Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Laddar för styrkepass imorgon innan jobb :bump: Passet imorgon avslutas med roddintervaller så kan behövas lite uppladdning 😅

Tråkigt med ryggont från ingenstans?! @Nahar
Verkligen tråkigt, har haft en skitdag på grund av det rent ut sagt, så tack för medlidandet:heart Det verkar dock som att det börjar bli lite bättre nu (ta i trä) så jag hoppas att jag är igång som vanligt imorgon. Måste sovit konstigt och fått någon låsning.

Rodd är så jäkla kul förresten! Nog det enda jag riktigt saknar från att gå på gym.
 
Lite stolt över min (nästintill) obrutna yogasvit: 20 yogapass på 21 dagar :bump: För mig med min ADD-hjärna så är det lite av en bragd. Ska bara hålla i de sista tio dagarna så här jag fullgjort hela programmet (och kan börja på nästa 30 dagars utmaning :D ).
 
Var på överkroppstyrka 30 min och sedan sprint 30 min på lunchen igår, supersmidigt! Det funkar bra för mig att koppla ihop två sessioner, jag trodde att det skulle bli för tungt men jag kommer liksom upp i arbetssvettning och sedan kan jag hålla mig där ett tag och flåsa på. :D En vilodag idag med lite förmiddagsyoga, och sedan en vända till på cykel 45 på onsdag, och så ett dubbelpass igen på torsdag.
 
Halvtimmes promenad med yngsta dottern, två hästar och hunden igår på lunchen och på kvällen tog jag och hunden en timmes pw :)
Idag blir det också promenad med barn, hästar och hund på lunchen, sen vet jag inte. Är förkyld så ska inte köra på för mycket.
 
Igår öppnade crossfitgymmet för första gången på nästan 6 månader och ååååh vad jag längtar tills jag kan gå dit! :bump: Jag till och med drömde om ett riktigt roligt crossfitpass i natt :D Ska bara ta mig hem till Skottland och isolera lite först...
 
Laddar för styrkepass imorgon innan jobb :bump: Passet imorgon avslutas med roddintervaller så kan behövas lite uppladdning 😅

Tråkigt med ryggont från ingenstans?! @Nahar

Och låter klokt att lyssna på din kropp och ta det lugnt @Lillefrun 👍 Jag tror din sömnbrist och svårigheterna med mat i allra högsta grad påverkar din återhämtning och ork så ta hand om dig! ❤ Absolut ett observandum att din mens hoppat över nu med!
Tack, det blev att handla på kvällen och bara korta rundor med hundarna men mest ligga i soffan resten av dagen. Behövde nog det. Är rädd att jag blivit en soffpotatis och aldrig mer kommer orka anstränga mig på egen hand. Fastna i soffan.

Ska träna med min bror strax och få 2 träningsprogram med fria vikter eftersom jag verkligen inte kan något om det och han kan massor. Men nu får jag ju i alja fall draghjälp och kommer ur soffan. Men jag är orimligt nog jätte nervös inför att träna på hans gym eftersom jag inte vet hur det ser ut och eftersom jag inte kan något alls.
 
Ska träna med min bror strax och få 2 träningsprogram med fria vikter eftersom jag verkligen inte kan något om det och han kan massor. Men nu får jag ju i alja fall draghjälp och kommer ur soffan. Men jag är orimligt nog jätte nervös inför att träna på hans gym eftersom jag inte vet hur det ser ut och eftersom jag inte kan något alls.

Det är kul med fria vikter! Svårare och därför roligare än maskiner. Mer teknik och sport liksom. Men jag förstår nervositeten. Jag kände mig som en Alien första gångerna men man kommer igenom det. Folk är snälla och de flesta har fullt upp med sig själva. Det kommer att gå jättebra! Fokusera på att ha roligt och stressa inte med att lyfta tungt. Se till att du gör rätt först :up:
 
Det blev ingen träning idag och jag var SÅ besviken i förmiddags 😣 Hittade inte bilnycklarna när jag skylle åka (bor på landet o åker 9 km till gymet och sen 2 mil vidare för jobb direkt efter) och det visar sig att min man tagit med sig de till jobbet i morse... Förutom att han också tagit sina egna vilket innebär att det finns inga nycklar kvar hemma till mig.
Så det var bara att ställa in och han fick köra hem på lunchen o lämna nycklarna till mig (han pendlar tre mil åt andra hållet för jobb).

Så kom ju i tid till jobbet utan problem vilket såklart är bra men träningen fick strykas ☹️
 
Det är kul med fria vikter! Svårare och därför roligare än maskiner. Mer teknik och sport liksom. Men jag förstår nervositeten. Jag kände mig som en Alien första gångerna men man kommer igenom det. Folk är snälla och de flesta har fullt upp med sig själva. Det kommer att gå jättebra! Fokusera på att ha roligt och stressa inte med att lyfta tungt. Se till att du gör rätt först :up:
Det var jätte, jätte svårt med rätt teknik och alla intryck. Vi gick igenom knäböj,marklyft, rod med stång, bröstpress med hantlar och crunches med rep. Min bror var super duktig på att förklara och tålamod över min förväntan. Vi turades om att träna så att han kunde titta på mig, hjälpa till, ge feedback och tips och så kunde jag kolla när han körde. Så övernaturliga pauser mellanåt men jag räknade inga repetitioner. Vi tränade tills tekniken satt och jag inte orkade mer. Skakande ben och armar är en underdrift. Vi tränade lite mer än 1timme och 45 minuter.

Haha, en riktig nybörjarmiss var när jag gick fram till stången när jag skulle göra knäböj och istället för att lägga stången bak på axlarna så lyfte jag upp den rakt upp med sträckta armar bakom mig och i princip välte omkull:p

Men alla var så snälla, ett litet gym så min bror kände flera som kom med tips och vi pratade lite. Blir ett till pass med min bror i veckan när han kan. Super roligt att hitta på något tillsammans och att lära mig mer. Men känner mig osäker på tekniken fast vi övat och övat, jag har inte rätt balans för jag tror många av svårigheterna var att jag inte var stabil, det behöver man ju liksom inte vara i maskinerna. Ska kika på Youtube och träna hemma. Och sen våga ta steget till dom fria vikterna på gymmet.
 
Det var jätte, jätte svårt med rätt teknik och alla intryck. Vi gick igenom knäböj,marklyft, rod med stång, bröstpress med hantlar och crunches med rep. Min bror var super duktig på att förklara och tålamod över min förväntan. Vi turades om att träna så att han kunde titta på mig, hjälpa till, ge feedback och tips och så kunde jag kolla när han körde. Så övernaturliga pauser mellanåt men jag räknade inga repetitioner. Vi tränade tills tekniken satt och jag inte orkade mer. Skakande ben och armar är en underdrift. Vi tränade lite mer än 1timme och 45 minuter.

Haha, en riktig nybörjarmiss var när jag gick fram till stången när jag skulle göra knäböj och istället för att lägga stången bak på axlarna så lyfte jag upp den rakt upp med sträckta armar bakom mig och i princip välte omkull:p

Men alla var så snälla, ett litet gym så min bror kände flera som kom med tips och vi pratade lite. Blir ett till pass med min bror i veckan när han kan. Super roligt att hitta på något tillsammans och att lära mig mer. Men känner mig osäker på tekniken fast vi övat och övat, jag har inte rätt balans för jag tror många av svårigheterna var att jag inte var stabil, det behöver man ju liksom inte vara i maskinerna. Ska kika på Youtube och träna hemma. Och sen våga ta steget till dom fria vikterna på gymmet.

Jag har kört samma övningar med PT i över 6 månader och jag är fasen inte säker på tekniken :rofl: Speciellt knäböj är en vansinnigt svår övning att göra korrekt. Så fortsätt nöta, gör fel och försök igen! :bump: Jättekul att ni hittat något ni kan göra tillsamman, du och brorsan!
 
Jag har kört samma övningar med PT i över 6 månader och jag är fasen inte säker på tekniken :rofl: Speciellt knäböj är en vansinnigt svår övning att göra korrekt. Så fortsätt nöta, gör fel och försök igen! :bump: Jättekul att ni hittat något ni kan göra tillsamman, du och brorsan!
Åh vad skönt att det inte bara är jag som tycker det är svårt. Jag tänker träna tekniken på dom övningarna med stång med min golvmopp :rofl: Det ser så lätt ut när han gör det men sen tänkte jag på kvällen och kom fram till att han gymmat i 16 år, inte konstigt det ser lätt ut.

Han brukade träna 2 muskelgrupper per dag, 2 timmar varje dag måndag, tisdag, onsdag, torsdag och fredag. Jag har som mål att träna styrka 2 dagar och sen springa 3 dagar. Känner inget behov av att lägga ner 10 timmar i veckan på styrka. Dessutom vet jag hur det var när han tränade så mycket styrka, han orkade inget mer som typ promenader och var alltid slut i kroppen. Super duper stark och snygg men för mig är det inte viktigt nog, måste orka med hundarna, gå och handla osv.
 
Tjoho ,har lyckats få ihop 1,2 mil promenad och har en runda kvar att få till mer så målet är uppnått :bump:. Hade egentligen tänkt gå en längre runda nu men fick sån ångest att vi var tvungna att gå hem. Men hundarna har ändå fått flera promenader och ett rejält träningspass med freestyle moment så dom lider definitivt inte av det. Plus att dom haft tokryck och lekt och lekt här hemma. Sötnosar. Så summeringen är löpning i relativt högt tempo med bästa andningen på länge, några promenader och 1 timmes städning.
 
Jag kommer med all sannolikhet behöva byta gym :down: De har planerat in crossfit-inspirerade pass mitt bland de fria vikterna måndag-torsdag kl 17-18 hela hösten. Inte nog med att passet i sig går på tvärs med alla FHM-rekommendationer, så är jag inte bekväm med trängseln som blir i resten av gymmet.

Jag mejlade faktiskt klagade och fick ett tillmötesgående svar att de skulle se över schemaläggningen. Men även om de flyttar något eller ett par av passen så känner jag att det begränsar mig lite för mycket. Trist, för gymmet är väldigt välutrustat och jag trivs bra. Har ett gym i samma kedja på ungefär lika avstånd (dock åt fel håll från jobbet) så hoppas att mitt kort gäller där med. Tyvärr tror jag att standarden på utrustningen är lägre där.
 
I dag blev det 40 minuter löpning, hann klämma in grus, asfalt, backar, platt, lugn jogg, bra fart, och intervaller. Efteråt core och armstyrka.
Tycker i bland det är så förtvivlat svårt att fokusera när man är psykiskt utpumpad, och det blev nog lite ofokuserad träning.

Är ändå glad att jag kom ut och det känns som att jag släppte lite på trycket, hade önskat att jag kunde yoga men jag börjar bara gråta när jag ska försöka andas i yogan :cautious:
 
Körde dubbla cykelpass idag. Jag hade bokat in mig på 45 puls, och sedan fanns det en ledig plats på sprinten direkt efter så jag körde den också när jag ändå satt där... :banana:

Körde inte stenhårt på sprinten dock då jag var tillräckligt svettig och darrig efter det första passet och inte riktigt fixade tuffare belastning. Men ändå skönt att kunna ligga kvar i arbetspuls längre.

Det passar också rätt bra då jag var tvungen att avboka styrkan imorgon pga ett jobbmöte. Så det blir en lugnare dag imorn med yoga istället.
 
Eftersom att jag inte får svar från skolan frågar jag här, ni verkar vara allmänbildade. Vad räknas som träning?

Jag har i uppdrag att skriva ner vad jag gör fysiskt, träningsdagbok. Jag har frågat vad som räknas dit men får inger svar.
Jag tänker att cykling, promenader och ridning borde räknas. Men exempelvis att flytta hö är betydligt mer ansträngande, tror ni att det räknas? Det är 2,1 ton som flyttas några meter i taget. Är det verkligen träning att skritta ut på halvlånga tyglar en halvtimme?

Får jag inte svar här eller ni inte tycker att det passar här startar jag en egen tråd :)
 
Tjoho ,har lyckats få ihop 1,2 mil promenad och har en runda kvar att få till mer så målet är uppnått :bump:. Hade egentligen tänkt gå en längre runda nu men fick sån ångest att vi var tvungna att gå hem. Men hundarna har ändå fått flera promenader och ett rejält träningspass med freestyle moment så dom lider definitivt inte av det. Plus att dom haft tokryck och lekt och lekt här hemma. Sötnosar. Så summeringen är löpning i relativt högt tempo med bästa andningen på länge, några promenader och 1 timmes städning.
Blev 1,8 mil promenad idag
 
Eftersom att jag inte får svar från skolan frågar jag här, ni verkar vara allmänbildade. Vad räknas som träning?

Jag har i uppdrag att skriva ner vad jag gör fysiskt, träningsdagbok. Jag har frågat vad som räknas dit men får inger svar.
Jag tänker att cykling, promenader och ridning borde räknas. Men exempelvis att flytta hö är betydligt mer ansträngande, tror ni att det räknas? Det är 2,1 ton som flyttas några meter i taget. Är det verkligen träning att skritta ut på halvlånga tyglar en halvtimme?

Får jag inte svar här eller ni inte tycker att det passar här startar jag en egen tråd :)
Jag tycker def att flytta hö räknas som träning. Det är ju rejält pulshöjande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
2 833
Senast: pepp
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
66 111
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 035
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 383
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp