Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, den här tiden på året får jag avfölja varenda odlingsgrupp jag är med i på FB för att inte få krupp. Samma frågor hela tiden. "Hjälp, mina tomater är långa och rangliga, vad gör jag för fel?!". Eller som inte förstår basic pollinering. "Varför blir det ingen frukt på min tomat i köksfönstret?!". Jag kanske är hemsk men jag tröttnar något enormt på att folk åtminstone inte kan ta två minuter till att scrolla lite och upptäcka att samma fråga redan ställts elva gånger de senaste två timmarna.

Och alla som ställt ut växter för tidigt och fått dem förstörda av frost... Jag är nog lika hemsk som du. ;)
 
Jag beställde ett silverpäronträd från en växtbutik på nätet och fick hem den här sorgliga saken. Hur många år kan man förvänta sig att det tar innan den fått lite volym i kronan? Jag hade inte förväntat mig att den skulle vara så hårt nedklippt.

43803117-2FF8-4499-B4CC-E21A5357680A.jpeg
 
Jag beställde ett silverpäronträd från en växtbutik på nätet och fick hem den här sorgliga saken. Hur många år kan man förvänta sig att det tar innan den fått lite volym i kronan? Jag hade inte förväntat mig att den skulle vara så hårt nedklippt.

Visa bifogad fil 51131
Beroende på träd kan de ju skjuta årsskott som är flera dm. Så hav hopp!

(du kan inte skvallra om vilken butik du handlat från?)
 
Men äsch, en jättefin kruka full med Little gem sallat såg i princip död ut idag. Befarade kylskada men jag tror de torkat, de slokade järnet. Den fick en massa vatten. Finns det hopp att de kommer igen? :nailbiting:

I övrigt är det en så galen blomning nu på ffuktträd och buskar! Vår stora vildapel har fått mer luft kring kronan och den ser extremt lycklig ut och blommar som aldrig förr. Nya äppelträdet har massor med knoppar. Måste nog gallra för annars kommer grenarna gå av... Gamla äppelträdet har enormt mycket knoppar, mest hittills någonsin! Alla bärbuskar är helt nedlusade med blommor. Hoppas det håller hela vägen. :heart
 
Beroende på träd kan de ju skjuta årsskott som är flera dm. Så hav hopp!

(du kan inte skvallra om vilken butik du handlat från?)
Jag håller tummarna!

Cramers blommor köpte jag ifrån. Övriga delar av beställningen såg bra ut och leveransen funkade fint :up:
 
Här var det lökigt värre. Två rader tätt planterad gul lök, en rad rödlök, en och en halv rad vitlök, en rad luftlök. En rad tidig purjo och nu även en rad med 24 st prima små plantor av sen purjo. Och ramslöken sedan tidigare omorganiserad och ordentligt omplanterad.

Nu återstår att plantera några schalottenlökar i morgon, det har jag inte odlat förut. :)

Men sedan återstår också en hel påse överflödig gul sättlök :crazy:, ett trettiotal överflödiga sättrödlökar (köpte dock bara en påse av dem! Jag kan inte hjälpa att de var så små så det fick plats massor).

Och än värre, en hel jävla kruka med massor av små tappra purjolökar som inte blev utplanterade i fjol men som ser både levande och förväntansfulla ut, i storlek ungefär som vinterpurjon jag satte ut nu. Som att de bara har väntat tålmodigt tillsammans i sin lilla pyttekruka i flera månader och längtat efter att nu få växa sig stora och mäktiga i rymlig gödslad jord.

Jävla skit, jag är för känslig för detta! Jag klarar inte av att neka dem det och bara... låta dem dö?! Och resterna av sättlöken känns liksom helt anklagande vid tanken på att de bara ska skrumpna ihop, när de har åkt ända hit och när jag har så mycket plats där de kanske kunde fått växa sig stora och starka de också. :arghh:

Och jag ritar om och ritar om och ritar om mina överoptimistiska odlingsskisser. Det landet som jag fyllde nu hade jag - på planeringsstadiet - inbillat mig skulle rymma även sallat, rosensallat och rädisor. Och nu har det galna lökfrosseriet (och några bortglömda men omplanterade jättefina jordgubbsplantor) redan trängt ut dem allihop.
 
Jävla skit, jag är för känslig för detta! Jag klarar inte av att neka dem det och bara... låta dem dö?! Och resterna av sättlöken känns liksom helt anklagande vid tanken på att de bara ska skrumpna ihop, när de har åkt ända hit och när jag har så mycket plats där de kanske kunde fått växa sig stora och starka de också. :arghh:

Och jag ritar om och ritar om och ritar om mina överoptimistiska odlingsskisser. Det landet som jag fyllde nu hade jag - på planeringsstadiet - inbillat mig skulle rymma även sallat, rosensallat och rädisor. Och nu har det galna lökfrosseriet (och några bortglömda men omplanterade jättefina jordgubbsplantor) redan trängt ut dem allihop.
Moahahaha, skrattar rått - och igenkännande... :angel:
:D🤪
 
Jag beställde ett silverpäronträd från en växtbutik på nätet och fick hem den här sorgliga saken. Hur många år kan man förvänta sig att det tar innan den fått lite volym i kronan? Jag hade inte förväntat mig att den skulle vara så hårt nedklippt.

Visa bifogad fil 51131

Det ska vara så nedklippt för att få lite volym i kronan på sikt. Annars blir det väldigt spretigt och hängande. Jag tycker att det ser bra ut!
 
Nej tyckte ju inte att den borde vara det utan det var den där texten som gjorde mig orolig, helt i onödan som det visade sig.

För övrigt. Vet någon hur man blir av med Rosenhallon? Spade? Röjsåg? Getter? Bomb?

Kärnvapen... eller en ihärdig särbo ;) Han fick faktiskt bort de flesta jag hade men någon liten brukar trycka upp sitt tryne och får då Roundup-gelé på sig (sådan där man direktbehandlar med på bladen).
 
Här var det lökigt värre. Två rader tätt planterad gul lök, en rad rödlök, en och en halv rad vitlök, en rad luftlök. En rad tidig purjo och nu även en rad med 24 st prima små plantor av sen purjo. Och ramslöken sedan tidigare omorganiserad och ordentligt omplanterad.

Nu återstår att plantera några schalottenlökar i morgon, det har jag inte odlat förut. :)

Men sedan återstår också en hel påse överflödig gul sättlök :crazy:, ett trettiotal överflödiga sättrödlökar (köpte dock bara en påse av dem! Jag kan inte hjälpa att de var så små så det fick plats massor).

Och än värre, en hel jävla kruka med massor av små tappra purjolökar som inte blev utplanterade i fjol men som ser både levande och förväntansfulla ut, i storlek ungefär som vinterpurjon jag satte ut nu. Som att de bara har väntat tålmodigt tillsammans i sin lilla pyttekruka i flera månader och längtat efter att nu få växa sig stora och mäktiga i rymlig gödslad jord.

Jävla skit, jag är för känslig för detta! Jag klarar inte av att neka dem det och bara... låta dem dö?! Och resterna av sättlöken känns liksom helt anklagande vid tanken på att de bara ska skrumpna ihop, när de har åkt ända hit och när jag har så mycket plats där de kanske kunde fått växa sig stora och starka de också. :arghh:

Och jag ritar om och ritar om och ritar om mina överoptimistiska odlingsskisser. Det landet som jag fyllde nu hade jag - på planeringsstadiet - inbillat mig skulle rymma även sallat, rosensallat och rädisor. Och nu har det galna lökfrosseriet (och några bortglömda men omplanterade jättefina jordgubbsplantor) redan trängt ut dem allihop.

Hög igenkänningsfaktor... :D
Du kan inte lägga upp dem för försäljning /avhämtning i någon lokal köp-och säljgrupp då eller har några grannar som vill ha?
 
Hög igenkänningsfaktor... :D
Du kan inte lägga upp dem för försäljning /avhämtning i någon lokal köp-och säljgrupp då eller har några grannar som vill ha?

Ja jag får nog också börja att försöka skänka/sälja lite. Även från min lysande idé "jag måste testa om mina stockrosfröer är lätta att få att gro" "bäst att testa cirka 20 stycken på en gång" "jahopp, de grodde jamen då vet vi det". :D
 
Alltså går det att få ordning på det här? Det är mitt fd grönsaksland. Rosenhallonen till vänster exploderar, i buskraden bakom så härjar kvickroten och den är givetvis väl representerad i 'landet' också. De fina ungträden i mitten är rotskott av Krikon, moderträdet syns till höger. Det borde inte fått gå såhär långt men depression under ett antal år har inte varit den bästa medicinen för att orka ta tag i eländet
_20200521_124418.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
7 644
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
730
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Otherside
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
67 68 69
Svar
1 372
· Visningar
45 318
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp