkragar ändå. Men det är ju det där med att tömma skottkärran.. Äsch jag vet inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
53 061
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 929
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 278
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 025
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp