Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rosen blommar! Luktar underbart!
20230611_203020.jpg
 
Äntligen är potatisen och sättlöken i jorden! Det är ju ett gissel det där med att ha ett heltidsarbete som ska skötas och en massa andra projekt på gång hela tiden, men nu äntligen fick jag grävt ur ogräset, gödslat och fräst. Sex sorters potatis och fyra sorters lök är på plats. Imorgon ska jag få ner sockerärter (som jag sådde i krukor samtidigt som luktärterna, vilket ju gör att de hade behövt ut för en månad sedan), grönkål, salladslök, dill och persilja också. Sedan får vi se om det finns någon plats kvar.

Sen ska dahliorna i marken... Det blir ju ett intressant projekt. Eftersom jag inte har någon som helst iordninggjord rabatt att sätta dem i...
 
Äntligen är potatisen och sättlöken i jorden! Det är ju ett gissel det där med att ha ett heltidsarbete som ska skötas och en massa andra projekt på gång hela tiden, men nu äntligen fick jag grävt ur ogräset, gödslat och fräst. Sex sorters potatis och fyra sorters lök är på plats. Imorgon ska jag få ner sockerärter (som jag sådde i krukor samtidigt som luktärterna, vilket ju gör att de hade behövt ut för en månad sedan), grönkål, salladslök, dill och persilja också. Sedan får vi se om det finns någon plats kvar.

Sen ska dahliorna i marken... Det blir ju ett intressant projekt. Eftersom jag inte har någon som helst iordninggjord rabatt att sätta dem i...
Jag har de sista tomater och betfrön kvar att få i jorden....... gurkfrön petade jag i jorden förra veckan de är inte uppe än......
 
Jag har de sista tomater och betfrön kvar att få i jorden....... gurkfrön petade jag i jorden förra veckan de är inte uppe än......
Jag har jättefina paprikaplantor eftersom jag sådde paprika för att jag skulle ha ett växthus. Jag har iofs ett växthus. I tvåtusen delar i garaget 😆 Förhoppningsvis kanske det kan bli något litet på de där plantorna ändå. Och om en och en halv vecka är det semester, så då kanske det blir ett växthus också!

Borde förresten så squash...
 
Jag har jättefina paprikaplantor eftersom jag sådde paprika för att jag skulle ha ett växthus. Jag har iofs ett växthus. I tvåtusen delar i garaget 😆 Förhoppningsvis kanske det kan bli något litet på de där plantorna ändå. Och om en och en halv vecka är det semester, så då kanske det blir ett växthus också!

Borde förresten så squash...
Ja har varit mycket annat på helgerna ett tag låg dessutom sjuk 14 dagar vid påsk ......
 
Ja har varit mycket annat på helgerna ett tag låg dessutom sjuk 14 dagar vid påsk ......
Jag planerar att försöka samla ihop komp för att ta två extra dagar ledigt den veckan 1:e maj infaller nästa år! Så jag får mer dagar på mig när det är som mest nödvändigt. Fast i år var det faktiskt lite svårt eftersom det var absolut svinkallt jättelänge och sedan blev det plötsligt varmt och torrt och jag var sen...
 
Jag planerar att försöka samla ihop komp för att ta två extra dagar ledigt den veckan 1:e maj infaller nästa år! Så jag får mer dagar på mig när det är som mest nödvändigt. Fast i år var det faktiskt lite svårt eftersom det var absolut svinkallt jättelänge och sedan blev det plötsligt varmt och torrt och jag var sen...

Det borde införas en särskild trädgårdssemestervecka runt 1 maj, typ fem extra helgdagar bara för att maxa odlandet! Odlingsafton, odlingsdagen, annandag Odling och ett par till. :) Jag brukar i och för sig lösa det med att ta ut en av mina semesterveckor där ungefär. Hade bara allt varit "rätt" preppat, landen grävda och täckta från höst/vinter och jorden från alla krukorna i ordning och uppgödslad tidigt på våren/vårvintern, så hade det räckt. Men nu var det inte så och så var jag dessutom sjuk hela påsken när en del ytterligare grundjobb hade behövt göras - och då räcker inte ens en vecka för att komma rätt i fas med om- och utplanteringarna....
 
Sådär får vi på våra med.. sedan strumpor päronen och blir bruna.. frågade trädgårdslandet de sa typ nåt virus...
Så himla tråkigt :( Men du fick ingen hjälp med vad du ska göra åt det?

Åh vad tråkigt! Har ingen aning om vad det kan bero på tyvärr :(
Ja, det känns inte alls kul! Förhoppningsvis så är det inget permanent, vore så tråkigt att behöva ta bort hela trädet.
Mer än 75 l var tredje dag behöver du verkligen inte vattna, då är risken att du dränker trädet. När började du vattna trädet behöver vattnet så fort knopparna börjar svälla. Risken är att du inte vattnade tillräckligt i början av säsongen.
Okej, då drar jag ner det till var 3:e dag istället, tack för tipset!

Det kan absolut vara så att jag inte kom igång och började vattna i tid i våras. Jag bor dock i mellersta Norrland och snön låg kvar relativt länge+kyla, men jag hade säkert kunna börja vattna ett par veckor tidigare än vad jag faktiskt gjorde. Men det såg så himla friskt ut i början, trodde inte det var någon fara. :( Förhoppningsvis överlever trädet och så får jag komma ihåg det till nästa vår.
 
Så himla tråkigt :( Men du fick ingen hjälp med vad du ska göra åt det?
De sa klipp bort allt angripet och kasta i brännbart... det kommer igen och igen ett träd klippte jag bort nästan hela trädet just nu ser det hyfsat ut ett annat träd tog vi bort ersatte med nytt men det blir likadant.... ger upp päron..
 
Fråga…

Vi fick ett en idé om hur vi skulle göra om lite i trädgården. Det innefattar att flytta två syrener och plantera en häck. Är vi helt korkade om vi gör det mitt i sommaren?
 
Insynsskydd till staket, jag har idag ett staket runt om min trädgård med armeringsnät, det är 150 cm högt och mellan 70 - 80 m staket. Jag hade velat sätta någon form av billigt men hyffsat snyggt insynsskydd runt om, det behöver inte vara 150 cm högt, men 100 - 120 cm högt.
Någon som har gjort något liknande? Eller har tips/ orkar hjälpa mig att tänka?

Det jag har hittat som verkar orimligt prismässigt är Konsta vass som är 100x300 cm för 499kr eller Konsta bambu 90x300 cm för 369 kr som är något rimligare. Jag har en sträcka som egentligen är den längsta, där jag hade kunnat tänka mig någon form av nät istället då det inte kommer störa lika mycket estetiskt sett.
 
Tänkte på en sak imorse när jag cyklade till jobbet -vilken njutning jag har även av andras trädgårdar och växtlighet överallt! Cyklar genom några villakvarter med blommande magnolior och tulpanhav på våren, nu är det en blandning av både olika sorters rosor jag ser och känner lukten av, och helt vildväxande fläderbuskar och blommor och grönt överallt. Ett täcke av röd vallmo i grässlänten längs en parkering är också himla fint att se på vägen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
78 79 80
Svar
1 591
· Visningar
52 303
Senast: Wille
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 903
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 221
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 989
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp