Träffen - Lista, info & aktivitetsförslag

Sv: Träffen - Lista, info & aktivitetsförslag

Nu tycker jag att Jessicah kan pallra sig hit med regnbyxorna så att jag kan lägga spår! :D
 
Sv: Träffen - Lista, info & aktivitetsförslag

Molly gjorde en fuling med Gabbi, så Gabbi fick spåra en älg i stället för att gå ett enkelt viltspår :eek: ;)

Hade lagt en hel del korta enkla viltspår åt div. hundar som gicks med goda resultat på de flesta. Sedan gick liten och teah ett med Molly som gick bra (Mollys första sedan i höstas). Det fanns då spår kvar, så Gabbi skickades iväg med Molly och ........... Försvann :eek: :eek:

Vi kollade så inte något vilt djur norpat klöven och att hon då övergått att spåra "tjuven", men icke. Klöven var kvar och jag drog då ganska kvickt den logiska slutsatsen att hon korsat ett purfärskt älgspår och slagit över på det (mot alla regler). Talade om för liten vart de skulle ta vägen och hur Molly ändrat arbetssätt och när Gabbi efter en lång vandring konstaterat att såå långt har INTE Gnist lagt spåret, så tog hon stopp på hundskrället och letade sig ner till vägen och mycket riktigt, så var de på väg exakt dit jag trodde och Molly hade mycket riktigt ändrat arbetssätt.

Strongt av Gabbi att läsa av det att hunden flyttat fokuset från det lagda viltspåret och ställt in isg på lååååång spårning av älg :laugh:

Nu ska Molly drillas, för jag fattar nog att hon passade på den fulingen :cool:

Ska fippla lite med bilder, så kommer det in några inom kort förhoppningsvis.
 
Sv: Träffen - Lista, info & aktivitetsförslag

Ja, du kan ju förstå vad det hade kunnat sluta som.. Spårning än :cool:
 
Sv: Träffen - Lista, info & aktivitetsförslag

Men Molly var ju bara gästvänlig! Sightseeing i ödeskogen.....

Tror hon var ganska nöjd med sig själv, lyckades lura en tvåbening, en stund iaf, gäller att passa på när matte inte ser en..... Att hon sen absolut INTE får byta spår vet hon nog. Och nu blir det mer jobb i skogen med matte, Molly har dragit högvinsten!

Gabbi, du är inte den enda som har blivit testad av Gnists hundar när hon inte varit i direkt närhet....
 
Sv: Träffen - Lista, info & aktivitetsförslag

Nu är jag hemma efter diverse älgspårning och sedan 7 timmar på vägen!

Ja, lurigt det där med Molly.:rofl: Hon var ju målmedveten som ett lok och jag hängde på. Efter en stund tyckte jag hon gick väl svårt, in i det värsta slyet, och över två 1,5 meter breda bäckar men jag såg framför mig hur Gnist spänstigt hade hoppat över medan hon skrattade lite lurigt. När vi kom ut på ett stort hygge och jag uppskattade sträckan vi gått till kanske en km insåg jag att risken för att förstöra det ursprungliga spåret genom att stoppa hunden inte längre fanns. Det ursprungliga spåret var långt bakom oss.:cool:

Vid det här laget hade hunden börjat lyfta huvudet och svansen och speja över hygget i skymningen, och jag tänkte att snart stöter vi på älgen om vi inte vänder, så då blev det stopp på det roliga. Efter att ha tagit mig tillbaka över åarna och ned på vägen mötte jag "skallgångskedjan."

Mn egen hund gick också viltspår för övrigt. Sitt livs första, som jag tyckte hon klarade fint. Hon ringade lite i början medan hon funderade ut vad det var som hade hänt med spåret, men sedan travade hon iväg. Den där älghalvan som hängde i ett träd var en annorlunda nymodighet tyckte Rådi som tillslut bar den nästan hela vägen till husse.
 
Sv: Träffen - Lista, info & aktivitetsförslag

Rådi har även debuterat som apporterande fågelhund!

apport.jpg
 
Sv: Träffen - Lista, info & aktivitetsförslag

Den där älghalvan som hängde i ett träd var en annorlunda nymodighet tyckte Rådi som tillslut bar den nästan hela vägen till husse.

:angel:

Håller som bäst på att lägga in bautamånga bilder på datorn (ca 1800 bara idag) och länkar senare till ett picasaalbum, men speciellt utvalda "godbitar" hamnar givet i tråden ;)

Jag är småknäckt efter 3 timmars sömn i natt 2 dagar med hundfolk och hundar = i morgon kommer jag att sova djupare än nalle i idet på vintern :cool:

Har dock haft otroligt trevligt! Och idag har vi kört en hel del olika aktiviteter med nästan alla hundarna + att vi klämde in ett bad också mitt på dan.
 
Sv: Träffen - Lista, info & aktivitetsförslag

Nu är vi också hemkomna från hundträffen och jag vill bara instämma att det var mycket trevligt! Synd bara att jag var så hängig av penicillinkuren igår men idag gick det bättre. I morrn ryker dom förvillade värkande visdomständerna efter 2 veckor med penicillin.
Hundarna skötte sig nästan kanon, men jag var lite besviken då hundarna inte ville spåra. Nåja, det är ju stående fågelhundar och kycklinghybriden Ylva fick kånka fram och tillbaka var verkligen till nytta. Alla hundarna har ställt sig för den och Arthur. Kim och Settra klurade på hur dom skulle få den där munsbiten ut buren, vilket nästan lyckades några gånger.
Arhur var först ut idag att gå lilla korta enkla spåret och jag fick verkligen vara övertydlig för att visa vad som förväntades av han. Enya fattade galoppen lite snabbare vilket hon gjort förr också, för det är ju en lurig liten donna. Dom klarade det pyttelilla spåret båda två idag och Arthur hängde faktiskt på Gabbis färska släpspår efter den gigantiska älgklöven igår ikväll.
Kim hade lite rajtantajtan med en katt när vi var på väg att gå viltspåret igår kväll. Han slet sig från mig och jag svor ett och annat ord och var himla less på honom. Idag försökte han göra samma sak, men jag har varit lite piggare idag så jag la ner han i backen och körde lite lydnad efter det. Alla hundarna har jag kört lite lydnad på och jag är nöjd vad vi åstadkommit i alla fall.
Men det stora! Det som jag är mest stolt över är att Arthur faktiskt apporterar vinge! Iof så gillar han att bära, men Kajan tyckte han var läskig. Den fick jag med hem så vi ska träna. Vingen har jag också hemma här och den fungerade kanon att träna lydnad med också.. Synd bara att man inte kan ta in den i utställningsringen nästa helg... :rofl::rofl::rofl:
I vilket fall som helst känns det riktigt bra och jag ska se till att hinna med att träna arthur mer inför träffen dylta bruk i augusti som vi är medbjudna till. Jag hoppas på prov till våren eller tom hösten beroende på hur fort han avancerar. Han är väldigt lättlärd så jag är himla nöjd.
Tack för en jättetrevlig helg gnist och och alla ni som var med. Ingen nämnd och ingen glömd! Ni som inte var med missade kanongott käk! Det var toppen Ylva! Det får vi göra om igen!
 
Sv: Träffen - Lista, info & aktivitetsförslag

Håller fortfarande på med att gå igenom alla bilder, men den här bara MÅSTE jag visa upp nu på stört, direkt på en gång:

iver-apport-kaja.jpg


Där kan matte (om hon vill) få en riktigt bra fågelapportör utan att behöva anstränga sig allt för mycket!

Otroligt fina anlag och en fantastisk vilja att samarbeta med matte.

Från att först bara ha lyft den längst ut i vingen och fundera på om matte är riktigt klok som vill att han skulle bära den där saken, till att på gång 3 ta den i munnen och bära med ett bra (men mjukt och fint) grepp och lämna av till matte = jag är imponerad.

Visst, han tog något race under övningen, men han är ju en valp, 8 månader gammal..
 
Sv: Träffen - Lista, info & aktivitetsförslag

Åh, är det Jessicah's Iver? :love:
 
Sv: Träffen - Lista, info & aktivitetsförslag

Ja, det är Iver och jag tycker han visar på många bra och positiva egenskaper, det jag sett av honom.

Bilder på både honom och vad de andra testat och i vissa fall övervunnit kommer nog i morgon.

Alla hundar har testat något (för dem) nytt och alla har fixat det mesta mycket bra, detta nya och okända.

Ett härligt gäng med hundar (och ägare) var det som mini-invaderade ödeskogen :laugh:
 
Sv: Träffen - Lista, info & aktivitetsförslag

Håller fortfarande på med att gå igenom alla bilder, men den här bara MÅSTE jag visa upp nu på stört, direkt på en gång:

iver-apport-kaja.jpg


Där kan matte (om hon vill) få en riktigt bra fågelapportör utan att behöva anstränga sig allt för mycket!

Otroligt fina anlag och en fantastisk vilja att samarbeta med matte.

Från att först bara ha lyft den längst ut i vingen och fundera på om matte är riktigt klok som vill att han skulle bära den där saken, till att på gång 3 ta den i munnen och bära med ett bra (men mjukt och fint) grepp och lämna av till matte = jag är imponerad.

Visst, han tog något race under övningen, men han är ju en valp, 8 månader gammal..

Ååh... tycker mig känna igen en viss liten Khemosabi-Gurka:angel::p
 
Sv: Träffen - Lista, info & aktivitetsförslag

Han är verkligen superfin! Jag är så besviken över att jag och Arwen inte kunde komma, det hade varit en väldigt lärorik helg för oss båda :(. Vi får rikta in oss på nästa istället!

För du ska väl göra om det, hoppas jag...? :angel: :D
 
Sv: Träffen - Lista, info & aktivitetsförslag

Väntar otåligt på bild på Arthur.. vart det nån bra bild på han?
 
Sv: Träffen - Lista, info & aktivitetsförslag

Håller fortfarande på med att gå igenom alla bilder, men den här bara MÅSTE jag visa upp nu på stört, direkt på en gång:

iver-apport-kaja.jpg


Där kan matte (om hon vill) få en riktigt bra fågelapportör utan att behöva anstränga sig allt för mycket!

Otroligt fina anlag och en fantastisk vilja att samarbeta med matte.

Från att först bara ha lyft den längst ut i vingen och fundera på om matte är riktigt klok som vill att han skulle bära den där saken, till att på gång 3 ta den i munnen och bära med ett bra (men mjukt och fint) grepp och lämna av till matte = jag är imponerad.

Visst, han tog något race under övningen, men han är ju en valp, 8 månader gammal..

Åh, jag blir typ rörd. :love: Klart att allting han har i sig ska förvaltas och användas väl praktiskt!

Nu är även vi hemma, alla hundar ligger som klubbade sälar i hallen, längre kom dom inte.
Även jag har ett par hundra bilder, varav jag tänkte fixa med imorgon så får vi se om det blev något att ha.

Det har varit en kanontrevlig helg, jag är mäkta imponerad av Kittie som efter sitt livs första viltspår fick blodad tand och stolt spatserade med klöven hela vägen hem efteråt.
Alla tre hundar har greppat vinge och klöv, och Iver en hel pippi då.:laugh:

Jag vet dock inte riktigt hur jag ska klara mig utan den goda maten och det faktum att jag inte behövt lyfta ett finger på den fronten. Tack Gnist!

Avslutar med ett par bilder jag bara var tvungen att ladda upp på stört innan jag påbörjat redigeringen.

Stolt Kittie med vinge!


Iver apporterar samma vinge.


..och en klöv för första gången.


Sista fria följet för dagen i ödemarken.
 
Senast ändrad:
Sv: Träffen - Lista, info & aktivitetsförslag

Å, vilka vackra bilder - fin-Iver och lilla söta Kittie:love:
 
Sv: Träffen - Lista, info & aktivitetsförslag

Jag blev mäkta imponerad över era hundar och framför allt hur duktiga ni är på att träna. Mina hundar ligger fortfarande och lär göra det nån timme till misstänker jag. Kameran blev kvar hemma då den är full med bilder, men man kan ju inte tänka på allt..
Men lilla Kittie är så himla söt och Iver är jätteduktig med tanke på hur ung han är. :love:
Jag håller tummarna för er när det är dags att ställa för han är faktiskt fin.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 958
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 170
Senast: Hedinn
·
Äldre Välkomna till årets första officiella ESC tråd! :banana::banana::banana: För er som inte vet vad ESC är, så är det förstås Eurovision...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 643
Senast: corzette
·
Avel Då är det snart dags för Herning, som visas på clipmyhorse. det blir mycket att titta på :) Wednesday, 08.03.2017 17:00 - Arena M...
Svar
2
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp