Tränar du på gym?

Tränar du på gym?

  • Ja

    Röster: 46 36,8%
  • Nej

    Röster: 79 63,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    125
Japp, tre dagar i veckan. Två kvällar kör jag spinning och en dag gymmar jag.

Och så går jag på långpromenad två dagar i veckan vår-sommar-höst.
 
Jag går inte på gym. Jag rör på mig mycket på jobbet, och hemma så är det alltid massvis att göra med huset och gården och hundarna så jag rör på mig fullt tillräckligt.

Att gymma för att få en snygg kropp är så främmande för mig att jag inte riktigt förstår. Men jag fattar ju att man som @pepp kan behöva gymträning för att må bra (problem med ryggen eller vad man nu kan ha)
Jag tror nog att dom flesta som tränar på gym gör det för att må bra och många även för att förebygga skador efter ensidiga arbeten mm. Sen är det många som tränar för gemenskapen också, genom gruppträning tex.
Det finns såklart dom som tränar för att forma kroppen också. På ”mitt” gym är det en väldig blandning på folk, alltifrån tjejerna och killarna som tävlar i bodyfitness och farbrorn som har långkalsonger som träningsbyxor till killen som bara tränar bröst och biceps och glömmer träna benen. Sen en hög med damer som tränar bodybalance 3pass i veckan och fikar med bakelse efteråt.
Det är ju en del av tjusningen, alla har olika mål och alla är välkomna.
 
Jag tränar inte på regelrätta gym längre, men tränar Crossfit vilket i mångas ögon säkert är ganska likartat. Fram till för ett år sedan styrketränade jag på gym i egen regi, och hade så gjort i 5-6 år. Det var när jag tröttnade på det som jag började med Crossfit.

Personligen tränar jag för att hålla mig frisk och hel, och för att jag älskar att känna mig stark. Jag älskar att känna att jag har muskler som fungerar, och jag älskar att med lätthet kunna göra saker som jag hade känts omöjliga, eller i alla fall mycket svårare, om jag inte tränade.

Jag älskar självförtroendet det ger mig - jag litar liksom på min egen kropp på ett helt annat sätt än jag gjorde förr.

Jag älskar att känna att jag jobbar aktivt för att min kropp ska må så bra som den bara kan, och det ger mig samma känsla av tillfredsställande som när jag gör ett bra matval, unnar mig en massage eller ställer in någon social aktivitet för att hjärnan är för stressad. Jag gillar att känna att jag gör vad jag kan för att ta hand om mig själv, helt enkelt.

Jag hade säkert klarat mig helt okej med "bara" de 50 minuter jag promenerar till och från jobbet varje dag, och den ridning + stalljobb jag sysslar med en gång i veckan, men tror inte att jag skulle trivas lika bra varken mentalt eller fysiskt med det.

Sedan jag började med crossfit älskar jag även den sociala biten - att få träffa liksinnade, peppande och glada människor några kvällar i veckan tenderar att ha en mycket god effekt på humöret.
 
Har i perioder tränat på gym men inte längre. Jag slutar alltid :meh: finner ingen direkt ro och balans i träningen, blir lite allt eller inget.

Men jag rider, promenerar mycket, löptränar ett par gånger i veckan och försöker röra på mig i vardagen :) nu flyttar vi snart till gård och kommer ha att göra där... gillar framförallt att vara ute mycket!
 
Jag får nog inte tillräckligt med motion, men den jag får kommer från att vara i stallet (primärt insläpp och mockning sopning etc), trädgårdsarbete, promenader och dans.
 
Jag trivs med att gymma, om jag för göra det så tungt jag bara kan och kan hålla en hög intensitet. Annars blir det tråkigt. Normalt kör jag på utegym större delen av året och då två till tre gånger i veckan, kombinerat med löpning en eller två gånger i veckan och en hel del promenader. I perioder hinner jag inte lika mycket och då får det vara okej, men eftersom jag är så stillasittande i övrigt behöver jag gymma för att inte få ont i ryggen och för att må bra. Just nu kan jag av olika skäl inte alls träna som jag brukar, utan är glad för det lilla, vilket innebär vattengympa och noll till tre väldigt lätta gympass per vecka.

Egentligen gillar jag att gå på pass, men styrketräning erbjuder större flexibilitet tidsmässigt, så därför blir det i regel det istället.
 
Spinoff från kontorsklädestråden.

Tränar du på gym? Om inte, hur motionerar du?
Ja, men knappt frivilligt. Grejen är den att "alla" på jobbet började träna på lunchen... och det är inte så dumt att få 30 minuters motion ett par gånger i veckan.

Jag föredrar alla dagar gruppträning på Friskis (vilket jag också gör) eller att jogga (en sommarengångiveckanjoggare).

Fördelen med gym är att man kan skotta snö utan att få ont i ryggen :D och sitta och kontora utan att få ont i axlarna.
 
Senast ändrad:
Det beror ju på skulle jag säga. Nu när jag har ett stillasittande jobb så behöver jag träningen ännu mer för att bra. Men även på den tiden när jag skötte stall med 50+ hästar och red 6-7 h per dag så behövde jag träna för att överhuvudtaget orka med jobbet och inte bli snedbelastad av all mockning. Tränade då bål, axlar, rygg och löpning.

Exakt så!

Jag behöver träna både kondition och styrka utöver den motion jag får i stallet och att jag går mycket. Det behöver inte nödvändigtvis vara just gymträning, men det är ju klart enklare med bra utrustning. Kondition blir oftast löpning sommartid, men på vintern är det skönt att det finns spinningsalar.

Styrketräning kan vara hur välfungerande som helst med bara en skivstång, men det finns färre sådana än det finns gym och så ska man ha något bra ställe att ha den på. Vardagsrumsparketten är nog inte helt optimalt.
 
Nej, sa upp mitt gymkort precis. Gick bara på yoga och pilates, men ledsna när det var så svårt att få plats på klasserna. Så nu går jag på yogaklass på min dansstudio (där jag går en klass/v) istället där jag har fast plats. De har visserligen ett gym som man får tillgång till, men jag hatar verkligen att lyfta vikter på ett gym. Jag kompletterar min träning med hemma pass med träning med kroppsvikt, gummiband, videos på youtube och min polestång.
 
Gymmar ej. Rör mig mkt i jobbet, har häst med allt det innebär. Gillar att gå ut och promenera med en podd i öronen så det är väl min "träning" förutom jobb och häst.
 
Nja, jag har ett gymkort, men använder det inte så ofta just nu.

Nu när det är snö åker jag längdskidor några mil i veckan. Annars försöker jag springa 2ggr i veckan och träna på gym en gång/vecka. Syftet med gymmandet är dels att bli starkare allmänt och dels att hålla bra muskelstyrka kring mitt opererade knä.

Känner många som tränar på gym, men ingen vad jag vet där ”få snygg kropp” är syftet. Vanligast är väl att man tycker det är en rolig träningsform helt enkelt.
 
Har aldrig ens varit inne på ett gym...
Men jag simtränar och går på vattengympa 3 ggr i veckan och på sommaren är jag med på sådana där gratispass med yoga i parkerna 2 ggr i veckan. Och så rider jag ju förstås och promenerar ibland, försöker cykla till stallet på sommaren, men det är längs en väldigt hårt trafikerad väg, så det är inte så roligt.

Har haft problem med ryggen en längre tid och fått minska på träningen successivt för att det gjort ont, särskilt simningen. Har nu varit på magnetröntgen och det visade sig att det är diskbråck, så jag hoppas få hjälp nu med vilka övningar som är bra resp dåliga, så jag kan öka på träningen lite igen för det är frustrerande när man märker att musklerna blir mindre och man bara blir svagare och svagare...
 
Jag har gymmat i snart tio år. Främst för att hålla kroppen stark men också för att det är roligt att pressa mig och bli trött.
Jag tycker om gruppass i stil med bodypump men då måste jag in till stan. På gymmet hemma i kommunen och på jobbets gym tränar jag kondition på löpband samt styrka.
Utöver detta det stalljobb som det blir med två hästar, stundtals fysiskt jobb och lite PW och hemmaträning.
Dessutom har vi ett utegym i närheten som både jag och dottern använder den tid på året som redskapen inte är blöta eller kalla :)
 
Nej.
Har försökt ibland men tycker det är så erbarmligt tråkigt och crosstrainer gör för ont.

Simmar gärna och sommarhalvåret jobbar jag i trädgård och rör mig ute.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
820
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Är nu placerad i arbetsförmedlingens klor och sysselsatt...Får givetvis betala en massa extrakostnader där som jag iofs också har när...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 820
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
549
Senast: Ramona
·
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
882
Senast: Gulis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp