Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur mkt sol vill generellt örter ha?
Vill du, så kan du googla örtspiral, permalultur. Det gäller framför allt kryddörter, vet inte om det är vad du tänker på? Då ser du tydligt. Den odlingsstrategin går ut på att odla i en uppbyggd spiral. Då går det att sätta de solälskande och torktåliga högt upp o åt söder (tänk medelhavsväxter som rosmarin, salvia högst upp), men själva högen skuggar också så du kan plantera persilja kanske koriander lägre ned och i norr så får de mer fukt och skugga. Kul sätt att skapa mikroklimat!
 
Mina har också blommar ojämnt men jag tycker det har varit bra för då har det alltid varit någon som blommar hela säsongen 😊
Så sant det var bara det där att jag såg för mig hur det var som en sån där fantasiteckning av solrosor som bara flödar över. Jag är supernöjd med dem som det är också för som sagt nu får jag njuta av dem en i sänder. Just nu är det en liten röd som blommar
 
Såhär ser min solrostunna ut. Det hade blivit magiskt om än kortvarigt om alla kommit samtidigt tror jag
DSC_0096.JPG
 
Går det att låta löken gå in i någon vila och sätta den igen senare och på så vis få den att växa mer?

De blev pyttesmå… ska va gul lök.
DEAD74E4-691E-4216-9E2D-9D9EF950E02E.jpeg
 
Inga bilder idag tyvärr men satt ett gäng perenner, höstflox, daggkåpa, bolltistel och apelsinsalvia. Satte också 2 bärbuskar, aronia + röd krusbär :d ser fram emot bärskörden nästa år :d och "rehabfallen" Flammentanz tar sig allt mer, den ena har ett 5 cm skott och den andra 2 cm skott! Börjar bli riktigt förtjust i de där små pinnarna som såg så ynkliga ut men kämpar hårt för att leva :heart
 
Ja, du kan använda den som sättlök. Lite osäker på vinterlagringen men skulle tippa i sand i jordkällare. Googla det om du vill. Det är ju superkul med sin egen sättlök!
Har varken sand eller jordkällare, tyvärr är den redan slängd. Killen röstade för att köpa färdig sättlök, antagligen för att han inte har någon bra plats att förvara löken på tills det är dax att plantera. Blir nog bra det också. 😅
 
Vill du, så kan du googla örtspiral, permalultur. Det gäller framför allt kryddörter, vet inte om det är vad du tänker på? Då ser du tydligt. Den odlingsstrategin går ut på att odla i en uppbyggd spiral. Då går det att sätta de solälskande och torktåliga högt upp o åt söder (tänk medelhavsväxter som rosmarin, salvia högst upp), men själva högen skuggar också så du kan plantera persilja kanske koriander lägre ned och i norr så får de mer fukt och skugga. Kul sätt att skapa mikroklimat!
Åh men vad smart. Visste inte jag la upp det jag skrev 😅 hade inte skrivit färdigt. Tänkte mest på att jag har svårt för att få dom flesta örterna att överleva alls 🙈 trodde typ allt ville ha massa sol, men tror jag måste läsa upp mig en del. Ska definitivt kolla upp örtspiral, låter smart och fint 👌
 
33BA847C-84BD-494B-A62B-AA2C245280E8.jpeg



Kastade krasse plantorna häromdagen. Tog tillvara på fröna. Behöver jag göra något mer med dem innan jag lägger dem i en papperspåse till nästa år?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
79 80 81
Svar
1 607
· Visningar
53 329
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 929
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 300
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 048
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp