Inför ESC - Semifinal 1

Ja, det alldeles för många Mariah Carey wannabes i år och de har inte gnuttan av hennes sångröst. Men som de försöker!!
 
Exakt en vecka kvar till första semifinalen! :D

Nu måste väl fler ha plöjt igenom låtarna och har lite kommentarer och topplistor att komma med? ;)

Idag börjar semi 2 sina repetitioner, men tyckte att en gemensam tråd skulle bli rörig, så startar kanske en semi 2 tråd snart också :)
 
Dessa 10 tror jag går vidare i skrivandets stund:

Sverige
Grekland
Armenien
Azerbaijan
Cypern
Moldavien
Belgien
Finland
Portugal
Australien

Bubblare Island och Albanien

Roliga är att jag glömde bort Australien helt först, men insåg att de fortfarande säkert är så pass nya och populära att de går vidare, och han har en lättsmält låt och trygg röst. Men risken är som sagt; att den glöms bort.
 
Exakt en vecka kvar till första semifinalen! :D

Nu måste väl fler ha plöjt igenom låtarna och har lite kommentarer och topplistor att komma med? ;)

Idag börjar semi 2 sina repetitioner, men tyckte att en gemensam tråd skulle bli rörig, så startar kanske en semi 2 tråd snart också :)

De jag tror kommer gå vidare från semi 1 är:
Sverige
Australien (även om det är den svagaste låt de skickat hittills)
Belgien (bra studioversion, sämre live? )
Montenegro
Azerbaijan
Portugal (ballad visserligen men den sticker ändå ut från mängden, det bästa jag hört från Portugal)
Island
Cypern
Armenien
Lettland

Finland pratas det lite om. Personligen tycker jag att låten för tråkig men den kan kanske ta sig vidare.
 
På jobbet å har tråkigt :p

1 Sverige - Gillar den inte. Final såklart

2 Georgien - Snygg låt men tråkig... Kändes som ett ledmotiv till en Bondfilm, dvs snygg och stilren (men tråkig som sagt) Kanske lyfter live... Ev final

3 Australien - TRÅKIG, ska behöva mkt show för att bli mer än sömnpiller... ev final

4 Albanien - Tråkig... (okej börjar bli tjatigt med alla tråkiga låtar REDAN....) ev final

5 Belgien - Egen låt, bryter av mot de "tråkiga" i början men sen lyfter den ju inte nånstanns = TRÅKIG i längden den här med... Men borde gå till Final

6 Montenegro - Okej... Hmm... Näää jag fortsätter nog bara med min "tråkig". Och låter det va bra med det... Ingen låt jag tror på alls... inte final

7 Finland - Fin låt men .... TRÅKIG... ev final

8 Azerbajdzjan - Men ... Låten lever ju ... Bäst hitintills... vilket då ändå inte säger direkt mkt, bara att den sticker ut på ett positivt sätt. Till Final

9 Portugal - Nej, bara nej... Pluspoäng för orginalspråk, men NEJ... Inte final

10 Grekland - Okej här kommer en topp 3 placeringslåt (5 ? om det nu kommer många bra) Slår den tidigare bästa låten hitills.. Så helt klart till Final

11 Polen - Fin men tråkig... Som tur är tävlar de inte med musikvideon som jag inte förstod mej på alls... Den sällar sej till ev Final iom de är så lika allihopa (de här tråkiga låtarna) så de kommer va såååå jämt.

12 Moldavien - Not my cup of tea... Men den svänger ju ... Sticker def ut ... Tror på Final

13 Island - Jag gillar... Riktigt bra ju... Definitivt till Final

14 Tjeckien - Egen låt, lite som Belgiens men ändå inte för den här är så mkt bättre än den.. Den här "lever" och är inte lika tråkig... Nu är även denna lite tråkig men inte LIKA tråkig. till final

15 Cypern - Okej ... Catchy... Topp 5 placering den här med, kan tom bli den som vinner.. Till final

16 Armenien - Cool låt, inte topp 5 men def Final om hon inte gör bort sej helt i livesändningen

17 Slovenien - Vet inte riktigt... En bra låt, inte fullt så tråkig som de kvinnliga sömnpillrena, men blir ändå bara en ev final

18 Lettland - En uptempomelodi/låt utan drag... Hur lyckas man med det ? Personligen inget jag skulle skicka till Final.... Så ev final

Nu har jag nästan aldrig 10 rätt på till Final så ... Men jösses vilken tråkig semi... Tur några låtar glimrade till iaf...
 
Bara två dagar kvar nu!! SÅ....

Dags att göra min topplista:
Dessa 10 hoppas jag går till final (någorlunda rangordning)

1.Sverige
2.Grekland
3.Portugal
4.Finland
5.Cypern
6.Island
7.Australien
8.Azerbaijan
9.Belgien
10.Tjeckien

Jag tror även att alla dessa har en chans att gå till final, men jag tror att Armenien och eventuellt Moldavien kommer att sno en plats... Och då tror jag att Tjeckien och då eventuellt Island hänger löst!
 
Håller just på att lyssna igenom och rangordna på ett nogsamt analytiskt sätt, men jag tappar geisten någonstans när jag kommit till Island - Tjeckien och de sista. :crazy:

Vad jag kan säga är i alla fall att jag har ett jättefavoritbidrag i semifinal 1 och det är BELGIEN. Har bara snabblyssnat lite på Italien eftersom jag hört att den skulle vara favorittippad, men hittills har jag inte hört något som är bättre än Blanches indie-inspirerade låt. Lite orolig att den inte matchas rätt live dock men går den inte till final så ska jag EUROVISION-RASA.
 
Håller just på att lyssna igenom och rangordna på ett nogsamt analytiskt sätt, men jag tappar geisten någonstans när jag kommit till Island - Tjeckien och de sista. :crazy:

Vad jag kan säga är i alla fall att jag har ett jättefavoritbidrag i semifinal 1 och det är BELGIEN. Har bara snabblyssnat lite på Italien eftersom jag hört att den skulle vara favorittippad, men hittills har jag inte hört något som är bättre än Blanches indie-inspirerade låt. Lite orolig att den inte matchas rätt live dock men går den inte till final så ska jag EUROVISION-RASA.

Belgien är jag kluven till.. den är rätt skön när man kollar in videon. Men den är rätt ospännande och för att en ballad ska funka i ESC så måste den sticka ut.
Kanske sticker den ut genom att vara så lågmäld och hon bara står rakt upp och ner på scenen?
Låten var en av storfavoriterna innan de började repetera, efter det har den sjunkit drastiskt. Det är nog ett tecken på att den inte funkar live.
 
Kanske sticker den ut genom att vara så lågmäld och hon bara står rakt upp och ner på scenen?
Låten var en av storfavoriterna innan de började repetera, efter det har den sjunkit drastiskt. Det är nog ett tecken på att den inte funkar live.

Suck, nej det är väl för "svårt"/händelsefattigt för många då men jag personligen föredrar ju det framför t ex den hysteriska koreografin i t ex Sveriges bidrag. :crazy: Jag har lyssnat igenom Belgiens bidrag ett antal gånger utan videon också och är fortfarande hooked! Tycker hennes röst är speciell och jäkligt bra till låten dessutom. Heja Blanche!
 
Suck, nej det är väl för "svårt"/händelsefattigt för många då men jag personligen föredrar ju det framför t ex den hysteriska koreografin i t ex Sveriges bidrag. :crazy: Jag har lyssnat igenom Belgiens bidrag ett antal gånger utan videon också och är fortfarande hooked! Tycker hennes röst är speciell och jäkligt bra till låten dessutom. Heja Blanche!
Ibland är det så, låtar som funkar hemma/i bilen etc försvinner i mängden i ESC, det betyder ju inte att låten är dålig ;)
Har många hunnit lyssna in sig på låten innan så kommer det nog gå bra för henne!
Dock ingen topp 3 som det pratades om länge i början.

Nej dit upp verkar Portugal ha seglat, efter sina repetitioner (som sångarens syster genomfört då han själv ej varit kry).
Även det en ballad, men tror han med sin personlighet och med sin lite udda uppsyn fångar tittarna mer än Blanche?
 
Alltså Portugal är en sådan som jag "borde" gilla - sjunger på ett vackert originalspråk, inte en massa floskler om evig fred och kärlek (i alla fall inte som man begriper), inte sha-la-la-dagispop med idiotisk koreografi utan mer en unik och avskalad stil. Så jag har försökt gilla den! Men jag har inte lyckats hittills. Låter som om den lika gärna kunde ha ställt upp i 1957 års ESC.
 
IDAG smäller det , så nu lägger vi al krut på semifinal 1!
I går var det generalrepetition och även jurygrupperna fick rösta!

Vill inte läsa för mkt om hur det gick men har faktiskt hört att det gick smärtfritt för Robin, ett starkt fefritt framträdande :D
Resten vill ja se med egna ögon ikväll!

SLutar jobbar kl 20:00 men får gå 30 min tidigare hehe. Har lovat familjen lite snacks, så får se vad vi hittar på!

Sen kommer jag starta en tråd till er som vill snacka här live under sändningen, själv brukar jag ha en tråd på Facebook och sen kika in hit efteråt :D
 
Okej, det här blir en blandning mellan vad jag tycker och vad jag tror:

Vidare från semi nummer 1 kommer följande att gå:
- Belgien. För att den är bäst i startfältet, känns modern, för att Blanche har den skönaste och mest individuella rösten. Och för att jag kommer att EUROVISION-RASA om den inte skulle gå vidare.
- Armenien. För att den är näst bäst i semins startfält och har en skön nationell prägel och en schysst lite suggestiv rytm som fastnar.
- Australien. För att det är en söt och rar påg, och en acceptabel om än inte överväldigande låt bland alla ballader. Och för att Australien fortfarande är lite coolt och spännande i ESC-gänget.
- Sverige. För att det är en upptempo bland alla ballader. Robin är säkert också en rar påg men jag tycker ännu att det är en väldigt fånig koreografi och en ungefär lika fånig text. Men jämförelsevis så finns det ju inte så mycket konkurrens i textgenren i alla fall.
- Azerbaijan. Ofta hög kvalitet från detta land, också årets bidrag borde räcka. (Men apropå text, så vad menas med "amazed/surrounded by thorn jeans"?)
- Albanien. En av de mer uthärdliga balladerna.
- Grekland. VM i floskler "this is love" "I will never let you down" "forever and ever and ever" (det sista får mig dock att associera till The Shining, inte lika glatt och glättigt där). Nåväl, allt som allt en mycket medelmåttig popdänga men man vaknar till en stund och blir lite uppåt och det får vara gott nog.
- Moldavien. La la la - Ma ma ma. Och så lite saxofon, och det trillar in några röster. Kanske tillräckligt många.
- Finland. Ingen radiopop direkt men finstämt och väl framfört. Osäkert kort.
- Portugal. Är som sagt mer "jag tror" än "jag vill" att den går vidare. Trots många bra saker så förblir den ganska tradig och intetsägande för mig. Får jag välja så slänger jag hellre in Island här.

Sedan kommer det ett gäng mittemellan bestående av
- Island (om det går som jag tror snarare än jag vill)
- Polen
- Georgien
- Tjeckien
- Cypern och
- Lettland

Och så till sist den skummaste
- Montenegro och Slavko med sängkammarblick, blå långkjol och hes röst. Och en meter lång fläta. Oh Slavko, let me ride your spaceship. (Eller inte.)
Och kvällens kisspaus/kaffepåfyllning infaller under
- Slovenien och en överdriven seg och trist ballad.

Those are the votes of the Lillgrådis jury. :)
 
Men vad sent det börjar, och vad länge det ska hålla på! Jag lär inte orka se allt..
Äh man får äta mkt snacks ;)

Dottern är mest sur då hon vill se hela men har skola i morgon, och brukar sova,20:00. Så 21:00 är sent men lovat att hon får Se Robin iaf :)
 
Om de nu ska ha tre programledare så väljer man tre MÄN?
De snackar massor om "diversity" just nu, kanske kunde föregå med bättre exempel...typ en kvinna kunde de väl ha med?
 

Liknande trådar

Kultur Nu är det snart dax! Semi 1 på tisdag och semi 2 på torsdag. Jag tänker att vi kan ta semifinalerna i en gemensam tråd och finalen i en...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
11 382
Senast: Rosett
·
Kultur Dags för den officiella tråden för ESC SEMIFINAL 1! :banana::banana::banana: Sverige deltar i semi 2, och de redan klara finalisterna...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 451
Senast: Lingon
·
Fritid I morgon kör vi igen! Semifinal 2 är det dags för, med vår egen Cornelia! Kommer Sverige ta sig till final? Vad troe ni om de övriga...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
5 575
Senast: Lingon
·
Kultur På tisdag nästa vecka är det ÄNTLIGEN dags! För mig slår detta mello med hästlängder, det är så fantastiskt roligt och spännande med...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp