Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ah, då fattar jag! Då får du skydda honblomman och pollinera själv för att undvika korspollinering. :) På både gurka, melon och squash.
Squash kan alltså korspollinera med gurka? Jag hade hoppats att det skulle vara safe att odla bara en sorts melon och en sorts gurka och slippa greja något extra med dem.

Det blir nog ett himla meck i sommar men så får det väl vara då. Det kommer förhoppningsvis kännas värt det i höst vid fröskörd. Jag kommer nog lära mig mycket av den kommande odlingssäsongen när jag ska slänga mig huvudstupa in i så mycket. 😬 Tack för hjälpen!
 
Squash kan alltså korspollinera med gurka? Jag hade hoppats att det skulle vara safe att odla bara en sorts melon och en sorts gurka och slippa greja något extra med dem.

Det blir nog ett himla meck i sommar men så får det väl vara då. Det kommer förhoppningsvis kännas värt det i höst vid fröskörd. Jag kommer nog lära mig mycket av den kommande odlingssäsongen när jag ska slänga mig huvudstupa in i så mycket. 😬 Tack för hjälpen!

Ja, de kan korspollinera sig med varandra. :)
 
Mina tomater idag:
20230303_145505.jpg
 
Jag skulle ju inte ha så många chili- och tomatplantor i år... Skulle lämna plats i växthuset för annat. Hur bra gick det? Jag har nyss omskolat chili och paprika. Det kom alltså upp 25 chiliplantor. 8 olika sorter. Vad hände? Jag förstår ingenting. :confused::rofl:
 
Jag skulle ju inte ha så många chili- och tomatplantor i år... Skulle lämna plats i växthuset för annat. Hur bra gick det? Jag har nyss omskolat chili och paprika. Det kom alltså upp 25 chiliplantor. 8 olika sorter. Vad hände? Jag förstår ingenting. :confused::rofl:
Skulle inte heller ha så många, satt med två barn och planterade om dem igår och det var visst så många att jag behövde ta med några hem till mamma. Men hon blev väldigt glad :D

Nu funderar jag på vad jag ska så härnäst!
 
Skulle inte heller ha så många, satt med två barn och planterade om dem igår och det var visst så många att jag behövde ta med några hem till mamma. Men hon blev väldigt glad :D

Nu funderar jag på vad jag ska så härnäst!
Jag skyller på att jag odlar lite åt mamma också. :angel: Men hon vill inte ta över "sina" plantor innan hon kan ha dem på balkongen, så de bor här tills vidare. 😁
 
Jag också! Har inte satt så många, och idag vid omskolning var det två som tog stryk pga mitt klanteri. Får se om de tar sig.. vad vill du sätta mer av?
Tänkte mig lite större tomater att göra tomatkross av till vinterns såser. Men nu vid inventering så hittade jag 4 påsar tomatfrön och samtliga gav små tomater.

Är lite sugen på att prova melon igen. Det gick ju inte bra förra året.

Jag som inte skulle så något alls den här säsongen.
 
Jag funderar på hur många tomatplantor jag ska ha. Växthuset rymmer 9 plantor, men om jag ska ha meloner också så blir det plats kvar till 7 plantor. Jag som tänkte ha 20 plantor. Får sätta resten på friland.

Nån som har åsikter om att odla tomater i växthus kontra friland?
 
Jag funderar på hur många tomatplantor jag ska ha. Växthuset rymmer 9 plantor, men om jag ska ha meloner också så blir det plats kvar till 7 plantor. Jag som tänkte ha 20 plantor. Får sätta resten på friland.

Nån som har åsikter om att odla tomater i växthus kontra friland?

Beror helt på vad det är för tomater.
 
Beror helt på vad det är för tomater.
Det jag har nu är Gardener´s delight, Supersweet 100, Tiny Tim och chokladtomat.

Chokladtomaten har jag inga anvisningar till. Tiny Tim ska visst ha det skyddat i växthus eller liknande, Supersweet 100 kan tåla skyddat läge utomhus. Gardener´s delight har ingen info om var man kan odla den.

Jag kan inte påstå att jag har ett mycket skyddat läge utomhus. Ingen varm vägg eller så. Eller ja, väggar finns men där finns ingen jord att odla i och jag är inte pepp på att köpa jord och odla i krukor. Hyfsat vindskyddad tomt dock eftersom tomten har träd åt tre håll och öppet år söder.

Så vad blir det för slutsats av detta? Endast 7 plantor för växthuset?
 
Senast ändrad:
Det jag har nu är Gardener´s delight, Supersweet 100, Tiny Tim och chokladtomat.

Chokladtomaten har jag inga anvisningar till. Tiny Tim ska visst ha det skyddat i växthus eller liknande, Supersweet 100 kan tåla skyddat läge utomhus. Gardener´s delight har ingen info om var man kan odla den.

Jag kan inte påstå att jag har ett mycket skyddat läge utomhus. Ingen varm vägg eller så. Eller ja, väggar finns men där finns ingen jord att odla i och jag är inte pepp på att köpa jord och odla i krukor. Hyfsat vindskyddad tomt dock eftersom tomten har träd åt tre håll och öppet år söder.

Så vad blir det för slutsats av detta? Endast 7 plantor för växthuset?
Jag odlar alla mina tomater utomhus oavsett vad som står på påsen. De har aldrig protesterat 🤷‍♀️ Tiny Tim hade jag ute förra året och det var inga problem 😊
En del av dem står dessutom så att de får mycket vind på sig om det blåser
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 200
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 479
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 460
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 639
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp