Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Odla i murbruksbalja, yay or nay?
Jag odlar i murbruksbaljor från Biltema har för mig att jag kollade upp vad det var för plast i dom och att den var ok innan jag köpte, men det är några år sedan nu. Jag är inte så oroad, jag ska inte föröka mig och dessutom äter jag så mediciner som säkerligen är betydligt värre för min kropp än vad de spårämnen jag möjligen får i mig från de tomater och paprikor som står i baljorna skadar mig.
Odlingsmässigt fungerar de utmärkt :). Jag har två tomatplantor per balja tror jag har 80 litersvarianten, minns inte riktigt.
 
Det jag har nu är Gardener´s delight, Supersweet 100, Tiny Tim och chokladtomat.

Chokladtomaten har jag inga anvisningar till. Tiny Tim ska visst ha det skyddat i växthus eller liknande, Supersweet 100 kan tåla skyddat läge utomhus. Gardener´s delight har ingen info om var man kan odla den.

Jag kan inte påstå att jag har ett mycket skyddat läge utomhus. Ingen varm vägg eller så. Eller ja, väggar finns men där finns ingen jord att odla i och jag är inte pepp på att köpa jord och odla i krukor. Hyfsat vindskyddad tomt dock eftersom tomten har träd åt tre håll och öppet år söder.

Så vad blir det för slutsats av detta? Endast 7 plantor för växthuset?

Tror ingen av de sortera är särskilt känsliga för att inte kunna odlas på friland. Alltså, krasst sett kan du ju odla det mesta på friland, men det är ju kul att få skörd också vilket ju oftast är det som blir påverkat - mängden. Vill du inte köpa jord och inte har något bra varmt läge kan det ju bli knepigt dock.
 
Behöver nu lite hjälp. Jag fick i vintras ärva några av min svärmors övervintrande gamla växter. Hon blev hastigt sjuk i en aggressiv cancersort och hennes intention var att skriva ner några instruktioner om skötsel till mig, men hon blev snabbt så dålig att hon inte längre kunde skriva och detta var förstås inte heller fokuset mot slutet.

Växterna står nu nere i en mörk och sval källare hos min svärfar. Har inte fått något vatten, för det vill jag minnas att hon sa att hon aldrig gav dem i mörkret därnere.

Det är en afrikansk lilja, fuschia, begonia och stor djupröd pelargon. Hur och när ska de börja väckas till liv? Ska man börja inne? Sen vänja vid utomhus och ställa ut tills de får stå där helt till slut?

Jag bor i zon 2. Vill inte döda växterna....
 
Tänk vad glad man kan bli av en liten Iris ❤️. Hoppas att den överlever ovädret som ska komma in i natt.
DSC_4120.JPG
 
Svärmor är på besök, hon tog med sig ett helt gäng tomat- och chilifröer! Himla roliga sorter. Och mina beställda kronärtskocksfröer (en lila italiensk och en fransk grön) och broccoli-fröer har kommit. Så det får bli en så-omgång till i helgen, kommer bli trångt under växtbelysningen 😅 Måste få igång purjolöken och svartkål med inom kort.
 
Jag funderar på hur många tomatplantor jag ska ha. Växthuset rymmer 9 plantor, men om jag ska ha meloner också så blir det plats kvar till 7 plantor. Jag som tänkte ha 20 plantor. Får sätta resten på friland.

Nån som har åsikter om att odla tomater i växthus kontra friland?
Jag har aldrig haft växthus och får tonvis med tomater varje år. 😅 Nu bor jag visserligen i Skottland så det är nog skillnad i zon, men i skyddat läge borde det gå utmärkt.
 
Jag har aldrig haft växthus och får tonvis med tomater varje år. 😅 Nu bor jag visserligen i Skottland så det är nog skillnad i zon, men i skyddat läge borde det gå utmärkt.

Säkert skillnad även på var man bor i Skottland. :) Här är det ju också lättare med frilandstomater ju längre ner i landet man bor. Ju högre upp, desto mer utmanande förstås. Även om du har ett skyddat läge kan ju just frilandstomater bara vara att glömma för vissa (men det finns faktiskt flera mer köldtåliga sorter som går utmärkt ändå, just sort är ju också en viktig faktor).
 
Nej, jag ska INTE köpa frön. Men Bitidningen frestar mig. De visar massor av nya fröer på cirka 2 och en halv sida. Till råga på allt så frestar de med 15-25% rabatt för medlemmar.

*Sitter på mina händer*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
64 650
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 287
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 272
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 429
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp