Tränar du på gym?

Tränar du på gym?

  • Ja

    Röster: 46 36,8%
  • Nej

    Röster: 79 63,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    125
Jag blev avskräckt från allt vad gymmande heter under skoltiden. Alla typer av repetitiva övningar i maskiner, löpband och motionscyklar är mördande tråkigt. Jag tränar ibland styrka hemma med kroppen som vikt, det är också astråkigt men man slipper i alla fall motståndet i att åka iväg någonstans. Jag tränar för tillfället aerial silk och har tidigare tränat poledance, båda de träningsformerna ger mycket styrka förutom att det är roligt.

Som konditionsträning brukar jag springa på sommaren och åka skidor på vintern.
 
Inget gym här.
Går hundpromenader dagligen, rider ett par gånger i veckan och går på Tai Chi en gång i veckan.
 
Jag tränar inte på gym, har knappt varit inne på ett.

Jag tror att jag skulle må bättre av att träna lite styrka och kondition regelbundet, utöver den så kallade vardagsmotionen, men det är så erbarmligt tråkigt att motstånden är skyhöga.

Den här idén som många verkar ha, att promenader, mockning åt en häst eller två samt trädgårdsarbete skulle vara som träning, den delar jag inte. Jag gör det där, och cyklar och rider, men jag ser det inte som träning överhuvudtaget. Det är livet liksom. Livet levs i växelvis stillasittande och i rörelse.
 
Gymmar 5-7 dagar i veckan. Springer/kör någon form av kondition 3-5 dagar i veckan. Älskar att gymma och har gjort det i typ 12 år. Gymmade fram tills förlossningen när jag var gravid med.
Har tidigare haft jobb med fyskrav där jag fått träna på arbetstid varje dag, bästa som finns.

När vi köper/bygger hus tänkte jag försöka få igenom att vi bygger ett gym hemma, får se om det går :D
 
Hinner inte gå på gym. Har laddat ner en app som heter 7 minuter för styrketräning med kroppen som motstånd och kör 30-dagarsutmaningar. Funkar jättebra. Cyklar så mycket jag kan vår, sommar och tidig höst förutom stallet och ridningen då.
 
Just nu är jag arbetslös och då räcker promenader och hästen för mig. Men eftersom jag i vanliga fall jobbar vid dator större delen av dagen måste jag träna för att hålla mig frisk, det är för slitigt för kroppen annars och jag märker av det direkt om jag slarvar. Går dock sällan till gym utan brukar träna för PT i någon park under lunchen.
 
Gymmar inte men har gård så det blir motion i form av mockning, rulla ut hösilage på 400 kg för hand, motionera hästar, gå runt stora hagar o laga staket etc etc. Nu på vintern skotta snö och tak för hand. På sommaren klippa gräs, röja skog. :)
 
Spinoff från kontorsklädestråden.

Tränar du på gym? Om inte, hur motionerar du?

Jag har häst. Hästlivet och jobbet tar upp all min tid. Tränar jag något annat så är det löpning eller mina sjukgymnastikövningar men det händer på tok för sällan! Har prioriterat min psykiska hälsa mer än den fysiska ett bra tag nu (bla tex inte ha dålig samvete av att inte träna utöver hästen och känna stress över det) och det verkar jag må bra av.
 
Ja jag tränar på gym. Försöker varva med löpning (inomhus så här års), annan konditionsträning (crosstrainern) och ren styrketräning. Har även börjat på gympa, dock ej på gymet.
Annars så blir det mycket vardagsmotion genom hundrastning och hundträning. Hus och hem ska ju tas om hand också.
 
Nej, jag tycker jag kommer nog långt på hemmaträning. Brukar köra pilatespass och enklare styrketräning med vikter. Samt många långa promenader eller cykelturer som pulshöjande träning och allmänt aktivt liv på gård, samt jobb där man rör sig mest hela tiden. Det är dessutom gratis, går att kombinera med småbarnslivet oberoende av om mannen är hemma eller ej samt tar ingen dötid i anspråk (gym innebär ju bilresa etc som innebär ungefär en timme på ingenting, utöver själva träningstiden).

Det är en konstig inställning man möter ibland att enbart träning på gym skulle vara att betrakta som "riktig" träning tycker jag.
 
Jag tränar inte på gym, har knappt varit inne på ett.

Jag tror att jag skulle må bättre av att träna lite styrka och kondition regelbundet, utöver den så kallade vardagsmotionen, men det är så erbarmligt tråkigt att motstånden är skyhöga.

Den här idén som många verkar ha, att promenader, mockning åt en häst eller två samt trädgårdsarbete skulle vara som träning, den delar jag inte. Jag gör det där, och cyklar och rider, men jag ser det inte som träning överhuvudtaget. Det är livet liksom. Livet levs i växelvis stillasittande och i rörelse.
Man ska inte underskatta nyttan av vardagsmotion. Den är superviktig för god hälsa på längre sikt. Däremot för att orka genom livet behöver man också precis som du är inne på, både träna styrka och kondition dvs öka sin fysiska prestationsförmåga ( vilket är det som kallas för träning).
 
Man ska inte underskatta nyttan av vardagsmotion. Den är superviktig för god hälsa på längre sikt. Däremot för att orka genom livet behöver man också precis som du är inne på, både träna styrka och kondition dvs öka sin fysiska prestationsförmåga ( vilket är det som kallas för träning).
Jag underskattar det inte. Men många överskattar träningsvärdet av trädgårdspyssel och hästskötsel. Jag skulle säga att om sådant KÄNNS som träning, behöver en nog träna mer.

Jag mår bra och har utmärkt kärlhälsa etc (nyss grundligt undersökt), men jag tror att lite mer konditionsträning plus lite allmän smidighetsträning skulle gynna min åldrandeprocess på sikt.

Men. Trååååååkigt.
 
Fast har man ett fysiskt krävande jobb måste man ändå träna för att orka i långa loppet, annars riskerar man mycket arbetsbelasyningsskador.
Jag har alltid haft fysiskt tunga jobb, aldrig tränat, aldrig haft problem. Förutom en armbåge som jag pajade i min ungdom, men det går inte att träna den :p
 
Den här idén som många verkar ha, att promenader, mockning åt en häst eller två samt trädgårdsarbete skulle vara som träning, den delar jag inte. Jag gör det där, och cyklar och rider, men jag ser det inte som träning överhuvudtaget. Det är livet liksom. Livet levs i växelvis stillasittande och i rörelse.

När det gäller tex promenader och cykling så beror det ju verkligen på. Lugn takt eller mest för att förflytta sig, nej det är ju inte träning (men väl vardagsmotion, värdefullt det med). Men längre distanser och högre tempo i syfte att ta i och öka pulsen, ja då är det väl klart att det kan kallas träning? Eller måste man göra motsvarande aktivitet på ett gym för att det ska vara legitimt? :confused:
 
Jag underskattar det inte. Men många överskattar träningsvärdet av trädgårdspyssel och hästskötsel. Jag skulle säga att om sådant KÄNNS som träning, behöver en nog träna mer.

Jag mår bra och har utmärkt kärlhälsa etc (nyss grundligt undersökt), men jag tror att lite mer konditionsträning plus lite allmän smidighetsträning skulle gynna min åldrandeprocess på sikt.

Men. Trååååååkigt.
Seså. In på gymmet bara. Det är såå kul.;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
815
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Är nu placerad i arbetsförmedlingens klor och sysselsatt...Får givetvis betala en massa extrakostnader där som jag iofs också har när...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 812
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
526
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
875
Senast: Gulis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp