Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill inte trigga någonting hos dig, känner du så så bara strunta i att svara.

Räknas även matens ingredienser som separata delar vilka ingår i de sex sakerna per dag? Är alltså bröd, smör och ost = tre saker. Eller är brödet uppdelat i sina ingredienser - mjöl, vatten, jäst, etc?

Jag tänker att även om du inte gillar separata matvaror (ex nektarin / lök / svarta bönor) - går det ändå att äta dem som ingrediens i en måltid? Ex havregrynsgröt med hackad nektarin, och böngryta med potatis?

Så länge du får i dig varierade måltider så måste du ju inte äta enskilda saker du inte gillar. Om du inte vill laga mat så är micromat och konservmat inte så himla dåliga alternativ en period.

Triggar inte alls men är så komplicerat att förklara hur min hjärna fungerar. Klarar inte att blanda saker så om jag mot all förmodan lagar mat så ligger allt åtskilt på tallriken, pasta för sig, bönor i en egen hög och en annan hög med grönsaker. Så grytor och såser och sånt gillar jag inte, då måste jag äta en sak i taget i blandningen t.ex. all broccoli först och sen alla bönor osv. Tar lång tid.

Det är inte det att jag inte vill laga mat, eller till viss del kanske för det är så tråkigt, men jag tycker ju inget förutom dom här få sakerna är gott och annat får inte godkänt av olika anledningar. Provar och testar mig fram för att försöka utöka alternativen.

Har kontakt med dietist när jag vill så det är bra, vi jobbar utifrån mig, finns ju matschema och liknande men med min problematik fungerar standardschemana inte så vi gör egna. Vi har känt varandra i ca 10 år och har periodvis pratat 1-2 ggr i veckan. Tack vare henne så får jag näringsdrycker på recept. Haft det i långa perioder enda sen 2007. Då för att gå upp i vikt men det är definitivt inte målet nu men min kropp behöver någon vettig näring när jag är så aktiv och det kan jag inte ge den utan dom .

Hörde av mig till dietisten och fick hem fler snabbt. Här i vår region betalar man bara 230 kr för 90 stycken näringsdrycker om man får dom på recept. På apoteket kostar dom ju ca 100 kr för 4 stycken och jag vill ha lite specialare som inte finns där. Jätte bra att det alternativet finns, då lägger jag in dom där det annars inte hade blivit något eller där alternativet var något med för lite näring. Har bara två sorters näringsdrycker som jag gillar så det blir inte heller så stor variation men å andra sidan innehåller dom allt jag behöver.

Blir inte så varierade måltider och jag vet inte om det beror på maten, stress, dålig sömn, fysiska aktiviteter eller något annat men mensen hoppade över hela augusti, det var 7 veckor sen förra gången. Sen den kom tillbaka förr hösten har den varit punktlig och precis enligt schemat, nu kom den inte alls.

Blir det så för er också? Att mensen hoppar över hela månader?
 
Okej då förstår jag. Autism och selektiv ätande hänger ofta ihop. Bra att du har näringsdrycker som fungerar för dig! Att hosta efter mat/dryck är inte helt bra. Det är tecken på att man sväljer fel. Upplever du det som besvärande så går det söka hjälp för. Annars är ett enkelt råd att ta mindre tuggor/klunkar och se till att man inte har bråttom eller gör massa annat samtidigt.

(Sorry, det blev lite OT)
Aha, jag har svårt att svälja saliv ibland och svårt att svälja ner luft. Angående dricka så dricker jag nog lite väl mycket på samma gång. Får tvinga mig till lite mindre klunkar.
 
Jag har sprungit idag, super kort men min andning är inte ok. Den krånglar och det känns som jag kvävs. Har alltid problem med andningen i viss mån men det här är inte roligt. Tränat freestyle på kurs med ena hunden, gått en liten skogspromenad och en liten runda på eftermiddagen. Dividerar om ifall vi ska ut nu igen eller vänta eller om jag ska handla eller vila. Är lite rastlös. Behöver öva på att vila.
 
Fick ihop ett litet löppass med betoning på litet, promenerat ca 1mil och gjort ett yogapass. Och tränat freestyle med ena hunden på kurs. Helt ok dag men har varit så trött idag. Får se om jag ger mig på löpning imorgon igen om jag är piggare då eller väntar till onsdag.

En jätte rolig sak är att jag på tisdag ska med min bror som är styrkeproffs som ska visa mig hur jag ska göra med dom fria vikterna som jag inte kan mycket om och lägga upp 2 helkropppass så jag får variation dom 2 ggr i veckan jag tränar styrka och gå från att bara köra maskiner för jag börjar bli trött på maskinerna, vill vidare nu.

Pepp på att lära mig nya saker.
 
Blir det så för er också? Att mensen hoppar över hela månader?

Nej, det ger varningsklockor om den hoppar över. Jag har funderat länge på att skriva, men dragit mig ifrån tråden istället. Men nu när du skriver att mensen hoppat över en hel månad så rekommenderar jag dig att läsa om ortorexi. Det är när man är fixerad vid att ha en hälsosam livsstil att det blir ett tvångsmässigt beteende. Jag känner inte dig, och kommer heller inte skriva att du har det utan det är ett tips att läsa på om. Speciellt då du är selektiv i maten, tränar/är aktiv i ett högt tempo och mensen hoppar över hela månader. Ta hand om dig :heart
 
Får man inte lämna hemmet alls på 14 dagar? Tänker med mathandling och sånt? Jag blev helt tokig av min karantän i vintras våras. Speciellt på slutet när energin kom tillbaka och jag ville och orkade göra saker. Hade ju feber i 97 dagar så det blev 99 dagar i karantän.
Är det absolut nödvändigt får man gå ut, men helst ska man fixa mathandling och så på annat håll (t.ex online eller genom att ha vänner/släktingar som hjälper). Så nä, i princip får man inte lämna hemmet alls på de där två veckorna!
 
Nej, det ger varningsklockor om den hoppar över. Jag har funderat länge på att skriva, men dragit mig ifrån tråden istället. Men nu när du skriver att mensen hoppat över en hel månad så rekommenderar jag dig att läsa om ortorexi. Det är när man är fixerad vid att ha en hälsosam livsstil att det blir ett tvångsmässigt beteende. Jag känner inte dig, och kommer heller inte skriva att du har det utan det är ett tips att läsa på om. Speciellt då du är selektiv i maten, tränar/är aktiv i ett högt tempo och mensen hoppar över hela månader. Ta hand om dig :heart
Jag hoppas det bara var ett undantag nu, var helt utan mens i 13 år och innan dess var den oregelbunden i 2 år. Jag är insatt i ortorexi men känner inte att jag har det. Jag tränar bara för att det är roligt och utmanande och äter inget vidare hälsosamt alls. Men lät att tolka det så utifrån hur jag tränar osv.
 
Är det absolut nödvändigt får man gå ut, men helst ska man fixa mathandling och så på annat håll (t.ex online eller genom att ha vänner/släktingar som hjälper). Så nä, i princip får man inte lämna hemmet alls på de där två veckorna!
Åh, det låter jätte tråkigt. Har du planer för dom veckorna för att få tiden att gå?
 
Jag jobbar heltid hemifrån, så en hel del tid kommer att gå till det. Men annars lär det nog bli lite extra mycket träning, läsning och matlagning de veckorna! :)
Har du mycket träningsmöjligheter hemma? Jag har typ ett mini gym (stor överdrift, men låter lyxigt :D ) i min lilla lägenhet. Kettlebells i olika tyngder 6,8,10,12 kg och många olika sorters träningsband med olika motstånd, både raka och loops, en pilatesboll och en yogamatta. Pilatesbollen används flitigt men det är lite störande med en stor rosa boll i mitt lilla vardagsrum/kök (öppen planlösning). Den är ALLTID i vägen.

Låter som att du inte kommer sitta hemma och bli helt uttråkad iaf. Ska det bli skönt ändå att komma hem dit?
 
Vi har hållit på med renovering hela helgen så har inte blivit så mycket annat än det gjort. Men en cykeltur igår och massa vardagsmotion iallafall :)

Idag bör jag få ihop minst 10 000 steg då jag ska promenera och sen ska det röjas undan massa skräp och så ska vi förhoppningsvis göra klart det vi renoverar. Sen kan vardagen återgå till det normala igen :D
 
Usch, ytterligare en sömnlös natt, vaknade ungefär vid 1. Tänkte gå en promenad vid 3 som i somras men nu är det mörkt ute då så jag yogade en liten stund, bara strech i princip så ska göra lite mer av det för det gör mig lugnare. Gick ut sen vid 6 istället och det var så kallt, det räckte inte med t-shirt och softshell jacka så får bli någon tunn funktionströja under sen när vi ska ut.

Idag blir det långpromenad i skogen med extra familjen vilket jag alltid tycker om. Dom är så fina, lika mycket riktig släkt och familj som dom biologiska och mer än kusiner och farbröder och sånt. Dom har också hund så vi går tillsammans flera gånger i veckan.

Imorgon ska min bror lära mig om fria vikter och sätta ihop två pass som jag ska variera mellan. Så det kommer bli 2 styrkepass i veckan precis som nu framöver men jag ser verkligen fram emot att träna med min bror och ta steget vidare från maskinerna som jag börjar tröttna på till fria vikter.

Jag ska handla ikväll så tänkte botanisera i hyllorna och se om jag hittar något jag kan testa att äta.

Enda träningsmålet idag är att gå min dagliga mil som minst, helst mer.
 
Usch vad tråkigt, har du ont i hela ryggen? Kan du fixa med lien en annan dag?
Tack och lov inte hela ryggen, bara precis mellan skulderbladen. Dock precis de muskler som behövs för att hålla lien rätt :( Tänker göra lite mjuka övningar idag och kladda på lite voltaren (kladda är ordet när det är sådär mitt på ryggen :laugh: ) och hoppas att jag kan gå ut och slå imorgon. Det måste liksom bli klart nu innan hösten kommer på riktigt, sen lägger sig gräset och det blir omöjligt att göra.
 
Jag gjorde ett roligt yogaflow idag som en del av det programmet jag håller på med. Gjorde nog min bästa Crow pose någonsin! :) Dag 9 tror jag det var men jag har tagit några extra vilodagar för att inte riskera ryggont. Har märkt att det som verkar trigga min ryggvärk är om jag tröttar ut mina magmuskler för mycket. Alltså om jag kör magövningar till failure och särskilt om jag gör det ett par dagar i rad. Är det någon annan som märkt samma sak? Jag antar att ryggmusklerna eller höftböjarna tar över när magmusklerna blir för trötta?

Jag har experimenterat de senaste veckorna nu när jag ändå kör ett core-inriktat program, och med ordentlig vila mellan repsen och seten har jag inte *peppar peppar* känt av ryggen alls. Hoppas det håller i sig!
 
Det blir nog ingen mil idag. Iaf inte som det känns nu. Trött efter sömnlösa natten. Har i alla fall fått en skogspromenad plus några korta
 
Laddar för styrkepass imorgon innan jobb :bump: Passet imorgon avslutas med roddintervaller så kan behövas lite uppladdning 😅

Tråkigt med ryggont från ingenstans?! @Nahar

Och låter klokt att lyssna på din kropp och ta det lugnt @Lillefrun 👍 Jag tror din sömnbrist och svårigheterna med mat i allra högsta grad påverkar din återhämtning och ork så ta hand om dig! ❤️ Absolut ett observandum att din mens hoppat över nu med!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 548
Senast: pepp
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
66 547
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 260
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 568
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp