Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sprang en runda på strax över 6 km igårkväll vid 21-tiden. Det var första gången sedan jag började springa lite mer på allvar som det var ”svalt” ute (23 gr säger appen men det var svalare än så). Vilken skillnad det gjorde för tempot! Min nyvunna fart gjorde mig dock lite för överexalterad så jag åkte på soppatorsk vid ca 4 km och fick då gå ner på lite långsammare tempo igen. Men blev ändå snabbaste 5 km enl klockan. Så en liten - :banana: på den och nu ett sug efter att få upp orken i nya tempot i lite längre sträckor. (Men jag är fortf för grön för att veta vilken metod som är bäst/snabbast. Men det är himla kul att pröva sig fram!)
 
Jag gick upp 6 kg på min USA resta på en månad :O Så nu är det fullt fokus på kost och träning igen. Väger för nuvarande 91 kg. Är 165 lång, vill ner till 65 kg så det är en lång väg att gå. Äter enligt LCHF men försöker undvika mejeriprodukter. Promenerar varje dag till jobb (40 min) och ska börja simma igen. Någon mer här som gått ner mkt med lchf? Hur lång tid tog de för er?
 
Ni kanske redan har diskuterat detta, jag läser så sporadiskt i denna tråd. Men jag skulle behövs tips på en träningsapp! Jag behöver inga träningspass, det har jag själv. Men det vore kul med en app där man i förväg kan lägga in vilka träningspass man ska göra i veckan och på en snyggt och visuellt sätt kan fullfölja det med en liten tillfredsställelse av att se en helt ifylld cirkel, få en guldstjärna eller nåt på söndagen eller i slutet av månaden :angel::D Någon som har något tips?

Förut kunde man lägga in mål på Funbeat, säkert finns den funktionen kvar ännu men jag har inte använt den på flera år. Den var inte så exakt att man kunde förplanera sina pass men man kunde sätta att om en månad ska jag ha tränat löpning totalt 15 timmar till exempel, och så följde man en graf som visade om man var i fas eller före eller efter.

Garmin pulsklocka som är kopplad till ett Garmin Connectkonto har något liknande, jag älskar att nörda ner mig i analyser av mellantider och vilopulsutveckling och pulszoner under träningen och sånt, så jag har inte tittat så noga på rubriken "mål" på det sättet.

Men jag testade att lägga in det blygsamma målet tre löppass på en vecka nu, och fick omedelbart en "belöning" i form av något skumt poängsystem och ett litet märke för att jag alls satt upp ett mål - och förväntar mig att få detsamma när målet är uppfyllt.

Jag hittade inte där heller att man kunde förplanera sin vecka så exakt som olika träningspass utan antingen viss tid eller visst antal aktiviteter under en vecka/månad/år. Å andra sidan kan man ju göra ett mål för löpning och ett för styrketräning och köra dem parallellt.
 
Förut kunde man lägga in mål på Funbeat, säkert finns den funktionen kvar ännu men jag har inte använt den på flera år. Den var inte så exakt att man kunde förplanera sina pass men man kunde sätta att om en månad ska jag ha tränat löpning totalt 15 timmar till exempel, och så följde man en graf som visade om man var i fas eller före eller efter.

Garmin pulsklocka som är kopplad till ett Garmin Connectkonto har något liknande, jag älskar att nörda ner mig i analyser av mellantider och vilopulsutveckling och pulszoner under träningen och sånt, så jag har inte tittat så noga på rubriken "mål" på det sättet.

Men jag testade att lägga in det blygsamma målet tre löppass på en vecka nu, och fick omedelbart en "belöning" i form av något skumt poängsystem och ett litet märke för att jag alls satt upp ett mål - och förväntar mig att få detsamma när målet är uppfyllt.

Jag hittade inte där heller att man kunde förplanera sin vecka så exakt som olika träningspass utan antingen viss tid eller visst antal aktiviteter under en vecka/månad/år. Å andra sidan kan man ju göra ett mål för löpning och ett för styrketräning och köra dem parallellt.
Jag har nyligen fått en Garmin-klocka av min käraste, och ja, jäklar vad snabbt det gick att bli besatt av alla värdena! Det är ju superintressant! Och det är pinsamt roligt att få en liten notis och en liten buckla när nya rekord har slagits... Rejält motivationshöjande!
 
Hej tråden!

Jag har haft lite semester från både Buke och resten av livet men är nu redo att bruka lite allvar igen. Har haft helt fantastiska dagar i Sverige med absolut inga måsten, massor av sol & bad och lika mycket god mat och dryck. Jag släppte alla tankar på vad jag "borde" och inte borde, och fokuserade på 100% njutning :love:

Två träningspass blev det, 1 x löpning och 1 x styrketräning. Jag hade egentligen velat få till ett löppass till men lyckades trampa snett och snubbla i en sandgrop när jag var ute och sprang första gången, så jag haltade runt med ett svullet och blått knä resten av veckan... Naturligtvis hände det under en av mina sprint-intervaller också, så det gick extra fort och gjorde extra ont att trilla :grin: Det är fortfarande lite svullet och ömt, men jag kan gå normalt i alla fall!

Vi kom hem i går eftermiddag och jag försöker nu starta om både knoppen och kroppen. Planen är crossfit imorgon + lördag samt dressyrträning på söndag. Och så ska jag försöka leva utan fika, glass och mina föräldrars goda hemlagade mat varje dag :angel:
 
Har väl gått med blandat resultat.. skulle tränat igår, men orkade inte. Men tränade idag istället, så jag har kompenserat lite. Och imorgon är det yoga som gäller!
 
Gud, jag är så dålig på värme. Jag ORKAR inte, ingenting! Inget att rapportera på träningsfronten alltså :meh:

Fick reklam på insta idag från pole dancing-studion i stan, har varit sugen för men aldrig vågat. Det är prova på nu på (min lediga) söndag, och kursstart om två veckor, åtta tillfällen. Orimligt billigt och jag har ledig kväll första tillfället, två veckor semester och sen ”normala” arbetstider fem veckor pga utbildning, så det känns ju lite som en chans som knappt kommer igen innan pensionen... men det är så sjukt långt utanför min konfortzon :p
 
Gud, jag är så dålig på värme. Jag ORKAR inte, ingenting! Inget att rapportera på träningsfronten alltså :meh:

Fick reklam på insta idag från pole dancing-studion i stan, har varit sugen för men aldrig vågat. Det är prova på nu på (min lediga) söndag, och kursstart om två veckor, åtta tillfällen. Orimligt billigt och jag har ledig kväll första tillfället, två veckor semester och sen ”normala” arbetstider fem veckor pga utbildning, så det känns ju lite som en chans som knappt kommer igen innan pensionen... men det är så sjukt långt utanför min konfortzon :p

Kör bara kör!!!
 
Jag har nyligen fått en Garmin-klocka av min käraste, och ja, jäklar vad snabbt det gick att bli besatt av alla värdena! Det är ju superintressant! Och det är pinsamt roligt att få en liten notis och en liten buckla när nya rekord har slagits... Rejält motivationshöjande!

Fyra Garminpokaler inkasserade efter kvällens 10 km-runda! Fan, jag är helt endorfinhög fortfarande. :D De "gamla" rekorden står iofs kvar på Connect-sidan, inte för att de är överdrivet märkvärdiga men jag har ju sprungit både längre och snabbare en gång i världen än dagsformen 8 augusti 2018. Men klockan är bytt i modern tid och har inte varit med i min storhets dagar, så den belönar mig så glatt och översvallande att jag längtar till att få casha in nya pokaler redan nästa gång.
 
Fyra Garminpokaler inkasserade efter kvällens 10 km-runda! Fan, jag är helt endorfinhög fortfarande. :D De "gamla" rekorden står iofs kvar på Connect-sidan, inte för att de är överdrivet märkvärdiga men jag har ju sprungit både längre och snabbare en gång i världen än dagsformen 8 augusti 2018. Men klockan är bytt i modern tid och har inte varit med i min storhets dagar, så den belönar mig så glatt och översvallande att jag längtar till att få casha in nya pokaler redan nästa gång.

Jag vill också ha en ny träningsklocka! Har en Fitbit charge HR som jag haft i 2,5 år och använt hela tiden. Fyller 30 i januari så jag ska önska mig en Fitbit Ionic då :D
 
Tog med hunden på 40 minuters promenad i morse innan jobbet :) Hon har inte fått många promenader den här sommaren pga värmen. Hennes motion har bestått av simning och allmän lek i vattnet.

Tar eventuellt en halvtimmes promenad på lunchen idag om inte det börjar regna (har ingen jacka med mig) och ikväll ska alla tre hästar motioneras. Jag och maken gjorde upp igår att vi tar en tur hela familjen men att jag och han byter så han rider och jag kör shettis. Brukar vara tvärtom annars :) Yngsta dottern åker med i vagnen och äldsta dottern rider andra hästen.
 
Blev en joggingtur idag på morgonen. Det är riktigt äckelvarmt och kvavt här. Jag köpte nya skor i helgen som var, första turen så hängde inte kroppen med resten av benen men idag så var det en riktigt bra känsla. Ett par gånger till så kan jag nog (vid svalare väder) börja jobba mer på tempo och längd.
 
Blev en joggingtur idag på morgonen. Det är riktigt äckelvarmt och kvavt här. Jag köpte nya skor i helgen som var, första turen så hängde inte kroppen med resten av benen men idag så var det en riktigt bra känsla. Ett par gånger till så kan jag nog (vid svalare väder) börja jobba mer på tempo och längd.
Vad har du köpt för skor?
 
Jag vaknade med lite lätt halsont idag. Har haft det lite på känn då vilopulsen varit lite förhöjd två dagar på rad. Så jag ska vara lite ordentlig och bara gå idag. Passar på att ta med mig hästen som ska börja skrittas igång efter semestern.

Men jag gillar inte ofrivilliga uppehåll! Jag är rädd att min ambition och nyfunna löparglädje ska ge sig iväg lika snabbt som den dök upp... Att kroppen liksom ska upptäcka igen att det egentligen är mkt skönare att slappa. :nailbiting: Men förhoppningsvis så blir det ett kortare uppehåll om jag är ordentlig än om jag bara ignorerar och kör på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 421
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 001
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp