Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter som inflation i den branschen också, jag brukar bara köpa när de säljer ut till halva priset på hösten men har för mig att de har legat runt 300 då? Dvs ett normalpris på 600 eller strax över.
Googlade runt lite och hittade på Plantagen för mellan 800 och 900. Känns rimligare.
De sålde ut dem till halva priset nu och de råkade ha en sort jag letat efter några år och dessutom ett riktigt fint träd av den sorten. Funderar dock på om de höjde priset innan rabatten las ut. Får nog ändå punga ut med 580 så här sent på säsongen då jag som sagt verkligen vill ha den sorten.
Jag älskar helt enkelt Risäter :d
 
Googlade runt lite och hittade på Plantagen för mellan 800 och 900. Känns rimligare.
De sålde ut dem till halva priset nu och de råkade ha en sort jag letat efter några år och dessutom ett riktigt fint träd av den sorten. Funderar dock på om de höjde priset innan rabatten las ut. Får nog ändå punga ut med 580 så här sent på säsongen då jag som sagt verkligen vill ha den sorten.
Jag älskar helt enkelt Risäter :d
Beror ju på storlek på träd med. Den ena plant butik tar typ 600/700 kr för småträd. Den andra 2000 -3000 kr. Den dyraste hR större träd och närmare skörd än billigare. Typ 10 år i skillnad. Vilket är billigare då?
 
Beror ju på storlek på träd med. Den ena plant butik tar typ 600/700 kr för småträd. Den andra 2000 -3000 kr. Den dyraste hR större träd och närmare skörd än billigare. Typ 10 år i skillnad. Vilket är billigare då?
Jo att man kan köpa äldre träd för mer är en sak men det här rör sig om den vanliga storleken. Du vet de där där man ska leta 3 välriktade grenar och börja skapa kronan på trädet genom en första beskärning.
 
Alltså vad kostar egentligen fruktträd nuförtiden. Var inne på en butik idag och de skulle ha 1158 spänn för ett äppelträd. Jag höll på att sätta i halsen.
Beror på sort, stam och ålder, men från ca 600 för unga av "vanlig" sort och uppemot 3-5 000 för äldre träd som har fler år på nacken.
 
Alltså vad kostar egentligen fruktträd nuförtiden. Var inne på en butik idag och de skulle ha 1158 spänn för ett äppelträd. Jag höll på att sätta i halsen.
Ja, det är ju otroligt att en kan köpa något som lever i mååånga år, ger frukt och troligen krävt ganska många arbetstimmar för att slutligen hamna hos dig för bara 1100 kr. Jag tankade min bil igår för 1500. Räcker kanske en månad. 90% jobbresor.
 
Jag köpte blåbärsbuskar på granngården för 49:-/styck, så blev tre stycken. Nu måste jag klura ut vart de ska stå någonstans... Velar på om jag vill ha dem i den pyttelilla trädgården (som egentligen inte har någon bra plats) eller om jag ska plantera dem vid växthuset :)
 
5D4D4768-3D32-458B-A66F-F5F8FF3D3A72.jpeg

Nu har nästan alla solrosor slagit ut så det här blir den sista bilden i min följetång om mina solrosor 🌻
 
Visa bifogad fil 98279
Nu har nästan alla solrosor slagit ut så det här blir den sista bilden i min följetång om mina solrosor 🌻
Åh odlar 11 solrosor i ett avsågat plastfat och hade hoppats på att få lite av den där effekten men hittills så har 3 slagit ut... en åt gången. Jag har ju njutit av dem men den där effekten jag ville få fram av en överdådig blomsterprakt har uteblivit helt
 
Hur mkt sol vill generellt örter ha?
Visa bifogad fil 98279
Nu har nästan alla solrosor slagit ut så det här blir den sista bilden i min följetång om mina solrosor 🌻
Så fina 😍 både dom och, är det det?, dina zinnia 👌 och blev nyfiken,, vad heter den stora solros typen? Lite sugen på någon liknande sort till nästa år. Till vår lilla stuga tror jag det blivit en mysig Pettson feeling med sådana stora 😁
 
Åh odlar 11 solrosor i ett avsågat plastfat och hade hoppats på att få lite av den där effekten men hittills så har 3 slagit ut... en åt gången. Jag har ju njutit av dem men den där effekten jag ville få fram av en överdådig blomsterprakt har uteblivit helt

Jag har lärt mig här i gruppen att solrosor har pålrötter som växer rakt ner, jag misstänker att det är därför de trivs så bra hos mig. De växer i en stor hög no dig-bädd där rötterna kan söka sig långt ner 🌻

Hur mkt sol vill generellt örter ha?

Så fina 😍 både dom och, är det det?, dina zinnia 👌 och blev nyfiken,, vad heter den stora solros typen? Lite sugen på någon liknande sort till nästa år. Till vår lilla stuga tror jag det blivit en mysig Pettson feeling med sådana stora 😁

Det är zinnior i förgrunden, de växer också som ogräs. De största är långt över en meter höga 😍

De största solrosorna heter ”the Giant” passande nog. Övriga är från en blandmix så jag vet inte vad de heter. Nästa år ska jag inte köpa mix utan välja ut vilka jag vill ha så jag kan placera dem bättre. Det syns inte på bilden men det växer flera mindre sorter inne bland de stora, och de får inte tillräckligt med ljus eftersom de skuggas av de stora.
 
Jag har lärt mig här i gruppen att solrosor har pålrötter som växer rakt ner, jag misstänker att det är därför de trivs så bra hos mig. De växer i en stor hög no dig-bädd där rötterna kan söka sig långt ner 🌻
Oj då fattar jag inte varför mina är så fina. De är kraftiga som tusan om än något låga. Det trista är att de roat sig med ojämn blomstart men det är en blandpåse borde nog förutsett att så skulle ske
 
Oj då fattar jag inte varför mina är så fina. De är kraftiga som tusan om än något låga. Det trista är att de roat sig med ojämn blomstart men det är en blandpåse borde nog förutsett att så skulle ske
Mina har också blommar ojämnt men jag tycker det har varit bra för då har det alltid varit någon som blommar hela säsongen 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
79 80 81
Svar
1 603
· Visningar
53 186
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 929
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 293
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 037
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp