Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jorden i pallkragarna är frusen. Alltså behöver jag täcka fröerna med jord från påse, som är tinad. Vet inte om jag ids. Kanske ska vänta tills jorden ute har tinat?

Mvh/ lat
 
Jag väljer gärna sorter som sätter rikligt med sidoskott, det är viktigare för mig än stort huvudskott. Då får jag (enpersonshushåll) lite broccoli länge snarare än ett huvud och sedan är den plantan klar, vilket jag tycker är trevligt. Minns inte namnet men har fått helt ok skörd av någon sådan från Runåbergs.
Tack, letar också efter någon med mer "lösa" sidoskott. Kollade Runåbergs nu men såg ingen som riktigt passade in på mina önskemål, men ska leta vidare! Hur många plantor tror du man får plats med per pallkrage? Två?
 
Tack, letar också efter någon med mer "lösa" sidoskott. Kollade Runåbergs nu men såg ingen som riktigt passade in på mina önskemål, men ska leta vidare! Hur många plantor tror du man får plats med per pallkrage? Två?
Ja två borde bli okej. Kollade nu igen och minns att jag sist sådde Waltham för at Cicco var slut. Annars hade jag velat ha båda: en tidig och en sen. Hoppas du hittar något som passar!
 
Blev lite inspirerad att sätta igång lite vintersådder när jag läser om vad ni andra redan pysslar med :up: :love1:

Meeeen, smart som jag är! läser vädret för kommande period... 8-10 minusgrader dagtid (kallare nätter) nästa vecka och ev. mer snö :down:
Jag avvaktar ett tag till tror jag :angel:
 
Jag tycker allt har blivit onödigt tidigt i år? jag menar alltså när butiker och sånt släpper olika produkter. Jag beställde dahlior idag, vet inte om dom skickas direkt men många har fått sina beställningar skickade redan i februari vilket också betyder att flera har fått frostskadade knölar, detta är ju ändå upp till butiken att se till att det inte händer, oftast kan man inte be om när saker ska skickas utan vill man ha någon speciell sort så får man va snabb.

Likadant va jag och köpte sättpotatis häromdagen, va ute efter en specifik sort som va slut fort förra året men även för mig i zon 1 så är det ju tidigt.. nästa vecka ska det bli ordentligt kallt även här, hoppas jag inte får en låda frysta dahlior :cry:
 
Min jord och mina potatisar har kommit idag! :bump:
20230302_101304.jpg
 
Blev lite inspirerad att sätta igång lite vintersådder när jag läser om vad ni andra redan pysslar med :up: :love1:

Meeeen, smart som jag är! läser vädret för kommande period... 8-10 minusgrader dagtid (kallare nätter) nästa vecka och ev. mer snö :down:
Jag avvaktar ett tag till tror jag :angel:
Jag har satt paprika (och några gurkor) än så länge bara. Funderar på när jag ska slänga ner tomatfrön.
Ute/växttunnel är bara att glömma att så på typ tre månader.
 
La kikärtor i blöt nu i förmiddags. Räcker det med tio kikärtor tro? Tänker att alla kommer är säkert inte gro.
 
Någon här som har perenn kronärtskocka? Är det mycket krångel med täckning/övervintring? Vilken sort?
Jag har en rabatt som skulle passa perfekt för en 3-4 stora kronärtskockor, behöver bara gräva bort några tråkiga prydnadsbuskar som förra ägaren verkade gilla..
 
Wow! Redan? Var bor du? Här är jorden fortfarande frusen så jag räknar med att det dröjer innan det gror.
De står inne i ett orangeri i Malmö. Så dagtid har de varmt när solen ligger på, säkert över 15 grader. Nattetid är det ett par minus utomhus, tror inte det blir minus inne där.
 
De står inne i ett orangeri i Malmö. Så dagtid har de varmt när solen ligger på, säkert över 15 grader. Nattetid är det ett par minus utomhus, tror inte det blir minus inne där.
Aha, då förstår jag att de redan grott hos dig.
 
Kollade på termometern i orangeriet och idag när solen låg på hade det varit 25 grader som varmast :eek: är det dags att öppna fönster redan? Förstår inte hur det kunde bli så varmt, det är ändå 30 kvm stort och högt i tak. Men mycket fönster och ljusinsläppligt tak förstås.

På odlingstemat har jag nu på kvällen beställt frö för en rolig broccoli och två sorters kronärtskocka!
 
Kollade på termometern i orangeriet och idag när solen låg på hade det varit 25 grader som varmast :eek: är det dags att öppna fönster redan? Förstår inte hur det kunde bli så varmt, det är ändå 30 kvm stort och högt i tak. Men mycket fönster och ljusinsläppligt tak förstås.

På odlingstemat har jag nu på kvällen beställt frö för en rolig broccoli och två sorters kronärtskocka!

Nästa vecka ska det bli kallt!
 
Jag är en av de som kommit igång lite väl tidigt med odlingarna :D

Paprika, Chili, Aubergine, Tomat, Purjolök och Luffagurka har kommit en bra bit på väg. De står i ca 15 grader och under duglig växtbelysning, tyvärr har de börjat ränna iväg lite de senaste dagarna.
På altanen har jag ett tiotal kallsådder, både lite perenner (kantnepeta, stäppsalvia) och annueller (vallmo, klint, mm).
Eucalyptus och Klockranka har precis kikat upp (japp, jag gick rakt i Hanna Wendelbo-fällan!) likväl som fyra sorters Lejongap och tre sorters Petunia.

Mitt störst problem är att jag nu ska vara bortrest några veckor och överlåta skötseln till min sambo som har absolut noll koll på växtlighet överlag :D Får se om jag kommer hem till ett ödelandskap i mina hyllor...
 
Detta med gurkväxter och korspollinering. Korsar de sig hej vilt tex pumpa och gurka eller är det bara mellan tex pumpa och pumpa de gärna korspollinerar? Jag har försökt läsa om det men begriper inte.

Känner att detta eventuellt kan bli lite onödigt jobbigt då jag tänkt odla en sorts gurka, tre sorters squash/pumpa och en sorts melon. 😐
 
Detta med gurkväxter och korspollinering. Korsar de sig hej vilt tex pumpa och gurka eller är det bara mellan tex pumpa och pumpa de gärna korspollinerar? Jag har försökt läsa om det men begriper inte.

Känner att detta eventuellt kan bli lite onödigt jobbigt då jag tänkt odla en sorts gurka, tre sorters squash/pumpa och en sorts melon. 😐

Det är ju bara fröna som blir påverkade? Dvs, du kan odla på som planerat, men inte spara frön. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 236
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 490
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 460
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 639
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp