Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänkte på en sak imorse när jag cyklade till jobbet -vilken njutning jag har även av andras trädgårdar och växtlighet överallt! Cyklar genom några villakvarter med blommande magnolior och tulpanhav på våren, nu är det en blandning av både olika sorters rosor jag ser och känner lukten av, och helt vildväxande fläderbuskar och blommor och grönt överallt. Ett täcke av röd vallmo i grässlänten längs en parkering är också himla fint att se på vägen.
Åh, visst är det fantastiskt?

Vi bodde mitt i Örgryte i GBG förut, det allra bästa med det var just alla gamla trädgårdar med enorma magnolior, syrenhäckar, täta rosenbuskage osv. Njöt som tusan där på våren.
Tyvärr bor vi ett område nu där de allra flesta inte är så värst trädgårdsintresserade. men jag njuter av de välskötta trädgårdar som finns! Och ca 10 minuters bilväg bort finns fantastiskt många fina villaområden med trädgårdar som trumfar varandra som vi gärna promenerar i, det är så värt att ta bilen en sväng dit för hundpromenaden.
 
Insynsskydd till staket, jag har idag ett staket runt om min trädgård med armeringsnät, det är 150 cm högt och mellan 70 - 80 m staket. Jag hade velat sätta någon form av billigt men hyffsat snyggt insynsskydd runt om, det behöver inte vara 150 cm högt, men 100 - 120 cm högt.
Någon som har gjort något liknande? Eller har tips/ orkar hjälpa mig att tänka?

Det jag har hittat som verkar orimligt prismässigt är Konsta vass som är 100x300 cm för 499kr eller Konsta bambu 90x300 cm för 369 kr som är något rimligare. Jag har en sträcka som egentligen är den längsta, där jag hade kunnat tänka mig någon form av nät istället då det inte kommer störa lika mycket estetiskt sett.
Den där typen av bamburörslösningar brukar inte hålla mer än 2-5 år beroende väder och vind. Finns det någon specifik anledning till att du väljer att inte bygga ett lågt plank eller sätta någon växt bakom? Det går ju att plantera klängväxter. Sätter du den där typen av bambuvägg eller annat ogenomskinligt material så är risken att det krävs bygglov om det är över 100 cm.
 
Shit.
Screenshot_20230612-173856.jpg
 
Den där typen av bamburörslösningar brukar inte hålla mer än 2-5 år beroende väder och vind. Finns det någon specifik anledning till att du väljer att inte bygga ett lågt plank eller sätta någon växt bakom? Det går ju att plantera klängväxter. Sätter du den där typen av bambuvägg eller annat ogenomskinligt material så är risken att det krävs bygglov om det är över 100 cm.

Jag tänker att plank är både dyrare och mer arbetskrävande, jag inbillar mig att sätta bambu eller någon typ av vindnät kommer ge ett "lättare" intryck än plank.

Jag har en BC som gärna vill staketvalla då jag har hästar och får på andra sidan (vilket hon såklart inte får) så häcken jag har på ena sidan hjälper inte då hon med lätthet kan springa bakom.
Runt om trädgården har jag en smal korridor som behöver klippas några gånger per år så att sätta en häck där kommer inte vara det mest praktiska.
Jag bor utanför detaljplanerat område.

Däremot hade jag kunnat plantera klätterväxter, men det är ett längre tidsprojekt och jag kommer behöva lösa det på ett annat sätt så länge då.

Jag har även varit inne på att göra en mindre permanent rastgård till henne, men det känns samtidigt himla tråkigt då det är framförallt hon som använder trädgården till sina äventyr (när inte djuren är på andra sidan).
 
Jag tänker att plank är både dyrare och mer arbetskrävande, jag inbillar mig att sätta bambu eller någon typ av vindnät kommer ge ett "lättare" intryck än plank.

Jag har en BC som gärna vill staketvalla då jag har hästar och får på andra sidan (vilket hon såklart inte får) så häcken jag har på ena sidan hjälper inte då hon med lätthet kan springa bakom.
Runt om trädgården har jag en smal korridor som behöver klippas några gånger per år så att sätta en häck där kommer inte vara det mest praktiska.
Jag bor utanför detaljplanerat område.

Däremot hade jag kunnat plantera klätterväxter, men det är ett längre tidsprojekt och jag kommer behöva lösa det på ett annat sätt så länge då.

Jag har även varit inne på att göra en mindre permanent rastgård till henne, men det känns samtidigt himla tråkigt då det är framförallt hon som använder trädgården till sina äventyr (när inte djuren är på andra sidan).
Att skaffa något i ett hållbart textilmaterial kanske är smidigare av typ kapellmaterial?
 
Jag tänker att plank är både dyrare och mer arbetskrävande, jag inbillar mig att sätta bambu eller någon typ av vindnät kommer ge ett "lättare" intryck än plank.

Jag har en BC som gärna vill staketvalla då jag har hästar och får på andra sidan (vilket hon såklart inte får) så häcken jag har på ena sidan hjälper inte då hon med lätthet kan springa bakom.
Runt om trädgården har jag en smal korridor som behöver klippas några gånger per år så att sätta en häck där kommer inte vara det mest praktiska.
Jag bor utanför detaljplanerat område.

Däremot hade jag kunnat plantera klätterväxter, men det är ett längre tidsprojekt och jag kommer behöva lösa det på ett annat sätt så länge då.

Jag har även varit inne på att göra en mindre permanent rastgård till henne, men det känns samtidigt himla tråkigt då det är framförallt hon som använder trädgården till sina äventyr (när inte djuren är på andra sidan).

Vindnät är ju käckt att jobba med och håller betydligt bättre än bambu i längden. Det blir jag dock ett rätt "stramt" uttryck om du inte sätter växter mot det?
 
Vindnät är ju käckt att jobba med och håller betydligt bättre än bambu i längden. Det blir jag dock ett rätt "stramt" uttryck om du inte sätter växter mot det?
Har du någon särskilt vindnät i tankarna?

Det är därför jag funderade på bambu (eller helst pil) och så vindnät vissa sträckor, jag har egentligen ganska bra med träd och buskar innanför staketet, förutom den sidan jag sitter mest vid och tittar ut.
Jag är inte så brydd med hur det ser utåt mot vägen då jag bor en bit in.

Bra idé, jag har länge tänkt att jag vill ha in stockrosor mot staketet i trädgården och så har jag rosor jag plantera också. Det är ju inte så täckande men ger mer liv.

Jag har hittat ett vindnät i antracit på bauhaus 90x300 cm för 249kr. Det lär ju behövas ganska många rullar bara.
 
Har du någon särskilt vindnät i tankarna?

Det är därför jag funderade på bambu (eller helst pil) och så vindnät vissa sträckor, jag har egentligen ganska bra med träd och buskar innanför staketet, förutom den sidan jag sitter mest vid och tittar ut.
Jag är inte så brydd med hur det ser utåt mot vägen då jag bor en bit in.

Bra idé, jag har länge tänkt att jag vill ha in stockrosor mot staketet i trädgården och så har jag rosor jag plantera också. Det är ju inte så täckande men ger mer liv.

Jag har hittat ett vindnät i antracit på bauhaus 90x300 cm för 249kr. Det lär ju behövas ganska många rullar bara.
Ska du ha stora mängder får du vända dig till en grossist eller ett företag som säljer mot företag.
 
Här i växthuset sitter det juteväv längst långsidan där solen gassar på dagen för att förhindra att det blir för varmt.
Jag har satt upp fiberduk i mitt lilla växthus trots att jag takfönstret öppet en bit och dörren öppen en bit. Det blir verkligen stekhett där inne!
Idag satt jag dessutom upp en gammal hundhandduk som skugga till den nyss utplanterade grönkålen :p
Snyggt - njäää. Praktiskt - jaaa :up::D
 
Har du någon särskilt vindnät i tankarna?

Det är därför jag funderade på bambu (eller helst pil) och så vindnät vissa sträckor, jag har egentligen ganska bra med träd och buskar innanför staketet, förutom den sidan jag sitter mest vid och tittar ut.
Jag är inte så brydd med hur det ser utåt mot vägen då jag bor en bit in.

Bra idé, jag har länge tänkt att jag vill ha in stockrosor mot staketet i trädgården och så har jag rosor jag plantera också. Det är ju inte så täckande men ger mer liv.

Jag har hittat ett vindnät i antracit på bauhaus 90x300 cm för 249kr. Det lär ju behövas ganska många rullar bara.

Jag har sett det från Brimer i snygga staket, så det har jag tänkt köpa som vindskydd för odlingen. Runt 90:-/metern inkl moms. Även Bole säljer metervara för något liknande pris. Jag ska ju inte ha så många meter så jag har faktiskt inte kollat efter billigare.
 
Jag har sett det från Brimer i snygga staket, så det har jag tänkt köpa som vindskydd för odlingen. Runt 90:-/metern inkl moms. Även Bole säljer metervara för något liknande pris. Jag ska ju inte ha så många meter så jag har faktiskt inte kollat efter billigare.
Jag tror att det är för mycket ljusgenomsläpp om man tittar på lantbruks vindnät, jag köpte förra året och har uppsatt hos fåren.
Jag har förvisso några meter över jag hade kunnat sätta upp för att kolla hur det blir.
 
Idag har jag rensat klart morotslandet. Det vara bara sommarmorötterna som grodde och jag har låtit svinmållan växa för att skydda småplantorna och bara rensat i raderna. Nu hade den växt för mycket så jag började rensa bort den med resultat att ungefär 25% av morotsplantorna brändes ihjäl (ja jag tunnade ut den i omgångar). Nu har jag rensat hela och sått nya höstmorötter med lite nyare frön, sått i hålen bland sommarmorötterna och lagt fiberduk på det hela. Håll tummarna för att det funkar.
När jag satte ut kålen var det uppenbart att det var torrsommar på gång så jag grävde gropar som jag satte dem i och täckte mellanrummet med finhackad halm. Nu vattnar jag bara i groparna och de plantor som klarade utplanteringen ser riktigt fina ut. I nuläget får de vatten varannan dag.

Hur mycket tror ni att man behöver vattna nyplanterade svarta vinbärsbuskar? De sitter i en blandning av hästgödsel och lera och är täckta med ungefär 10 cm halm. De nedersta bladen har börjat gulna vilket jag inte är helt bekväm med så det kanske behöver mer. De har fått ungefär 5-10 liter i veckan och har sett fina ut fram tills nu.
 
Jag har satt upp fiberduk i mitt lilla växthus trots att jag takfönstret öppet en bit och dörren öppen en bit. Det blir verkligen stekhett där inne!
Idag satt jag dessutom upp en gammal hundhandduk som skugga till den nyss utplanterade grönkålen :p
Snyggt - njäää. Praktiskt - jaaa :up::D
Håller med om att det inte är så snyggt men effektivt🙂.
 
Idag har jag rensat klart morotslandet. Det vara bara sommarmorötterna som grodde och jag har låtit svinmållan växa för att skydda småplantorna och bara rensat i raderna. Nu hade den växt för mycket så jag började rensa bort den med resultat att ungefär 25% av morotsplantorna brändes ihjäl (ja jag tunnade ut den i omgångar). Nu har jag rensat hela och sått nya höstmorötter med lite nyare frön, sått i hålen bland sommarmorötterna och lagt fiberduk på det hela. Håll tummarna för att det funkar.
När jag satte ut kålen var det uppenbart att det var torrsommar på gång så jag grävde gropar som jag satte dem i och täckte mellanrummet med finhackad halm. Nu vattnar jag bara i groparna och de plantor som klarade utplanteringen ser riktigt fina ut. I nuläget får de vatten varannan dag.

Hur mycket tror ni att man behöver vattna nyplanterade svarta vinbärsbuskar? De sitter i en blandning av hästgödsel och lera och är täckta med ungefär 10 cm halm. De nedersta bladen har börjat gulna vilket jag inte är helt bekväm med så det kanske behöver mer. De har fått ungefär 5-10 liter i veckan och har sett fina ut fram tills nu.
Buskar vattnar jag sällan men mycket, skulle vattna 10-20 liter åt gången till varje buske, så de blir ordentligt fuktiga.
 
Ni kommer behöva vattna massor, men är ni ok med det så funkar det.

Med den värme och torka som man spår den här sommaren, så blir det nog svårt. Bättre att vänta till hösten. Men ni kan ju alltid förbereda platsen de ska till redan nu.

Precis, vattna massor, varje dag typ.

Tack för era svar! Vi får se hur vi gör då, kanske inte behöver göra det i helgen när de spår 30 graders värme här…
 
Har inte följt tråden...
Har fått problem med fåglar som äter upp tomaterna så fort de är klara. Så nu ska jag köpa kompostgaller och bärnät på Biltema. Bra märkligt, tomater innehåller ju inte jättemycket kalorier direkt. Och vatten finns i fontänen några hundra meter bort så jag förstår verkligen inte varför de helt plötsligt har börjat tycka att tomater är världens grejj. Men men. bara att bege sig.


Jag har aldrig varit med om det tidigare, samtidigt så har även svärmors tomater för första gången blivit tagna av fåglar. Vad säger ni andra, är det ett nytt fenomen eller har vi bara haft flyt innan?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
96 97 98
Svar
1 942
· Visningar
62 623
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 139
Senast: Snurrfian
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
649
Senast: em76
·
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp