Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag fick jag till veckans första pass! Lite yr under uppvärmningen av någon anledning men sen gick det bra 👍 Kände verkligen skillnad på ork och styrka idag jämfört med första gången jag körde samma pass i början av augusti, jättekul!
De avslutande roddintervallerna idag var 400 m x 4 och jag höll mig till planen vilket gjorde att jag blev 5 sek snabbare för varje intervall och maxade ut rejält i sista. Att lägga sig på golvet och bara andas efter en sån runda är ju helt underbart eller vad säger ni? 😍

Ett pass kvar på fas 1 i programmet jag kör nu och det blir i slutet av veckan :) Sen vidare till fas 2! Vet inte än riktigt vad fas 2 innebär men det får jag ju kolla upp snart 😁 Mer baslyft tror jag.

Annars har jag hållt mig till plan i augusti med totalt 8 loggade pass = 2 entimmespass per vecka 👍 Känner mig starkare och igång och väldigt nöjd med augusti 😊
 
Eftersom att jag inte får svar från skolan frågar jag här, ni verkar vara allmänbildade. Vad räknas som träning?

Jag har i uppdrag att skriva ner vad jag gör fysiskt, träningsdagbok. Jag har frågat vad som räknas dit men får inger svar.
Jag tänker att cykling, promenader och ridning borde räknas. Men exempelvis att flytta hö är betydligt mer ansträngande, tror ni att det räknas? Det är 2,1 ton som flyttas några meter i taget. Är det verkligen träning att skritta ut på halvlånga tyglar en halvtimme?

Får jag inte svar här eller ni inte tycker att det passar här startar jag en egen tråd :)
Hm, kan man tänka kanske att träning i någon mån ska vara ansträngande/pulshöjande? Iaf om det ska räknas som fysisk träning då. Isf skulle jag absolut räkna flytta hundratals kg med hö men hade inte räknat en skrittur 😊
 
I dag blev det 40 minuter löpning, hann klämma in grus, asfalt, backar, platt, lugn jogg, bra fart, och intervaller. Efteråt core och armstyrka.
Tycker i bland det är så förtvivlat svårt att fokusera när man är psykiskt utpumpad, och det blev nog lite ofokuserad träning.

Är ändå glad att jag kom ut och det känns som att jag släppte lite på trycket, hade önskat att jag kunde yoga men jag börjar bara gråta när jag ska försöka andas i yogan :cautious:
Bra jobbat med löpningen! 👍 Vet du varför det blir så när du ska yoga? 🤔 Inte att du behöver berätta det här men bara om du själv har en idé eller om det kommer ”från



Körde dubbla cykelpass idag. Jag hade bokat in mig på 45 puls, och sedan fanns det en ledig plats på sprinten direkt efter så jag körde den också när jag ändå satt där... :banana:

Körde inte stenhårt på sprinten dock då jag var tillräckligt svettig och darrig efter det första passet och inte riktigt fixade tuffare belastning. Men ändå skönt att kunna ligga kvar i arbetspuls längre.

Det passar också rätt bra då jag var tvungen att avboka styrkan imorgon pga ett jobbmöte. Så det blir en lugnare dag imorn med yoga istället.
Shit grymt med dubbla spinningpass! 😁 Gud vad ont i rumpan jag fått av det, är länge sen jag cyklade/spinnade regelbundet 😅
 
Bra jobbat med löpningen! 👍 Vet du varför det blir så när du ska yoga? 🤔 Inte att du behöver berätta det här men bara om du själv har en idé eller om det kommer ”från
Tror det är för att jag är så himla trött psykiskt just nu. Är liksom konstant spänd i kroppen och när den slappnar av lite kommer det tårar? Händer lite samma när jag rider och hänger med hästarna för då kan jag slappna av. Men i ridningen har man lite att tänka på så det blir inte lika påtagligt.

Sen får jag lite panik över att jag inte kan ta djupa andetag under yogan, och det + att kroppen slappnar av lite, prestationsångest och att tankarna kan vandra iväg gör väl att det släpper. Tror jag O_o
 
Jodå, idag kunde jag vara igång några timmar! Lite med lien, sen en massa krattning och hölassning, klämde in lite styrka också efteråt. Nu är jag helt slut!

Känner att jag måste bli bättre på återhämtning och vila, kroppen hänger inte riktigt med alltid. Har under senaste året börjat träna mer och mer men inte riktigt ändrat mina vanor runt träningen. Borde sova mer och äta bättre, men kanske något mer också. Massage, nån som provat det? Nåt annat ni gör för att riktigt ta igen efter hårda pass?

En annan fråga också, hur många dagar i rad kan ni träna utan vilodag, utan att ni känner er slitna?
 
Jodå, idag kunde jag vara igång några timmar! Lite med lien, sen en massa krattning och hölassning, klämde in lite styrka också efteråt. Nu är jag helt slut!

Känner att jag måste bli bättre på återhämtning och vila, kroppen hänger inte riktigt med alltid. Har under senaste året börjat träna mer och mer men inte riktigt ändrat mina vanor runt träningen. Borde sova mer och äta bättre, men kanske något mer också. Massage, nån som provat det? Nåt annat ni gör för att riktigt ta igen efter hårda pass?

En annan fråga också, hur många dagar i rad kan ni träna utan vilodag, utan att ni känner er slitna?
För mig är sova och äta ordentligt viktigare än massage efter hårda pass, men så är jag lyckligt lottad och har sällan problem med kroppen. Jag har en massagepistol som jag kör med en stund när musklerna känns utmattade. Min kropp verkar gilla aktiv vila mer än inaktiv vila efter hårda pass, så jag tjänar ganska bra på långpromenad eller superlätta pass någon dag efter.

Jag kan träna ganska många dagar i rad utan vilodag, men då måste jag ju tänka efter vad jag tränar. Kan man köra armar ena dagen, core andra, sen ben, sen löpning, sen ridning etc så går det ju att hålla på ett tag - men viktigt att lägga in dagar där träningen är lite enklare och att variera på ett smart sätt. Äta och sova bra blir ännu viktigare för mig när jag tränar många dagar i rad.
 
En annan fråga också, hur många dagar i rad kan ni träna utan vilodag, utan att ni känner er slitna?
Några veckor går bra, om jag inte gör saker som belastar lederna mer än nödvändigt. Jag kan exempelvis inte springa mer än några hundra meter på asfalt, men på gräs eller skogsväg betydligt längre.
Allt jag gör är dock i vardagen så allt blir mer eller mindre med hela kroppen, men troligtvis mindre ansträngande per kroppsdel.
 
Idag fick jag till veckans första pass! Lite yr under uppvärmningen av någon anledning men sen gick det bra 👍 Kände verkligen skillnad på ork och styrka idag jämfört med första gången jag körde samma pass i början av augusti, jättekul!
De avslutande roddintervallerna idag var 400 m x 4 och jag höll mig till planen vilket gjorde att jag blev 5 sek snabbare för varje intervall och maxade ut rejält i sista. Att lägga sig på golvet och bara andas efter en sån runda är ju helt underbart eller vad säger ni? 😍

Ett pass kvar på fas 1 i programmet jag kör nu och det blir i slutet av veckan :) Sen vidare till fas 2! Vet inte än riktigt vad fas 2 innebär men det får jag ju kolla upp snart 😁 Mer baslyft tror jag.

Annars har jag hållt mig till plan i augusti med totalt 8 loggade pass = 2 entimmespass per vecka 👍 Känner mig starkare och igång och väldigt nöjd med augusti 😊
Bra jobbat och alltid så härligt när man är inne i ett flow och det flyter på.
 
I dag blev det 40 minuter löpning, hann klämma in grus, asfalt, backar, platt, lugn jogg, bra fart, och intervaller. Efteråt core och armstyrka.
Tycker i bland det är så förtvivlat svårt att fokusera när man är psykiskt utpumpad, och det blev nog lite ofokuserad träning.

Är ändå glad att jag kom ut och det känns som att jag släppte lite på trycket, hade önskat att jag kunde yoga men jag börjar bara gråta när jag ska försöka andas i yogan :cautious:
Jag brukade få panikattacker när jag var "tvungen" att vara med på yoga, bryta ihop och gråta eller inte kunna andas, börja skaka i hela kroppen, vågade inte känna eller tänka utan gjorde det utan vidare entusiasm eftersom jag fick ångest om jag försökte och flertalet gånger har jag bokstavligen sprungit ut från rummet.

Samma med mindfulness och meditation, jag vågar inte släppa greppet för är rädd för vad som händer så jag stänger av hjärnan, stänger ut allt och går in i någon sorts försvar, rädd att låta något komma innanför min mur.

Jag klarar knappt inte att fokusera på andningen alls, då känns det som att jag håller på att kvävas så nu yogar jag ensam hemma och har tagit övningar som är inriktade mot mest strech och lugna rörelser och låter andningen bara vara och när det känns bra fokuserar jag på den och annars inte och nu tycker jag det går jätte bra. Strechen gör lite små ont och det är lite udda positioner så tå tänker jag på känslan i kroppen istället för andningen och att jag ska stå ut i obekväma positioner och utvecklas
 
Jodå, idag kunde jag vara igång några timmar! Lite med lien, sen en massa krattning och hölassning, klämde in lite styrka också efteråt. Nu är jag helt slut!

Känner att jag måste bli bättre på återhämtning och vila, kroppen hänger inte riktigt med alltid. Har under senaste året börjat träna mer och mer men inte riktigt ändrat mina vanor runt träningen. Borde sova mer och äta bättre, men kanske något mer också. Massage, nån som provat det? Nåt annat ni gör för att riktigt ta igen efter hårda pass?

En annan fråga också, hur många dagar i rad kan ni träna utan vilodag, utan att ni känner er slitna?
Jag brukar träna 5-6 dagar i veckan men försöker se till att varva styrka och löpning så det inte blir samma i rad för det känns som att jag kan prestera bättre om jag inte gör samma saker flera dagar i rad. Springer som mest 2 dagar i rad sen styrka eller vila, i min ungdom sprang jag mer än 1 mil varje dag i veckan men det verkar jag blivit för gammal för :rofl:

Jag tränar lite utöver mina 5-6 dagar på gymmet med mina kettlebells, träningsband, pilatesboll och kroppsvikt så ibland kan jag träna lite hemma om jag t.ex. sprungit tidigare under dagen eller på min vilodag från gymmet. Men försöker vila helt från träning minst 1 -2 dagar.

Min återhämtning består av promenader med hundarna vilket jag tror varit bra för jag blir liksom inte stel och sliten utan kroppen får röra sig i maklig takt, typ som om hästen får en lugn dag och man bara tar en skrittur för att den inte ska bli stel och bara göra något.

Sen min yoga strech som gör mig mjuk och böjbar.

Äta!

Och slappa i soffan för total vila

Har som mål att gå minst 1 mil per dag men snittar mycket högre, nån gång då och då känner jag att jag måste låta mig själv vila från det också. Bara kolla på serier och ligga i soffan och äta. Självklart gå med hundarna men dom bryr sig inte ifall vi en super regnig dag går 8 km eller 1,8 mil. Dom hatar regn så försöker pricka in dom dagarna som lite lugnare dagar. Bra med regnhatande hundar :D Får ta ut energi hos dom med träning inne, freestyle just nu
 
Senast ändrad:
Eftersom att jag inte får svar från skolan frågar jag här, ni verkar vara allmänbildade. Vad räknas som träning?

Jag har i uppdrag att skriva ner vad jag gör fysiskt, träningsdagbok. Jag har frågat vad som räknas dit men får inger svar.
Jag tänker att cykling, promenader och ridning borde räknas. Men exempelvis att flytta hö är betydligt mer ansträngande, tror ni att det räknas? Det är 2,1 ton som flyttas några meter i taget. Är det verkligen träning att skritta ut på halvlånga tyglar en halvtimme?

Får jag inte svar här eller ni inte tycker att det passar här startar jag en egen tråd :)


Jag har inskolad i att motion är vardagsrörelser, medan träning har högre intensitet och ett syfte att stärka muskler/syreupptagningsförmåga.

Cykla till jobbet är motion om du inte blir särskilt ansträngd och gör det dagligen, det är träning om du svettas och blir kommer upp i högre/högt puls en längre period. Daglig promenad med hunden är motion, springa intervaller med hunden är träning.

Men jag vet inte om det är så som din skola definierar skillnaden.

Det betyder också att motion för en person kommer att vara träning för en annan, beroende på vilken fysisk utgångspunkt du har.
 
Sovit hemskt i natt igen, varit vaken sen 2.

Lite pirrigt men väldigt roligt att jag ska träna med min bror idag på gymmet. Kommer bli ett ansträngande pass med både styrkan men mest tekniken som jag inte har. Undrar vad vi ska göra, kanske börja med benböj och marklyft för att slipa på tekniken och sen lite nytt.

Tränade för mig själv med skaftet till en golvmopp istället för stång framför spegeln här hemma igår. Tur att det bara var hundarna som såg mig :rofl: Där fick jag ett argument mot mina föräldrars missnöje över att jag inte slänger och rensar tillräckligt men se nu vad bra det var att spara skaftet till en golvmopp, nu får den ju lära mig styrketräning :D:banana:
 
Jodå, idag kunde jag vara igång några timmar! Lite med lien, sen en massa krattning och hölassning, klämde in lite styrka också efteråt. Nu är jag helt slut!

Känner att jag måste bli bättre på återhämtning och vila, kroppen hänger inte riktigt med alltid. Har under senaste året börjat träna mer och mer men inte riktigt ändrat mina vanor runt träningen. Borde sova mer och äta bättre, men kanske något mer också. Massage, nån som provat det? Nåt annat ni gör för att riktigt ta igen efter hårda pass?

En annan fråga också, hur många dagar i rad kan ni träna utan vilodag, utan att ni känner er slitna?
Det varierar hur ofta jag behöver vilodag utifrån vad jag tränat och hur mkt (jag springer och gympar enb +ridning). Men som regel brukar tre dagar vara max utan vila. Men ibland blir det mer, ibland mindre. Jag går både på schema och efter känslan.

Vad jag numera upptäckt, och som för mig är nästan ännu viktigare, är att se på träningen i cykler. Ungefär var fjärde vecka behöver jag lägga in en lättare vecka. Då får jag mkt bättre resultat av träningen än när jag bara kör på vecka efter vecka.
 
En liten uppdatering från mig. Jag har tränat mycket i sommar, 5-6 pass i veckan sedan maj. Det var roligt att komma igång efter min svacka, styrkan förbättrades väldigt snabbt och jag tog nästintill dubbla vikter på vissa övningar bara efter en månad. Det har också varit tidskrävande, men med hemarbete i maj och juni samt semester så har det gått fint!

Nu är läget lite annorlunda, jag har tillslut beslutat mig för att se över min vikt. Sen jag träffade sambon för 3 år sedan så har jag ätit betydligt mer (han är en hemskt bra kock) vilket har resulterat i + 10 kg. Vi har egentligen inte haft dåliga vanor, utan tränat regelbundet och äter likt kostcirkeln. Jag tror bara att det har blivit för stora portioner för mig och på några år så har det gett sin effekt. Så just nu är jag inne i en period då jag ligger på energiunderskott, vilket också såklart påverkar träningen. Nu tränar jag 4 dagar i veckan och ärligt talat.. ganska mysiga pass :p Lugna joggingrundor, "mysgym" med lagom tunga vikter/kroppsvikt, långpromenader med hunden. Det känns lite lyxigt och skönt att inte känna att jag behöver pressa mig själv varje pass, om jag inte känner för det såklart. Jag funderar till och med att dra ner det till 3 pass för att frigöra mer tid till annat i livet. Viktnedgången tickar på och har nog ganska lite med träningspassen att göra, det är nog mest kostomställning och vardagsmotion som bidrar till den.

I framtiden ser jag dock framför mig hur jag skulle vilja prestationsträna igen. Typ ett till marathon skulle vara kul!
 
Eftersom att jag inte får svar från skolan frågar jag här, ni verkar vara allmänbildade. Vad räknas som träning?

Jag har i uppdrag att skriva ner vad jag gör fysiskt, träningsdagbok. Jag har frågat vad som räknas dit men får inger svar.
Jag tänker att cykling, promenader och ridning borde räknas. Men exempelvis att flytta hö är betydligt mer ansträngande, tror ni att det räknas? Det är 2,1 ton som flyttas några meter i taget. Är det verkligen träning att skritta ut på halvlånga tyglar en halvtimme?

Får jag inte svar här eller ni inte tycker att det passar här startar jag en egen tråd :)

Jag tänker att "vad du gör fysiskt" och "träning" kan skilja åt. Träning för mig är att jag tar på mig mina träningskläder och har avsatt, ofta en sammanhängande timme, till ett träningspass. Vad jag gör fysiskt är exempelvis promenader till och från jobbet, promenader med hunden, golf, renovering osv. Så jag hade nog bett om ett förtydligande från skolan ☺ Får du inte det så hade jag loggat allt som jag själv tycker är fysisk aktivitet i träningsdagboken så får de själva räkna bort nåt sen om de inte håller med.
 
Jag tänker att "vad du gör fysiskt" och "träning" kan skilja åt. Träning för mig är att jag tar på mig mina träningskläder och har avsatt, ofta en sammanhängande timme, till ett träningspass. Vad jag gör fysiskt är exempelvis promenader till och från jobbet, promenader med hunden, golf, renovering osv. Så jag hade nog bett om ett förtydligande från skolan ☺ Får du inte det så hade jag loggat allt som jag själv tycker är fysisk aktivitet i träningsdagboken så får de själva räkna bort nåt sen om de inte håller med.
Jag har bett om förtydligande, men läraren verkar låtsas att jag inte frågat eller då skriver den bara att "cykling till stallet räknas". Inte vad mer som räknas, eller inte räknas. Förhoppningsvis är min vanliga lärare frisk på måndag, den känns betydligt enklare att få svar ifrån. :)
 
Jag avskyr verkligen träning, men jag förstår att det är bra för kroppen enligt rykten ;)

Tidigare har jag testat på yoga och tänkte ge det ett nytt försök. Jag har inte möjlighet att gå på gruppyoga, och kanske har det redan skrivits i tråden, men om någon har ett tips på nåt bra pass på youtube eller liknande skulle jag bli superglad för tips! :bow:
 
Jag avskyr verkligen träning, men jag förstår att det är bra för kroppen enligt rykten ;)

Tidigare har jag testat på yoga och tänkte ge det ett nytt försök. Jag har inte möjlighet att gå på gruppyoga, och kanske har det redan skrivits i tråden, men om någon har ett tips på nåt bra pass på youtube eller liknande skulle jag bli superglad för tips! :bow:

Testa Adriennes kanal. Hon har en 30 days of yoga som till och med har en egen tråd här på Buke. Jag tycker den är helt ok nybörjarvänlig :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 022
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 086
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 705
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 401
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp