Inför ESC - Semifinal 1

voltis

Trådstartare
Välkomna till årets första officiella ESC tråd! :banana::banana::banana:

För er som inte vet vad ESC är, så är det förstås Eurovision Song Contest vi pratar om!
I år går den av stapeln i Ukraina och dit har vi skickat Robin Bengtsson med sin låt "Cant go on".
Han tävlar faktiskt allra först i semifinal 1, och har i skrivandet stund hunnit med sin första repetition redan!

Semifinal 1 kör igång tisdagen den 9: de maj kl 20:00 - så se till att sitta bänkade från start så ni inte missar Robin ;)

I denna tråd kommer vi gå igenom alla deltagare i semifinal 1 - ni får väldigt gärna kika på låtarna och sedan komma med era egna tankar och kommentarer.
Och det allra viktigaste: hur tror ni det kommer att gå?? Och hur VILL ni att det ska gå??

10 länder av de 18 tävlande kommer att gå till finalen den 13 maj, och de tävlande är:

1 Sverige
2 Georgien
3 Australien
4 Albanien
5 Belgien
6 Montenegro
7 Finland
8 Azerbajdzjan
9 Portugal
10 Grekland
11 Polen
12 Moldavien
13 Island
14 Tjeckien
15 Cypern
16 Armenien
17 Slovenien
18 Lettland

Här är en länk till youtube med alla låtar i semifinal 1:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLmWYEDTNOGUJPYFBFmehW-uNK-c6tBzFo
Titta, njut, recensera och tippa! :banana::banana::banana: Nu kör vi!!!
 
Har lyssnat igenom alla låtarna i semi 1 och detta är mina första reflektioner.
Jag kommer lyssna lite till innan jag tippar och rangordnar ;)



1. Sverige - tror vi kommer gå riktigt långt i tävlingen, absolut finalplats!
2. Georgien - mest skrikigt igenom hela låten, blir jobbigt att lyssna på.
3. Australien - ung söt kille, fin röst och fin låt. Men inte samma klass som åren innan? Behaglig att lyssna på dock och en klar finalist för mig.
4. Albanien - en låt som det känns som man hört många gånger innan. Och tyvärr en i mängden av alla ballader? Bra liveröst blir viktigt här.
5. Belgien - en av förhandsfavoriterna enligt oddsen. Jag gillar låten i sig, den är lite annorlunda i sammanhanget och rösten är ju rätt unik i årets tävling. Men jag tror att det kommer vara rätt...trist live? Utan en video till så kan den falla platt, detta är en typisk flipp eller flopplåt, inget mittimellan.
6. Montenegro - refrängen svänger absolut, lite disco! Men killen är något läskig och versen gillar jag inte alls! Men! Bland alla ballader kommer den sticka ut!
7. Finland - såg först liveklippet och föll inte för den direkt, sen såg jag videon och lyssnade mer noga... och föll pladask! Så hoppas verkligen det fungerar live. Ja en ballad bland ballader, men den är ändå något annorlunda, och mkt vemodig! Kanske för vemodig för ESC?
8. Azerbaijan - gillar att det inte är typiskt Azerbaijanskt! Hon är cool :) Men låten är inte mer än ok för, inte dålig men inget wow. Men de brukar gå vidare, och brukar vara bra live och det kommer bli viktigt!
9. Portugal - jag brukar gilla portugal, det är ett så vackert språk. Fin låt som är lite musikal, som jag ju gillar. Han är lite annorlunda helt enkelt, hoppas det går bra!
10. Grekland - landet i mitt hjärta och jag brukar gilla deras låtar. Detta känns dock inte särskilt grekiskt, och den börjar lite segt. Men refrängen är ju ändå catchy ! Hade det varit en ren ballad hade den kanske försvunnit bland alla andra, goda chanser!
11. Polen - nej Polen det funkar inte i år heller.... Låten kommer aldrig igång och videon är ju bara en naken överkropp... Jag förstår den inte.
12. Moldavien - alltså bara att det är lite fart i låten ger den ju pluspoäng! Men jag vill ha en rejäl scenshow! Ingen kvalitetslåt om man säger så... kan lätt bli cheezy.
13. Island - Island brukar leverera bra låtar, denna har jag dock inte fallit för helt ännu. Lite Robynvibbar dock, men det känns inte så modernt? Kan vara Svalas styling som gör det? Hon är dock skön och hoppas det är bra live!
14. Tjeckien - nä men varför inte en till ballad? De ballader som har ngt speciellt så man minns dem kommer gå vidare. Denna är fin och så, men något tråkig i längden. Dvs svårt att gå vidare. Påminner lite om Belgien i röst och stil.
15. Cypern- detta andas mkt eurovision och jag gillar det! Liiite mer fart och skönt gung. En låt jag kan nynna med i! Topp!
16.Armenien - och så tillbaka till balladträsket igen... men kör hon samma scenshow som i videon så kan det funka bra, just för att det sticker ut. För låten är inte jättespännande utan videon.
17. Slovenien - påminner om ngn annan låt? Lite musikal över detta, men då var Portugals bättre! Refrängen har dock ngt... men det räcker inte riktigt.
18. Lettland - sist ut är alltid en fördel. Men räcker det för Lettland? Jag vet faktiskt inte... låten har något... samtidigt som den bara flyter på... Som jag sagt tidigare, scenshowen kommer påverka! Man kan göra det coolt eller bara heltrist.

Men de som just nu är på min topp 6 lista är (utan rangordning):
Sverige
Cypern
Finland
Portugal
Australien
Grekland
 
De första repetitionerna har gått av stapeln, 9 artister har haft scenrep och en stor "nyhet" är att en av storfavoriterna Belgien inte har levererat, alls.
Det klagas på ljuset, bakgrunden, placeringen... ja det mesta faktiskt.
Och det bådar inte gott då det som sagt är en förhandsfavorit med väldigt lågmäld låt, som kräver näst intill perfekt scenshow. Spännande!
Om Robin sägs det att han inte ändrat på ngt sedan Mello, men att det inte heller behövs. Att de använt bakgrunden väl, men att Robin höll igen rösten, lät inte helt kry eller medvetet höll tillbaka bara? Det sägs att han "osar sex" ;)

Sammandrag av repen:
 
De första repetitionerna har gått av stapeln, 9 artister har haft scenrep och en stor "nyhet" är att en av storfavoriterna Belgien inte har levererat, alls.
Det klagas på ljuset, bakgrunden, placeringen... ja det mesta faktiskt.
Och det bådar inte gott då det som sagt är en förhandsfavorit med väldigt lågmäld låt, som kräver näst intill perfekt scenshow. Spännande!
Om Robin sägs det att han inte ändrat på ngt sedan Mello, men att det inte heller behövs. Att de använt bakgrunden väl, men att Robin höll igen rösten, lät inte helt kry eller medvetet höll tillbaka bara? Det sägs att han "osar sex" ;)

Sammandrag av repen:
Jag har tyckt sedan ett bra tag att Robin osar sex -utan att vara dumstrut maskulin ;)- jag har alltid tolkat ursprungstexten : I can`t go on - when you look this fucking beatiful - såsom
jag vet inte vart jag ska ta vägen när du är så underbar

heja Robin!!:)
 
Jag är väl inte direkt insatt i vilka låtar det är som tävlar för vilka länder, men jag har hela rasket nedladdat på spotify sedan de släpptes som lista där och spontana uppfattningen är att det är väldigt slätstruket rakt över.
Nu har jag ett drygt dygn framför mig då jag inte kommer hinna göra annat än att möjligen fortsätta lyssna utan att veta vilket land låten representerar, så jag får väl vänta och se...
 
Robin Bengtsson osar inte sex i mina ögon. Han är slemmig och creepy och har inte tillräcklig charm och personlighet. Jämför med Måns Zelmerlöv och se vad som fattas! Men det kommer att gå bra för Sverige. Top 5 gissar jag.

Det är för många gapiga ballader i år så upptempolåtarna kommer placera sig hyfsat.

Jag älskar Belgiens låt men tror inte den kommer göra sig så bra live på scenen tyvärr.

Men egentligen känns semifinalerna ointressanta i år eftersom Italien inte kommer förrän i finalen. Har inte sett en så stor favorit sen Alexander Rybak. Kan inte riktigt se vem som skulle kunna slå honom.
 
Jag är väl inte direkt insatt i vilka låtar det är som tävlar för vilka länder, men jag har hela rasket nedladdat på spotify sedan de släpptes som lista där och spontana uppfattningen är att det är väldigt slätstruket rakt över.
Nu har jag ett drygt dygn framför mig då jag inte kommer hinna göra annat än att möjligen fortsätta lyssna utan att veta vilket land låten representerar, så jag får väl vänta och se...
I ESC spelarscenshowen stor roll, speciellt när det är så många låtar med.
Har själv mest sett videos, där vissafunkar bättre än live. Tror tex att belgien är ett sånt land.
Det är mycket ballader i år :( så ballaferna måste verkligen komma m något extra på scen!
 
Idag är det scenrep för resterande länderi semi 2, Grekland är först ut och de har lovat vatten o halvnaket.... Hmm..
 
Haha du har ju faktiskt rätt ;) Då gissar jag på turkosblått vatten och folk i bikini... helst inte speedos även om det är en vanlig syn på stränderna ;)
Du kan nog vara lugn, det är säkert bara sångerskan som är halvnaken. Greker är galna i sån där sexighet. Ser man musikvideor när man är i Grekland blir man smått galen.

Och Alexandra Pascalidou har berättat att hon, när hon skulle göra en intervju i Grekland, fick frågan varför hon som var så snygg jobbade som journalist.

Speedos :up::laugh:
 
Jag kommer titta, men väntar som alltid med att lyssna på låtarna tills det är tävlingsdags :p Däremot hoppas jag att Robin kommer absolut totalsist (just nu, det kanske kan dyka upp något värre).
 
Jag kommer titta, men väntar som alltid med att lyssna på låtarna tills det är tävlingsdags :p Däremot hoppas jag att Robin kommer absolut totalsist (just nu, det kanske kan dyka upp något värre).
Så gör jag också i mellon, mer spännande att vänta än lyssna på ev förhandsklipp.
Men i ESC är det så himla många låtar, så där vill jag vara förberedd hehe ;)

Jag vill och tror dock att Robin kommer i topp 5, och vidare från semin kommer han absolut! :D
 
Äntligen dags! Efterlängtat :banana:

1 Sverige – Aldrig varit en favorit hos mig, blev besviken att denna låt gick vidare. Men efter att ha lyssnat på övriga bidrag är denna åtminstone upptempo med bra koreografi. Med en annan låttext hade den legat betydligt bättre till hos mig. Nåja. Den kommer gå vidare, absolut.
2 Georgien – håller med om att det blev lite skrikigt och jobbigt att lyssna på efter ett tag. Rätt tråkig i övrigt.
3 Australien – Gillar! Bra röst, bra variation. Fast blick, ögonkontakt i princip hela videon ;). Hoppas den går vidare :).
4 Albanien – känns som att Albanien alltid skickar ballader? Den här låten var iaf zzzznark hos mig. Toalettpaus nr 1!
5 Belgien –Påminner lite om The Chainsmokers tycker jag. Gillar!
6 Montenegro – Hahaha, slemmigt :p. Underhållande med sina moves och sina artikulerande, våta läppar. Den där flätan skulle kunna knocka någon :rofl:
7 Finland – Fin men väääldigt tråkig.
8 Azerbajdzjan – Fångade mig i början, bra uppbyggnad. Men rätt tråkig låt.
9 Portugal – ZZzzzzzz.
10 Grekland – Zzzzzzznark. Tråkig text, en i mängden.
11 Polen – ZZZZzzzzzzzz. Intetsägande.
12 MoldavienSaxohopne guy! De hoppas på en framgångs-repris alltså. Resten S-K-I-T :wtf:.
13 Island – helt ok, rätt tråkig.
14 Tjeckien – tråkig.
15 Cypern – Upptempo. Gillar när det finns ett kraftigt ”beat”. :)
16 Armenien – Zzzzz.
17 Slovenien – förstod inte. Vad var grejen med kungarocken? :confused:
18 Lettland – Nje, får se hur den är live.
 
Du kan nog vara lugn, det är säkert bara sångerskan som är halvnaken. Greker är galna i sån där sexighet. Ser man musikvideor när man är i Grekland blir man smått galen.

Och Alexandra Pascalidou har berättat att hon, när hon skulle göra en intervju i Grekland, fick frågan varför hon som var så snygg jobbade som journalist.

Speedos :up::laugh:

Det är killarna som dansar som har bar överkropp, det kan jag leva med ;) De syns ej i klippet nedan men sett en bild :D
Kommentar om dag tvås repetitioner? Gillar Greklands framträdande mest, och hoppas Cypern dansar med synkat live sen.. för låten gillar jag fortfarande ;)
Och vad har Tjeckiskan på sig? :O

Repetitionerna dag två:
 
Äntligen dags! Efterlängtat :banana:

1 Sverige – Aldrig varit en favorit hos mig, blev besviken att denna låt gick vidare. Men efter att ha lyssnat på övriga bidrag är denna åtminstone upptempo med bra koreografi. Med en annan låttext hade den legat betydligt bättre till hos mig. Nåja. Den kommer gå vidare, absolut.
2 Georgien – håller med om att det blev lite skrikigt och jobbigt att lyssna på efter ett tag. Rätt tråkig i övrigt.
3 Australien – Gillar! Bra röst, bra variation. Fast blick, ögonkontakt i princip hela videon ;). Hoppas den går vidare :).
4 Albanien – känns som att Albanien alltid skickar ballader? Den här låten var iaf zzzznark hos mig. Toalettpaus nr 1!
5 Belgien –Påminner lite om The Chainsmokers tycker jag. Gillar!
6 Montenegro – Hahaha, slemmigt :p. Underhållande med sina moves och sina artikulerande, våta läppar. Den där flätan skulle kunna knocka någon :rofl:
7 Finland – Fin men väääldigt tråkig.
8 Azerbajdzjan – Fångade mig i början, bra uppbyggnad. Men rätt tråkig låt.
9 Portugal – ZZzzzzzz.
10 Grekland – Zzzzzzznark. Tråkig text, en i mängden.
11 Polen – ZZZZzzzzzzzz. Intetsägande.
12 MoldavienSaxohopne guy! De hoppas på en framgångs-repris alltså. Resten S-K-I-T :wtf:.
13 Island – helt ok, rätt tråkig.
14 Tjeckien – tråkig.
15 Cypern – Upptempo. Gillar när det finns ett kraftigt ”beat”. :)
16 Armenien – Zzzzz.
17 Slovenien – förstod inte. Vad var grejen med kungarocken? :confused:
18 Lettland – Nje, får se hur den är live.
Låter som du kommer somna till flera gånger under semi 1 ;) Hoppas du har mkt snacks eller ngn som kan väcka dig emellanåt ;)
 
Vi har tur med semi 1, då dottern sååå gärna vill se Robin men har skoldag dagen efter, att han då startar som nr 1 är ju perfekt :D
Många säger att det är det sämsta startnumret, men i en semi där låten ändå sticker ut så tror jag inte det spelar ngn som helst roll.
I en final däremot kan det kanske ha lite påverkan. Dock tror jag att har man en stark låt så spelar inte startnumret ngn större roll. :D
 
Jag är så förbannat trött på öststaternas evinnerliga skrikballader, gärna med någon uppblåst sångare/sångerska som tar sig själv på ett alldeles för stort allvar trots att sångrösten i bästa fall kan beskrivas som "medioker". :wtf:

Moldaviens bidrag - jag trodde i början av musikvideon att det var ICA-Ulf som gjorde ett gästspel:o:D
 

Liknande trådar

Kultur Nu är det snart dax! Semi 1 på tisdag och semi 2 på torsdag. Jag tänker att vi kan ta semifinalerna i en gemensam tråd och finalen i en...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
11 371
Senast: Rosett
·
Kultur Dags för den officiella tråden för ESC SEMIFINAL 1! :banana::banana::banana: Sverige deltar i semi 2, och de redan klara finalisterna...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 448
Senast: Lingon
·
Fritid I morgon kör vi igen! Semifinal 2 är det dags för, med vår egen Cornelia! Kommer Sverige ta sig till final? Vad troe ni om de övriga...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
5 574
Senast: Lingon
·
Kultur På tisdag nästa vecka är det ÄNTLIGEN dags! För mig slår detta mello med hästlängder, det är så fantastiskt roligt och spännande med...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp