Träna inför försäljning

Hon är numera lätt att ta i hagen (första tiden var svår, behövdes havrehink och tålamod). Kommer fram direkt och inga problem att koppla fast grimskaftet och att led ur hagen och in i stallet. Där sliter hon sig aldrig. Kan hoppa till lite om det kommer någon bil eller om något fladdrar. Försöker inte ens äta gräset (när det fanns). Inga problem att leda in och ut ur stallet genom samtliga dörrar, kan gå förbi traktorn, hovslagarens bil, parkerade transporter etc på stallplanen. Hoppar förstås till vid plötsligt skrammel, men lugnar sig om hon får stå och titta en stund. Hon kan stå i stallgången när jag mockar (vilket hon inte ville alls i början) och har börjat acceptera att stå där när jag borstar och kratsar hovarna. Men jag gör det gärna i boxen speciellt när det rör sig mycket barn i stallet. Hon accepterar att stå i spolspiltan (vilket var mycket läskigt första gången) men jag har inte provat med vattnet än. Jag kan lyfta alla hovar vilket jag inte kunde i början. Hovslagare har kunnat verka henne (inga skor än).

Vi har promenerat i ridhuset efter att det hade varit öppen bana och hon har nosat på hindren, konstgjorda träd, GB-glassgubben utan problem, samtidigt som en hund var i ridhuset och skällde. Vi har mött en räv ute i skogen utan problem. Promenader i skogen i skritt funkar jättebra (inte just nu då eftersom hon vilar och det är snorhalt). Hon har skrittat över bommar på marken (max tre i rad) och upphöjda (max två i rad) både ute och inne. Man kan sadla och dra sadelgjorden utan problem.

Veterinär kunde ge spruta utan problem vid tandvårdsundersökning.

Jag får henne inte att trava på rakt spår när jag leder, varken i ridhus, på utebana, eller i skogen. Jag kan få henne att öka och minska skritten, men nej, trava gör hon inte!

Men som sagt, just nu har hon totalvila inför veterinärundersökning.
 
Utefter det jag såg i försäljningsvideon och den beskrivning jag fick av henne tänkte jag att detta kunde jag jobba vidare med. Jag var inte beredd på att hon skulle vara så sprättig med allt runt omkring, kanske i början men inte fortsatt. "Snäll, vänlig familjehäst för hobbyridning". Inte ett ord om någon problematik, utan "supersoft mouth och movements". Fick i senare konversation informationen om att hon kom i en flock från en bonde som nog inte varit snäll och att hon var den känsligaste i flocken.

Jag har sett att hon nu har haft ett antal hästar ute som hon fått sänka priset på pga röntgenfynd.

Förresten, är det någon som ser någon hälta i den här filmen?
 
Utefter det jag såg i försäljningsvideon och den beskrivning jag fick av henne tänkte jag att detta kunde jag jobba vidare med. Jag var inte beredd på att hon skulle vara så sprättig med allt runt omkring, kanske i början men inte fortsatt. "Snäll, vänlig familjehäst för hobbyridning". Inte ett ord om någon problematik, utan "supersoft mouth och movements". Fick i senare konversation informationen om att hon kom i en flock från en bonde som nog inte varit snäll och att hon var den känsligaste i flocken.

Jag har sett att hon nu har haft ett antal hästar ute som hon fått sänka priset på pga röntgenfynd.

Förresten, är det någon som ser någon hälta i den här filmen?
Ja något är det definitivt bak ser inte mer än att något är fel där. Tycker även att fronten ser lite skum ut i högervarvet men beror mycket troligt på att ryttaren konsekvent sitter på fel sittben. Gillar inte heller hur kort den är i halsen. För mig ska en sådan hals ridas ut inte krullas in. För mig ser det ut som om den går av bettet snarare än att söka det
 
Utefter det jag såg i försäljningsvideon och den beskrivning jag fick av henne tänkte jag att detta kunde jag jobba vidare med. Jag var inte beredd på att hon skulle vara så sprättig med allt runt omkring, kanske i början men inte fortsatt. "Snäll, vänlig familjehäst för hobbyridning". Inte ett ord om någon problematik, utan "supersoft mouth och movements". Fick i senare konversation informationen om att hon kom i en flock från en bonde som nog inte varit snäll och att hon var den känsligaste i flocken.

Jag har sett att hon nu har haft ett antal hästar ute som hon fått sänka priset på pga röntgenfynd.

Förresten, är det någon som ser någon hälta i den här filmen?

Ja, jag tycker hon verkar vara oren bak. I mina ögon troligen höger bak?

Min fd häst (sålde henne nyligen till förmån för en läromästare istället) kom från samma säljare, dock har jag inget negativt att säga om min häst- väldigt trevlig, vettig och sund allround pålle.
 
Jag har tyvärr svårt att tro att hon har så ont så det förklarar hennes nervositet. Huvudskygg och bakskygg, rädd för plötsliga ljud och rörelser. Hoppar till om grannhästens matte slänger av/på täcket lite högt, ryggar tillbaka när man häller in höpåsen i boxen. Backar om man höjer en hand för att borsta klappa i pannan, eller om man vill ta på en grimma eller ett träns. Blir rädd om havrehinken skramlar till när hon äter. Hon har ärr i munnen, i sadelgjordstaden och framför bakknäna. Jag tror att hon har behandlats ganska illa, eller att hon har varit med om någon incident.
Det är rätt vanligt att smärta skapar exakt den problematiken.
Sen behöver det inte vara så förstås men det är bra att hon ska utredas.
 
Jag har tyvärr svårt att tro att hon har så ont så det förklarar hennes nervositet. Huvudskygg och bakskygg, rädd för plötsliga ljud och rörelser. Hoppar till om grannhästens matte slänger av/på täcket lite högt, ryggar tillbaka när man häller in höpåsen i boxen. Backar om man höjer en hand för att borsta klappa i pannan, eller om man vill ta på en grimma eller ett träns. Blir rädd om havrehinken skramlar till när hon äter. Hon har ärr i munnen, i sadelgjordstaden och framför bakknäna. Jag tror att hon har behandlats ganska illa, eller att hon har varit med om någon incident.
Ang dessa problem så funderar jag om hästen kanske är van att gå på lösdrift i stor hage, och att nu ha hamnar på box kanske 12 timmar/dygn och 12 timmar/dygn i en liten hage, sånt kan göra att hästen blir väldigt nervig/stressade/får överskotts energi. Endel hästar trivs inte med att stå på box, precis som andra hästar inte trivs på lösdrift.
Men medans hästen är halt är det svårt att säga vad som orsakar vad. Hoppas veterinären kan hjälpa dig reda ut alltihop :/
 
Jag tänker att jag nog inte riktigt har förmedlat rätt bild av henne. Att ta det lugnt och att undvika att jobba är ju precis det hon vill göra (detta tror jag förresten mycket väl kan bero på smärta). Och då har hon lärt sig att man kan slita sig och sticka. Sedan stannar hon ju antingen vid ridhusdörren eller vid närmsta ätbara gräs.
Sliter hon sig även om ni skulle skritta upp och ner för en brant backe? skritta off road i skogen?

Om du från marken skulle lära in rygga, skänkelvikningar, öppnor, slutor, framdelsvändningar, bakdelsvändningar. Helt enkelt träna henne från marken i träns och tyglar eller grimma och grimskaft (vilket du har bäst kontroll i), i skritt, och utan att driva henne framåt, utan bara jobba i ett lugnt temp, skulle det kanske funka? Lite tips på lugna träningsövningar.

Som du själv sagt är det bästa att vila fram till veterinär kollen.
 
För 5 månader sedan.
Mtp hur hästen går i videon ser det ju inte ut att vara passande "Snäll, vänlig familjehäst för hobbyridning"
Hästen ser väldigt spänd ut, speciellt i huvudet, som att ryttaren verkligen drar ihop hästen eller att hästen inte vågar ta stöd på bettet. När hon ska fatta galopp ser inte heller hästen enkel ut.
Det känns som att hade man släppt efter på tyglarna i traven och galoppen finns det stor risk att hästen bara rusat runt. Känns tyvärr som om köparen lurat dig :/
 
Jag är jättedålig på allt sånt här men till och med jag ser att det inte alls ser vidare bra ut på filmen. Ryttaren är förstås inte så duktig heller vilket påverkar.

Kort och ryckig, stel, och nåt konstigt bak. Ihopdragen, kort hals.
 
Ja, om det är som ni säger har hon ju lurats. För då fanns ju hältan redan. Att hon inte vill ta bettet ser jag ju, men ”form och fart” är ju sånt som går att jobba med, värre med befintliga hältor.
 
Sliter hon sig även om ni skulle skritta upp och ner för en brant backe? skritta off road i skogen?

Om du från marken skulle lära in rygga, skänkelvikningar, öppnor, slutor, framdelsvändningar, bakdelsvändningar. Helt enkelt träna henne från marken i träns och tyglar eller grimma och grimskaft (vilket du har bäst kontroll i), i skritt, och utan att driva henne framåt, utan bara jobba i ett lugnt temp, skulle det kanske funka? Lite tips på lugna träningsövningar.

Som du själv sagt är det bästa att vila fram till veterinär kollen.
Som jag redan har skrivit så har hon varit jätteduktig med sånt i skritt. Det var först nu efter vila som hon helt plötsligt slet sig i skritt i ridhuset. Och någon gång har hon gjort det ute på ridbanan tidigare.
 
För 5 månader sedan.
Den här försäljningsvideon såg jag på Facebook då hästen var till salu, och reagerade då på vad jag tycker ser ut som hälta. Jag tror det är höger bak, titta på hur mycket mer ojämn och struttig hästen är i vänster varv när höger bak är drivande. Framförallt galoppen är mycket sämre. Så tråkigt för dig att det blivit såhär, hoppas bara att ni hittar hältan, får henne frisk och att du kan sälja till någon vettig som inte håller på och krånglar efteråt.
 
Hade haft en ordentlig utredning och sedan försökt sälja så snart som möjligt som projekthäst. Känns som ett väldigt stort projekt att ta på sig samt att det kräver mycket erfarenhet och kunskap att komma rätt.

Tänk på din egen säkerhet med, hjälm och kanske säkerhetsväst i all hantering är nog inte så dumt.

Hoppas det löser sig för er båda två, tråkig situation.
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 078
V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 693
Senast: noble art
·
Hästhantering Har en pålle jag lånar som är rädd om sina öron. Det är aldrig något problem när man står och borstar eller myser, då brukar han vara...
Svar
5
· Visningar
3 582
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
11 945
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp