Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså går det att få ordning på det här? Det är mitt fd grönsaksland. Rosenhallonen till vänster exploderar, i buskraden bakom så härjar kvickroten och den är givetvis väl representerad i 'landet' också. De fina ungträden i mitten är rotskott av Krikon, moderträdet syns till höger. Det borde inte fått gå såhär långt men depression under ett antal år har inte varit den bästa medicinen för att orka ta tag i eländetVisa bifogad fil 51157
Svedjebränning? Eldkastare :sneaky:
 
Från andra hållet ser det ut såhär (gått upp till vänster och fotat så säcken är densamma).
Ska jag ha ett växthus så måste ligga där träd och buskar står. Trädet måste då bort liksom vinbärsbuskarna (de mår inte bra) och även Rabarbern måste flyttas. Det stora problemet är i det fallet kvickroten som sprids från den där buskraden. Hur hanterar man eländet på annat sätt än att gjuta in den i en bunker?
Växthuset hamnar så det max når fram till kanten av det gamla landet (alltså till höger i bild i inlägget ovan) och Rosenhallonen är några meter bort
DSC_1643.JPG
 
Pumpor till höger och gurkor till vänster
 

Bifogade filer

  • 15900585003543446101096570847016.jpg
    15900585003543446101096570847016.jpg
    238,3 KB · Visningar: 24
@Shaggy minigrävare kan man hyra och de är inte så svåra att köra
Jag grävde en yta på 4 gånger 36 meter på en helg trots att jag aldrig kört grävare tidigare :)
Återvinningscentralen tar emot jordmassor i alla fall där jag bor
Eldkastare verkar inte finnas till uthyrning tyvärr :p
 
@Shaggy minigrävare kan man hyra och de är inte så svåra att köra
Jag grävde en yta på 4 gånger 36 meter på en helg trots att jag aldrig kört grävare tidigare :)
Återvinningscentralen tar emot jordmassor i alla fall där jag bor
Eldkastare verkar inte finnas till uthyrning tyvärr :p

Jag säger också minigrävare @Shaggy :up: Klart att det går att göra för hand men det är slitigt och tar tid.
 
@Shaggy minigrävare kan man hyra och de är inte så svåra att köra
Jag grävde en yta på 4 gånger 36 meter på en helg trots att jag aldrig kört grävare tidigare :)
Återvinningscentralen tar emot jordmassor i alla fall där jag bor
Eldkastare verkar inte finnas till uthyrning tyvärr :p
Jag vet inte riktigt vad jag skulle göra med en minigrävare. Jag kan gräva upp lite rötter från trädet samt buskarna, men sen? Det löser ju inte kvickrotsproblematiken
 
Jag vet inte riktigt vad jag skulle göra med en minigrävare. Jag kan gräva upp lite rötter från trädet samt buskarna, men sen? Det löser ju inte kvickrotsproblematiken

Om du inte måste odla på hela meddetsamma så gräv, jämna och kväv (täcka). Sara Bäckmo (ständigt denna Sara) har en frejdig beskrivning om hur hon har kvävt bort kvickroten och "förvandlat ogräshärd till finaste jord på bara två år". Det kan det kanske vara värt?
 
@Shaggy Rizomerna överlever bara i översta ca 20 cm, så om du kan lägga på mer än så av jord/trädgårdsmaterial så går det bra att kväva dem.
Wow det kan vara användbart.
Problemet med att gräva bort, med maskin som föreslogs, är buskraden bakom. Den står i en slänt som inte går att gräva. Funderar på om man ska gräva ner plåt som avgränsning mot den raden så att de inte kan sprida sig igen. Att rensa bort dem är görbart på den plana ytan, det har jag gjort förut. Problemet är hur jag ska bli av med källan.
 
Senast ändrad:
Hämtade ett gäng hallonplantor hos en vän häromdagen, men det verkar som att de fick stå lite för länge innan de grävdes ner. Återstår att se om de tar sig, eller om jag måste hämta fler.
Nu är även några gropar för rabarber grävda.
Men jag måste nog inse att platsen där jag tänkt ha trädgårdsland är rätt olämplig för ändamålet. För, som de smålänningar vi är, så är vi stenrika... 🙄 :arghh:

Sen är nästa fråga. Hur sjutton blir man av med slånbärsbuskar/-rötter?? Går det på nåt annat sätt än att gräva upp varenda en??
 
Min plan för idag inbegrep att få ut kålen och kanske förbereda lådan för tomaterna. Det står kvar på att-göra-listan, vilket jag motiverar med att jag på lördag ska rädda en kompis som blivit attackerad av frodiga och för många kålsådder hemma hos sig.

Istället sådde jag gurka, pumpa och zucchini. Härligt att påta lite! Och planterande om ginsengklocka, en ny bekantskap. Är det någon som har den och kan berätta lite om hur den vill bo och skötas? Dessutom ritade jag upp kållandet och designade utplanteringen. Det var kul! Kommer säkert inte följa den sedan, men sysselsatte mig i alla fall en stund. :p

Allt är lite sent hos mig i år pga sjuka. Nyinflyttad i stugan med i stort sett inga odlingar sedan tidigare finns det massor att göra, vilket jag är väldigt glad över. Skulle så gärna vilja gräva ett nytt land till bönorna och dra ner bokashi där, men orkar inte. Skulle vilja fermentera grässvål, men orkar inte. Grannen erbjöd av hennes färdiga varmkompost, men orkar inte gräva i den. Blää! Jag fick en inneblomma av en annan granne idag och när jag burit den tre meter var jag så andfådd att hon bar hem den till mig. En 20 cm-kruka liksom. Blää! Slut på klag. Vädret är fantastiskt här!
 
Jag tappar det en smula när jag kommer in i trädgårdsbutiker nuförtiden :rofl:
Så jag hittade inga klängväxter av sorten jag tänkt idag, men det fanns fina luktärter. Raskt hade jag köpt dubbelt så många som jag tänkt mig. Och så funderar jag på att sätta upp en spaljé där jag har eftermiddags/ kvällssol, för de hade blomman för dagen i affären. Jag var enormt duktig som inte köpte hem dem idag, även om det var svårt att släppa taget om krukorna. Däremot fick jag med mig en heliotrop hem (luktar jättegott!) och nu surfar jag inspiration för små trädgårdar eftersom jag plötsligt blev väldigt sugen på att ha en kaprifol. Och kanske någon ros... bara en liten en!
 
Hämtade ett gäng hallonplantor hos en vän häromdagen, men det verkar som att de fick stå lite för länge innan de grävdes ner. Återstår att se om de tar sig, eller om jag måste hämta fler.
Nu är även några gropar för rabarber grävda.
Men jag måste nog inse att platsen där jag tänkt ha trädgårdsland är rätt olämplig för ändamålet. För, som de smålänningar vi är, så är vi stenrika... 🙄 :arghh:

Sen är nästa fråga. Hur sjutton blir man av med slånbärsbuskar/-rötter?? Går det på nåt annat sätt än att gräva upp varenda en??
Kan du inte ha odlingslådor istället så slipper du stenen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
8 482
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
767
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Otherside
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 540
· Visningar
50 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp