Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gick förbi en sån fin buske/träd häromdagen. Jag gillade särskilt formen. Google föreslog Videhortensia men jag känner mig osäker.

Någon som känner igen det?
E5F1C012-BD7D-4186-B7B0-827024FC2424.jpeg
 
Lyssnar ni på några poddar om trädgård och odling? Letar efter något att lyssna på när jag cyklar till och från jobbet :)
Lyssnar en del inne på Spotify, mest på Hanna och Rebeckas trädgårdsliv, Flyinge plantshops podd Trädgårdssnack, Trädgårdstrollet och Odla med P1. Trädsgårdstrollet har väldigt långa episoder där man går i detalj på ett ämne, har inte lyssnat på allt men tyckte speciellt om avsnittet som handlar om frödodling, väldigt intressant ☺️ söker man på trädgård, odla etc inne på appen spotify så hittar man en del mer, har lyssnat på lite andra random saker med bla en lite äldre podd med Sara Bäckmo och Farbror Grön, tror den heter odlare emellan, också värd att lyssna på
 
Jag gick förbi en sån fin buske/träd häromdagen. Jag gillade särskilt formen. Google föreslog Videhortensia men jag känner mig osäker.

Någon som känner igen det?Visa bifogad fil 103386
Inte vidje men kanske Vipphortensia? Sonen har en sådan i trädgården. Den var sliten och hälften av grenarna och en av dom grova stammarna döda när han flyttade in. Vi funderade på om den skulle klara sig. Maken beskar den och nu två år senare så är den jättefin. Så praktfulla blomställningar och dom torkar snyggt på hösten.
 
Jag har lyssnat på Trädgården med Pernilla och John, dom är rätt mysiga och lättsamma. Det är en Sveriges radio podd.

Röda vita rosen
Vad handlar den om?

Lyssnar en del inne på Spotify, mest på Hanna och Rebeckas trädgårdsliv, Flyinge plantshops podd Trädgårdssnack, Trädgårdstrollet och Odla med P1. Trädsgårdstrollet har väldigt långa episoder där man går i detalj på ett ämne, har inte lyssnat på allt men tyckte speciellt om avsnittet som handlar om frödodling, väldigt intressant ☺️ söker man på trädgård, odla etc inne på appen spotify så hittar man en del mer, har lyssnat på lite andra random saker med bla en lite äldre podd med Sara Bäckmo och Farbror Grön, tror den heter odlare emellan, också värd att lyssna på

Tack för tips hörni! :) Odla i P1 har jag lyssnat på ibland, ska kolla runt lite på de andra ni nämner!
 
Bor du där det blir kallt på vintern är det dags att ställa in pelargoner under tak. Vätan kommer strax att få bladen att mögla och då blir plantan svår att övervintra.
De har stått ute utan problem i flera år 🙃 men när den här senblommande har blommat över ska jag testa att ta in dem för vinterförfaring för första gången. Bergis att de klappar ihop hela bunten 😆 👀
 
Inte vidje men kanske Vipphortensia? Sonen har en sådan i trädgården. Den var sliten och hälften av grenarna och en av dom grova stammarna döda när han flyttade in. Vi funderade på om den skulle klara sig. Maken beskar den och nu två år senare så är den jättefin. Så praktfulla blomställningar och dom torkar snyggt på hösten.

Efter lite googlande verkar det stämma att det är en Vipphortensia - tack!

Jag ska kika efter en sån till våren och fundera på vart jag sa ha den för att den ska komma till sin rätt även på hösten.
 
Apropå dahlior. Mina frös ihjäl härom natten (fyra minus...). Nu ska det dock vara mellan 10-15 grader under en tillsynes längre tid. Tror ni att knölarna ruttnar om jag väntar med att gräva upp dem? Tänker ju att de egentligen trivs bäst i jorden 🤔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 982
· Visningar
64 068
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 940
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 754
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 182
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp