Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan jag hoppa in här också? :)

Nyligen köpt hus och har några okända buskar på tomten. Funderar på denna. Google säger blåbärstry men innan jag börjar äta okända bär tänkte jag att det kan vara bra att fråga andra först.

(Och jag hoppas bilden funkar. Är inte helt säker på hur man får in bilder)

Visa bifogad fil 120992
Det är onekligen likt mina blåbärstrybuskar. Dock ser väl blåtry, som är giftigt, ut på ett liknande sett?
 
Det är onekligen likt mina blåbärstrybuskar. Dock ser väl blåtry, som är giftigt, ut på ett liknande sett?

Ska kanske vara lite försiktig med den då. Googlade blåtry och den är också väldigt lik.

Min plan från början var att ta bort den då tomten inte är jättestor och jag gärna vill ha plats för bärbuskar där den står. Men så funderade jag på om den kanske skulle få stå kvar ändå.
 
Nu är tulpanerna överblommade men nu dök en annan favorit upp. Tror att det är en brandlilja men det är ännu en sån där som är inärvd från tidigare husägare så minst 20 år gammal, så jag är inte hundra.

IMG_5447.jpeg
 
Ska kanske vara lite försiktig med den då. Googlade blåtry och den är också väldigt lik.

Min plan från början var att ta bort den då tomten inte är jättestor och jag gärna vill ha plats för bärbuskar där den står. Men så funderade jag på om den kanske skulle få stå kvar ändå.
Fråga någon plantskola... ta med en kvist och fråga dem...
 
Idag ska dahliorna åka i backen💦

Men jag kommer inte rymma alla i rabatten från förra året så nu sitter jag och funderar på vart jag kan göra en ny rabatt. Det ska finnas plats för syskonbarnen att spela fotboll och jag måste nå rabatten med vattenslangen.

Kanske ska göra en böjd rabatt så att det blir lite som en berså där man kan sitta innanför och fika.
 
Har ett gäng av dessa små plantor i rabatten där jag har tänkt sätta dahlior.

Är det ogräs eller något att spara?

Jag hade bla ringblomma, vallmo och blåklint i rabatten förra sommaren.

E329E5A7-7378-4B15-BB48-DD4A078BCAB4.jpeg
 
Mina odlingslådor med diverse sorters sallad, rödbeta och morötter tar sig inte alls. Spenaten blev det aldrig något av trots att jag sådde i rätt tid och nu har jag fått ge upp och så om salladen. Jag har solcellsdriven droppbevattning men är inne på att det är det som är felet i torkan. Idag har jag gått över till vattenspridaren. Återstår att se om rotblöta hjälper.
 
Mina odlingslådor med diverse sorters sallad, rödbeta och morötter tar sig inte alls. Spenaten blev det aldrig något av trots att jag sådde i rätt tid och nu har jag fått ge upp och så om salladen. Jag har solcellsdriven droppbevattning men är inne på att det är det som är felet i torkan. Idag har jag gått över till vattenspridaren. Återstår att se om rotblöta hjälper.
Värmen kan vara problemet med salladen. Ett år grodde jag den i källaren när den vägrade gro.
 
Mina odlingslådor med diverse sorters sallad, rödbeta och morötter tar sig inte alls. Spenaten blev det aldrig något av trots att jag sådde i rätt tid och nu har jag fått ge upp och så om salladen. Jag har solcellsdriven droppbevattning men är inne på att det är det som är felet i torkan. Idag har jag gått över till vattenspridaren. Återstår att se om rotblöta hjälper.
Missförstå mig rätt, men gud så skönt att läsa att fler har problem i år, jag började på riktigt tro att jag tappat det fullständigt när inte ens morötter eller spenat vill gro :( Trodde det var kylan först, men inte ens nu när det varit varmare ett tag vill det komma igång.


Idag var jag och shoppade växter för över tusen spänn för att fylla ut luckorna och mer lär det bli.. Funderar även på att lämna någon odlingslåda tom och bara låta den stå torr i sommar för att spara både tid, vatten, pengar och odlingslust
 
Fråga någon plantskola... ta med en kvist och fråga dem...

Det skulle jag kunna göra. :)

Jag lutar ändå lite åt att ta bort den och sätta något annat där. Funderar på om den kanske går att flytta på? Har ett annat ställe i trädgården där jag tänkte sätta lite andra buskar och humlorna verkade förtjusta i den.

Det var uppenbarligen inte helt lätt att planera en trädgård. :D
 
Missförstå mig rätt, men gud så skönt att läsa att fler har problem i år, jag började på riktigt tro att jag tappat det fullständigt när inte ens morötter eller spenat vill gro :( Trodde det var kylan först, men inte ens nu när det varit varmare ett tag vill det komma igång.


Idag var jag och shoppade växter för över tusen spänn för att fylla ut luckorna och mer lär det bli.. Funderar även på att lämna någon odlingslåda tom och bara låta den stå torr i sommar för att spara både tid, vatten, pengar och odlingslust
Inte kul alls! Jag är glad över att tomater, gurka och potatis trivs, men i övrigt går det helt åt skogen. 😞
 
Funderar på hur länge uppgrävda liljor kan stå i blöt i diskhon utan att få men för livet?

20230611_204041.jpg


Kan hända att jag grävde upp dem för flytt innan det lilla revbenet havererade, men att folk kom innan jag hade grävt ner dem på sin nya plats...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
78 79 80
Svar
1 584
· Visningar
52 087
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 902
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 193
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 984
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp