Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Chockade mig själv idag också genom att gå upp halv 6, äta två majskakor, dricka ett glas mjölk och gå ner i gymmet för att bänkpressa, köra axlar och springa 15 minuter intervaller :confused::eek::D

Jag började knåpa på mål, strategi och träningsprogram igår. Löpningen är fokus fram tills halvmaran är genomförd men sen blir det mer styrketräning igen och inte lika mycket löpning. Jag ska försöka träna på morgonen 1-2 dagar i veckan för att frigöra mera tid för barn och hästar nu när vi har en tredje häst som ska motioneras och barnen rider mer än innan :) Den mesta av min ridning kommer ske på mina lunchraster. Jag är ingen morgonmänniska men ska göra ett helhjärtat försök att få bättre morgonrutiner och kunna träna vissa mornar också.
 
Imponerad av ditt livspussel @FengurLaugar ! :eek: Morgonträning är som någon skräckupplevelse för mig, det känns som att min kropp förvandlas till en geléklump under natten. Sedan dröjer det minst tre timmar efter uppvaknande innan den stabiliserar sig såpass att den kan utsättas för någon fysisk belastning, utöver att gå och stå korta stunder samt äta frukost.

Jag har faktiskt försökt att springa någon morgon men det känns för djävligt, förstår dock att det är lite grann en vanesak men har aldrig tagit mig över tröskeln för att få in den vanan. Lunchträning är däremot något som jag gjort lite mer försök med, finns ett gym nära jobbet så där handlar det om att veckoschemat medger lite extra tid och att vanan sätts rent allmänt.
 
Imponerad av ditt livspussel @FengurLaugar ! :eek: Morgonträning är som någon skräckupplevelse för mig, det känns som att min kropp förvandlas till en geléklump under natten. Sedan dröjer det minst tre timmar efter uppvaknande innan den stabiliserar sig såpass att den kan utsättas för någon fysisk belastning, utöver att gå och stå korta stunder samt äta frukost.

Jag har faktiskt försökt att springa någon morgon men det känns för djävligt, förstår dock att det är lite grann en vanesak men har aldrig tagit mig över tröskeln för att få in den vanan. Lunchträning är däremot något som jag gjort lite mer försök med, finns ett gym nära jobbet så där handlar det om att veckoschemat medger lite extra tid och att vanan sätts rent allmänt.

Jag är som sagt ingen morgonmänniska, promenad och ridning är det enda som funkat, inget mer pulshöjande än så :p Men det hade varit bra om det hade funkat för att få ihop allt ännu lättare :)
 
Chockade mig själv idag också genom att gå upp halv 6, äta två majskakor, dricka ett glas mjölk och gå ner i gymmet för att bänkpressa, köra axlar och springa 15 minuter intervaller :confused::eek::D

Jag började knåpa på mål, strategi och träningsprogram igår. Löpningen är fokus fram tills halvmaran är genomförd men sen blir det mer styrketräning igen och inte lika mycket löpning. Jag ska försöka träna på morgonen 1-2 dagar i veckan för att frigöra mera tid för barn och hästar nu när vi har en tredje häst som ska motioneras och barnen rider mer än innan :) Den mesta av min ridning kommer ske på mina lunchraster. Jag är ingen morgonmänniska men ska göra ett helhjärtat försök att få bättre morgonrutiner och kunna träna vissa mornar också.
Heja dig! :banana:
 
Alltså träningsvärken som infinner sig när man styrketränar hårt för första gången på två veckor...:wtf: Det gör ont precis överallt! Men vad lycklig jag blir av att träna, och vad bra det kändes under passet igår! Kände mig stark och motiverad hela vägen igenom :)

Passet var som följer:

4 varv:
30 s chins i ringar (jag fixade typ 2 hela chins per varv, skalade sen ner till negativa resten av tiden)
30 s dips i ringar (här övade jag mest på att kunna häva upp mig i ringarna och stanna där med raka armar utan att det skakade alltför mycket)
30 s vila

Sedan 40-30-20-10 reps av följande:
Snatches med hantel
Utfall med hantel
Situps

Den sista delen var det tänkt att man skulle klara av på 11 minuter, vilket ingen av oss gjorde... Jag hann fram till den sista omgången snatches, men inte mycket mer än så. Skakigt och flåsigt!
 
Blev en halvtimmes promenad på lunchen även idag. Hade tänkt ta ett dressyrpass på äldsta hästen efter jobbet men det blåser verkligen storm så vi får väl se hur det blir. Varken jag eller hästen brysr sig värst mycket om vad det är för väder men blåser det så träd ligger över vägarna och utemöblerna flyger hejvilt så kan det vara dumt bara.
 
Har börjat träna på jobbet så hoppar in här!

Kör 15 min på crossfiten (idag ökade jag till 20 då jag var förbannad o behövde bli riktigt trött)
Sen kör jag olika övningar bland vikterna :)
Svag i axlar har jag märkt..... kan knappt ta 2,5kg 10*3 gånger :confused:

Vägde 71 när jag började så får väga mig igen sen när jag tränat ett tag!
 
Hej tråden!
Jag läser fortfarande nästan allt men är inte överdrivet aktiv själv så har inte mycket att skriva om. Gravidträning är ju också ganska tråkigt faktiskt, både att utföra och att skriva om ;) Med tråkigt menar jag att min vanliga morot brukar handla om att förbättra mig på något sätt, bli starkare, snabbare etc men sådana mål funkar inte nu, man blir ju bara sämre på allting haha :p Att bara träna för hälsan eller liknande har aldrig varit min grej.
Jag har iaf nu lite mindre än 3 månader kvar till beräknad förlossning och mår överlag väldigt bra och än så länge helt utan några fysiska krämpor :)
Psykiska däremot... :angel: Nej, skämt åsido, jag mår väldigt bra psykiskt också men liiiite knäpp och disträ mellan varven och definitivt tröttare och med lägre energinivå än jag är van att ha. Jag måste ju liksom planera in vila under dagarna nuförtiden!
Vad gäller träningen då så blir det helt enkelt vad jag har lust med och det är inte jättemycket i nuläget. Lite träning med mina kettlebells och gummiband en eller ett par gånger i veckan, någon promenad då och då och lite yoga när andan faller på. Men så länge jag mår bra så tänker jag att jag kör på såhär.

Men kul att läsa om er andra iaf! :bump:
 
Kom hem från norr igår och är nu sådär lagom urvriden som man kan känna sig efter att ha varit bortrest. Jag har inte tränat något när jag varit borta, men sett till att gå i snitt 12 000 steg per dag åtminstone.

Hade tänkt träna idag, men jag tänker ge mig själv en dag att bara slappa och landa här hemma. Mår faktiskt rätt så skruttigt, magen är upprörd och jag är helt orkeslös. Cyklade till polisen tidigare idag, det är två kilometer enkel väg, och var som en blöt trasa när jag kom hem. Mådde nästan lite illa. Så, slappa var det! Ser till att äta bra mat och ge kroppen (eller är det kanske mest huvudet?) en chans att komma ikapp. Dottern sover hos svärföräldrarna inatt så jag hoppas på en riktigt skön sovmorgon imorgon.

På söndag har jag träningsdejt med svägerskan, så om inte förr är jag igång då. Sedan vill det till att jag kommer igång bra under veckan så att eventuell träningsvärk hinner lägga sig innan tio timmar styrkelyft nästa lördag. :D
 
Ridtur ihop med bästis idag och sen promenad med henne på ryggen på sin unghäst och sen promenad när äldsta dottern red shettisen. Blir nog inget mer än det idag :)
 
20180811_112234.jpg


Hej från golvet! Lite oklart hur jag ska ta mig upp härifrån :wtf:
 
10 km i mina nya skor idag. Lovely!
Första milen på ett år och skorna känns så himla bra!

Om jag kan hålla samma tempo på halvmaran nästa år kommer jag få en tid på ungefär 2,15. Det hade ju varit en enorm lycka!
Det är ju dubbelt så långt, men å andra sidan kändes dagens pass inte särskilt ansträngande. Det var just ett joggpass för att benen sakta ska vänja sig. :)
 
Jag startade igång efter semesterslapp idag. Hade tänkt ta gymmet ons eller tors men åkte o badade efter jobbet bägge dagar istället.

Blev lite cykel och lite allroundstyrka.

Tog även en promenad tidigare idag, pga pokemon. Fullt ös idag (för att vara jag)! :D
 
Jag sprang en kort runda igårkväll i ganska frisk vind. Men skön temp! Övade på fart och jo, det börjar ta sig minsann! Jag som ett tag trodde att jag skulle vara cementerad i samma tempo livet ut. Belönades med två nya rekord på klockan.

Sprang 5 km runt lunch idag också. I sällskap av dottern i vagn. Men shit vad tradigt det var! Det blåste rejäl storm och vagnen blev astung. Men jag gav mig f-n på att inte bryta av. Så jag slog rekord den här gången också. Tidernas långsammaste tempo! Det kom inga heja-rop från något håll. Man tycker ju att man skulle kunna få en liten buckla för gott kämpande iaf. Men nej. Och inte registrerades stegen rätt heller när jag höll i vagnen. Så nu hetsas jag av att se att halva stegmängden saknas för dagens mål. Gillas inte.
 
10 km i mina nya skor idag. Lovely!
Första milen på ett år och skorna känns så himla bra!

Om jag kan hålla samma tempo på halvmaran nästa år kommer jag få en tid på ungefär 2,15. Det hade ju varit en enorm lycka!
Det är ju dubbelt så långt, men å andra sidan kändes dagens pass inte särskilt ansträngande. Det var just ett joggpass för att benen sakta ska vänja sig. :)
Vad har du för skor?
 
10 km i mina nya skor idag. Lovely!
Första milen på ett år och skorna känns så himla bra!

Om jag kan hålla samma tempo på halvmaran nästa år kommer jag få en tid på ungefär 2,15. Det hade ju varit en enorm lycka!
Det är ju dubbelt så långt, men å andra sidan kändes dagens pass inte särskilt ansträngande. Det var just ett joggpass för att benen sakta ska vänja sig. :)
Grymt jobbat! Var och när ska du springa halvmara?
Jag sprang en kort runda igårkväll i ganska frisk vind. Men skön temp! Övade på fart och jo, det börjar ta sig minsann! Jag som ett tag trodde att jag skulle vara cementerad i samma tempo livet ut. Belönades med två nya rekord på klockan.

Sprang 5 km runt lunch idag också. I sällskap av dottern i vagn. Men shit vad tradigt det var! Det blåste rejäl storm och vagnen blev astung. Men jag gav mig f-n på att inte bryta av. Så jag slog rekord den här gången också. Tidernas långsammaste tempo! Det kom inga heja-rop från något håll. Man tycker ju att man skulle kunna få en liten buckla för gott kämpande iaf. Men nej. Och inte registrerades stegen rätt heller när jag höll i vagnen. Så nu hetsas jag av att se att halva stegmängden saknas för dagens mål. Gillas inte.
Vilken oresonlig och snål typ till klocka du har! Klart att du borde ha fått medalj för gott kämpande! :mad:
 
Nu har jag shoppat crossfit-skor! Jag har dock inte provat dem än för att checka av storlek osv, letade förgäves hela eftermiddagen efter en fysisk butik som hade dem, men det är fri retur och sådär så det får gå! Plockade med ett matchande linne också, då jag hade 25% rabatt genom boxen :)

1_5b6f0bda2a6b22a4fc6e2f18.jpg


2_5b6f0bdc2a6b22a5182b2564.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 421
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 001
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp