Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kära odlingstråd, jag verkar ha startat en snigelfarm:o istället för att slänga en kruka penseer slängde jag ner dom i en hink så lite jord men inte planterat, tänkte att det håller så länge det håller. Idag såg det lite konstigt ut och nästan som det kom rök? Hittade då dessa och mer. Vad gör man kära buke? Diskret dumpar i skogsgläntan eller under en buske om natten?
IMG_20220822_183046.jpg
:confused:
 
Kära odlingstråd, jag verkar ha startat en snigelfarm:o istället för att slänga en kruka penseer slängde jag ner dom i en hink så lite jord men inte planterat, tänkte att det håller så länge det håller. Idag såg det lite konstigt ut och nästan som det kom rök? Hittade då dessa och mer. Vad gör man kära buke? Diskret dumpar i skogsgläntan eller under en buske om natten? Visa bifogad fil 98391:confused:
Tror inte de är födda där utan flyttat in. Det ser ut som vuxen åkersnigel så du behöver inte oroa dig för äckliga gigantiska blaffor som rensar allt grönt i sin väg
 
Kära odlingstråd, jag verkar ha startat en snigelfarm:o istället för att slänga en kruka penseer slängde jag ner dom i en hink så lite jord men inte planterat, tänkte att det håller så länge det håller. Idag såg det lite konstigt ut och nästan som det kom rök? Hittade då dessa och mer. Vad gör man kära buke? Diskret dumpar i skogsgläntan eller under en buske om natten? Visa bifogad fil 98391:confused:

Tror inte de är födda där utan flyttat in. Det ser ut som vuxen åkersnigel så du behöver inte oroa dig för äckliga gigantiska blaffor som rensar allt grönt i sin väg

Jag hade ett litet helvete med denna typ av snigel förra året. De var på allt, verkligen. I år är det betydligt mindre mängd, men jag fortsätter ha ihjäl alla jag ser i förebyggande syfte.
 
Idag har jag äntligen fått loss mitten på den gigantiska vresrosbusken jag kämpat med ett tag nu. Rötterna var monstruösa med diameter på sisådär 5 cm på vissa ställen. Nu är det värsta eländet kvar att släpa ut det från tomten och in i släpet för att köra till risupplaget på ÅVCn.
Därefter plockade jag in lite gröna bönor till middagen, mums :d
Har också grävt upp nästan all tidig potatis och blev positivt överraskad. Rådjävlen har ju ätit ner blasten 2 ggr så trodde skörden skulle bli obefintlig men det blev i alla fall 8 liter. Det borde blivit mer på ytan men som sagt hårt nerbetad blast tillsammans med torka gör mig nöjd.
Slutligen tog jag in årets första gurka och har festat på att äta upp halva. Tänk så mycket godare den är än köpegurkan.
 
Jag hade ett litet helvete med denna typ av snigel förra året. De var på allt, verkligen. I år är det betydligt mindre mängd, men jag fortsätter ha ihjäl alla jag ser i förebyggande syfte.
Ja de äter de också men de är inte som blafforna som länsar. Stammen måste helt klart hållas efter för att inte förstöra för mycket. Jämfört med den spanska skogssnigeln är den enligt mig tusen ggr bättre och mer lätthanterlig.
 
Jag har en blålila näva Rozanne som breder ut sig och blommar tacksamt under lång tid. Men jag skulle behöva en liknande fast vit, finns det? Den ska vara låg, perenn, marktäckande mellan andra perenner och blomma länge sensommar och höst. Förslag?
 
Jag hade ett litet helvete med denna typ av snigel förra året. De var på allt, verkligen. I år är det betydligt mindre mängd, men jag fortsätter ha ihjäl alla jag ser i förebyggande syfte.
Tror inte de är födda där utan flyttat in. Det ser ut som vuxen åkersnigel så du behöver inte oroa dig för äckliga gigantiska blaffor som rensar allt grönt i sin väg
Ajdå. Har inga andra snigelproblem så detta är främmande för mig. Tror inte att jag klarar av att klippa:sorry:Skulle slängt hinken myyyycket tidigare, ack om jag bara inte älskar penseer så mycket:love1:
:p


Skulle tro att det varit den torraste platsen de hittat på senaste tiden men imponerad att de klättrat in hehe
 
Mitt odlingsår har varit skit... jag har inte orkat.

Men lite har jag att glädjas över, tex mina solrosor :heart

Visa bifogad fil 98403

Nej mitt odlingsår hamnar nog mycket också under rubriken "mög", men jag skördar dock och gläds åt en hel del tomater och gurkor och squash - och några chili och ev. paprikor ser också ut att kunna läggas till det som är kvar från i fjol. Jo eventuellt några pumpor, lite mer potatis och en del bär och frukt. Och om allt annat sviker och förråden tryter så finns ju alltid: jordärtskockorna. :laugh: I absurda mängder.

I mitt fall har jag nog känt lite dämpat trädgårdsdriv detta år som en reaktion på ett helt excessivt odlande i fjol, men också pga den tröstlösa kampen mot torka i princip hela juli och augusti och så ändå dessa eländiga snigelkräk samtidigt. Entusiasmen över täckodlandet - som jag tyckte fungerade toppenbra i fjol och som kunde ha lindrat i torkan - rasar liksom helt vid tanken på att varje bädd förvandlas till en potentiell snigelfarm där de kan ha det riktigt mysigt i mörkret och fukten, långt från mina vassa saxar och spadkanter. Och sedan bara välla ut och förgöra allt i sin väg (utom ogräs och jordärtskockor förstås).

Och eftersom jag inte heller har något avancerat bevattningssystem så tar det lång tid om allt måste gås över med slang och vattenkannor under flera månader i sträck. Plus att pendlingstiden till jobbet slukar många timmar varje vecka nu jämfört med pandemitiden, men blir mer gynnsamt med kortare restid från nästa år igen. Och då är jag lite förlåtande mot mig själv för att inte samtidigt fixa att vara självhushållande på alla grönsaker och större delen frukt och bär (även om jag fortfarande helst skulle vilja vara det och har de flesta förutsättningarna för det, utom tiden).

Så resten av 2022 får helt enkelt bli vad det blir, ett mellanår liksom 2018, och så ska jag preppa odlingsytorna så bra det går inför 2023 och vara beredd på sniglarna tidigare nästa år + mörda mer systematiskt dels året ut nu men även från första snigeljävel jag ser nästa år. Hade hoppats komma över lite nematoder att ge dem nu framåt hösten som "tack för denna sommar, var god dö och kom gärna aldrig tillbaka hit", men det verkar vara olösbara leveransproblem till återförsäljaren tyvärr.
 
Nej mitt odlingsår hamnar nog mycket också under rubriken "mög", men jag skördar dock och gläds åt en hel del tomater och gurkor och squash - och några chili och ev. paprikor ser också ut att kunna läggas till det som är kvar från i fjol. Jo eventuellt några pumpor, lite mer potatis och en del bär och frukt. Och om allt annat sviker och förråden tryter så finns ju alltid: jordärtskockorna. :laugh: I absurda mängder.

I mitt fall har jag nog känt lite dämpat trädgårdsdriv detta år som en reaktion på ett helt excessivt odlande i fjol, men också pga den tröstlösa kampen mot torka i princip hela juli och augusti och så ändå dessa eländiga snigelkräk samtidigt. Entusiasmen över täckodlandet - som jag tyckte fungerade toppenbra i fjol och som kunde ha lindrat i torkan - rasar liksom helt vid tanken på att varje bädd förvandlas till en potentiell snigelfarm där de kan ha det riktigt mysigt i mörkret och fukten, långt från mina vassa saxar och spadkanter. Och sedan bara välla ut och förgöra allt i sin väg (utom ogräs och jordärtskockor förstås).

Och eftersom jag inte heller har något avancerat bevattningssystem så tar det lång tid om allt måste gås över med slang och vattenkannor under flera månader i sträck. Plus att pendlingstiden till jobbet slukar många timmar varje vecka nu jämfört med pandemitiden, men blir mer gynnsamt med kortare restid från nästa år igen. Och då är jag lite förlåtande mot mig själv för att inte samtidigt fixa att vara självhushållande på alla grönsaker och större delen frukt och bär (även om jag fortfarande helst skulle vilja vara det och har de flesta förutsättningarna för det, utom tiden).

Så resten av 2022 får helt enkelt bli vad det blir, ett mellanår liksom 2018, och så ska jag preppa odlingsytorna så bra det går inför 2023 och vara beredd på sniglarna tidigare nästa år + mörda mer systematiskt dels året ut nu men även från första snigeljävel jag ser nästa år. Hade hoppats komma över lite nematoder att ge dem nu framåt hösten som "tack för denna sommar, var god dö och kom gärna aldrig tillbaka hit", men det verkar vara olösbara leveransproblem till återförsäljaren tyvärr.

Jag preppar också för nästa år. Mina grönsaker är ju blygsamma i år men lite blir det ju iaf, som squash odyl.

Jag blir också mer motiverad att orka lite mer inför nästa år när jag ser spaljen med solrosorna, jag blir glad varenda gång jag kommer hem och ser den (vilket var lite målet med den). En klematis (Paul Farges) som såg väldigt dassig ut när jag hade ner den i höstas har överlevt och just börjat blomma där också (det var en utförsäljning i slutet av säsongen).

_20220823_070718.JPG


Det syntes inte ens några blad i våras!
 
Har roat mig med att tömma gödselstacken för att få plats med halmen från lösdriften på plattan plus vinterns skit. Överväger starkt att se om det går att bygga någon sorts varmbänk där i vinter, färsk halm och hästgödsel är ingen bristvara direkt.
Är det någon som har erfarenhet av att bygga en varmbänk direkt på gödselstacken eller är det smartare att göra det som i ena hörnet🤔
 
Jag har en blålila näva Rozanne som breder ut sig och blommar tacksamt under lång tid. Men jag skulle behöva en liknande fast vit, finns det? Den ska vara låg, perenn, marktäckande mellan andra perenner och blomma länge sensommar och höst. Förslag?

Blomningen stämmer ju inte med dina önskemål men det finns ju Biokovo-näva (G. cantabrigiense, liten flocknäva), den har ju vita till mycket ljust rosa blommor. Det finns också en vit blodnäva.

Annars vit stjärnklocka?
 
Hur vet jag om purjon är klar? Har läst att den kan stå kvar länge, men hur länge är länge?

Till mars-april nästa år. :) Kan hända att de tar lite stryk en riktigt kall vinter men här i Skåne har jag inga problem att låta dem stå kvar hela hösten/vintern och skörda successivt fram till våren. Innan de går upp i blom dvs. Men detta år lät jag några stå kvar för det ändamålet också, dels för att ta frö, dels till bin och humlor och fjärilar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
97 98 99
Svar
1 979
· Visningar
63 912
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 940
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 740
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 172
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp