Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försökte vända runt våra trädgårdskomposter som följde med huset. Jag vattnade ju igenom dem i somras eftersom de verkade väldigt misskötta och ”döda”, med en snigelinvasion i dem som följd. Så tungt att försöka vända runt lite! Slutade med att jag tog ett spett och rörde runt rejält istället. Och vattnade mer, de var torra en bit ner. Blandade ner lite hopkrattade löv för att få ner lite mer fukt och gött material för att få lite fart på dem. Hade behövt lite färsk gödsel med.
Den ena komposten har tyvärr mycket grovt material, grenar och ris som inte är nedklippt i småbitar. Kommer ta lång tid att bryta ned.
Min VAB-partner in crime hjälpte till 😅
33EC993F-17D0-46FB-93CA-DEC92DC9EE6C.jpeg
 
Idag sådde jag mina valnötter (Juglans regia). Satte dem i krukor fyllda med sand. Nu håller jag tummarna att de gror fint i vår. Sen har jag köpt strandkålsfrön, skördade i år. De jag sådde tidigare i år grodde inte. Nu tänkte jag så dem på hösten i stället.
 
Idag sådde jag mina valnötter (Juglans regia). Satte dem i krukor fyllda med sand. Nu håller jag tummarna att de gror fint i vår. Sen har jag köpt strandkålsfrön, skördade i år. De jag sådde tidigare i år grodde inte. Nu tänkte jag så dem på hösten i stället.
Gud så roligt! Hoppas de tar sig bra! Har du någon bra plats till krukorna, typ i en stor lövkompost eller något annat varmt och skönt...

Jag sådde strandkål förra sommaren och fick otrolig skillnad i grobarhet genom att spräcka det tjocka hårda ytterskalet mellan två skärbrädor. Då grodde över hälften. Utan spräckt ytterhölje grodde kanske 20%.

Du får gärna berätta hur det går, med båda delarna!
 
Gud så roligt! Hoppas de tar sig bra! Har du någon bra plats till krukorna, typ i en stor lövkompost eller något annat varmt och skönt...

Jag sådde strandkål förra sommaren och fick otrolig skillnad i grobarhet genom att spräcka det tjocka hårda ytterskalet mellan två skärbrädor. Då grodde över hälften. Utan spräckt ytterhölje grodde kanske 20%.

Du får gärna berätta hur det går, med båda delarna!
Jag har ställt krukorna på den inglasade verandan, men funderar på om det är bättre i farstun som håller värmen lite bättre trots att det inte är uppvärmt. Där kommer de dock att få stå på golvet och inte i fönstret på grund av katterna.

I våras när jag sådde strandkålsfröna gjorde jag lite olika med dem. En del krossade jag, en del fick vara som de var. Men det blev inget av dem.
 
Idag satte jag rosen och ett gäng jordärtskockor :laugh: En lottgrannes ros hade ynglat av sig så fick ett skott av den också, blir spännande se vad det är. Hon säger att det är Finlands vita ros men beskrivningen hon gav stämmer inte helt med hur den beskrivs på rossidor. Den blir iaf vit och 80-90 cm hög enligt grannen. Spännande se till våren :D

Har kommit en bit med planeringen av min framtida rosplantering på lilla lotten också :laugh: I mitten en Ilse Krohn superior som får klättra på en ställning, sen Novalie och Koko loko runt + nån till matchande. Utanför dessa nån låg marktäckare(ej ros). Det projektet blir till våren dock. Ska komma ihåg mäta rabatten nån dag, den är fyrkantig och nånstans runt 2-3 meter men underlättar o veta lite närmare. Ev göra om kanterna till en rundell också, får fundera.
 
Jag inventerade mitt fröförråd idag. Kan ju vara rimligt innan jag beställer mer, tänker jag... Nästa vecka är jag ledig så planen är att försöka få färdigt saker och ting inför hösten. Ta upp dahlior. Plantera 700 lökar, ett par rosor och lite perenner. Och så :D
 
20221029_173224.jpg


Självsådda kruktomater i växthuset. :) Har även en biff där som först var av okänd sort men som jag nu kan konstatera är Russian Orange Oxheart. Första mogna frukten hade pistillröta men där är ett gäng till så med lite tur och varmt väder får vi tomater i november!
 
Jag köpte lite valnötter från en person på fb. Dessa ska jag så är det tänkt. Så jag sitter och läser i nötodlarens handbok hur man gör, men känner inte riktigt att jag greppar det. De ska stratifieras 2-3 månader. Sen ska de gro, men då är det ju mitt i vintern?
Visa bifogad fil 103947
Det här är en killgissning, men borde inte stratifieringstiden vara angivet som minsta tid bara? Är det svinkallt efter tre månader borde som väl vänta tills det blir lagom temp, även om det innebär att det blir säg sex mån stratifiering
 
Det här är en killgissning, men borde inte stratifieringstiden vara angivet som minsta tid bara? Är det svinkallt efter tre månader borde som väl vänta tills det blir lagom temp, även om det innebär att det blir säg sex mån stratifiering
Det står 2-3 månaders stratifieringstid i boken nötodlarens handbok. Och nötterna tappar grobarhet om de torkar. Så jag har sått dem redan nu. Om temperaturen sjunker under -4 förlängs stratifieringstiden.
 
Jaha, vågar man tro att detta kan ha varit sista gräsklippsrundan för säsongen? Inte för att det blev särskilt många när allt stod stilla utan nederbörd i flera månader, men trevligt att lämna ytorna lite i ordning inför 2023 och hoppas på att det blir ett något mer framgångsrikt trädgårdsår än detta. Fint att få mulchat ner en massa löv samtidigt med klippningen, det ser genast lite prydligare ut.

Återstår att asa in möblerna, ställa i ordning krukorna och städa ur växthuset. Och sedan är det lagom tid för att sätta sig med fröbeställningarna igen! :love:
 
Klar i trädgården för i år.. planterade tre pallkragar vitlök och har röjt bort det sista. Alla utemöbler, krattor och trädgårdsredskap är undanstoppade och snöskyffel är framtagen. Plogpinnarna har ersatt solcellsbelysningen och ljusslingorna är tända. Nu är det bara att vänta till april/maj innan det finns något kul att göra utomhus igen..
 
700 😵 det är många lökar det 😆
Ja, det kändes väldigt lagom när jag beställde. Något mindre lagom när de ska ner i jorden. Men en del ska vara i krukor och det är ju inte så ansträngande. Men 350 är blandade narcisser som ska grävas ner i en slänt utmed min uppfart. Jag kommer eventuellt hinna ångra det beslutet ett par gånger innan jag är färdig :D :angel:
 
Har ni några tips på en barrväxt som blir runt 2 m hög? Ska stå på framsidan av huset vid uppfarten och kommer även agera bärare av ljusslinga vid jul 😁 Vill inte ha en gran och helst inte thuja då vi redan har det i trädgården.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
80 81 82
Svar
1 628
· Visningar
53 894
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 929
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 326
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 060
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp