Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 12

Har tagit nya tag i att försök hitta en träningsform som fungerar, Köpte en MTB idag, ska hämta den senare i veckan pga lite montage som ska göras, får se då om det kan vara nåt att ägna sig åt... Jag cyklade en hel del för 10-15 år sedan en period när jag inte hade häst och var tsm med en kille som ägnade sig åt det. Var jättekul attt köra ihop tyckte jag, men tidsbrist i och med att hästantalet ökade och brist på träningskompis gjorde inte att jag fortsatte när cykeln började rackla för typ 7 år sedan. Provade i somras när jag gjorde illa höften och det kändes helt okej, får hoppas det funkar som träningsform. Springa är ju bevisligen ingenting jag kan räkna med att göra. Så jävla less. så fort jag hittar nåt att faktiskt ägna mig åt så sätter kroppen stopp på ett eller annat sätt. Väntar nu med spänning på vad som ska krångla härnäst så att cykel inte heller blir min grej... svanskotan kankse?

I brist på att kunna delta i löpargruppen så blev det ett pass ben/rumpa ikväll.
 
Drog av ett kort litet pass idag på jobbet. 100 m lugn jogg, 100 m lite snabbare, 100 meter snabbare och 100 meter på ca 90% av maxfart. Gjorde den tre gånger om, pausade med maxrep chins + broadjumps 3 ggr om innan vi avslutade med några 100m-sprinter. Det var varmt att springa i solen, men jag klagar verkligen inte!
 
50 min gym efter jobbet idag! Lite kort med tid så fick stryka lite övningar men jag är nöjd ändå, köttade på med den tid jag hade idag :up: Bästa kontakten idag i bulgarian split squat, märkligt att gå efteråt pga pumpen 😂 Marklyften kändes sådär idag, tyckte de borde känts lättare haha.
Sen SÅ GLAD för jag klarade en otroligt snygg (om jag får säga det själv) strikt chin up/pull up (pronerat grepp, handflatan vänd bort från mig) :bump: Så nu blev jag taggad på att slänga in lite mer såna för att klara iaf 5-7 stycken i ett set vilket är mitt gamla rekord från crossfit-tiden 😎
 
Före min fjärde graviditet så var jag ganska vältränad och sen dess kämpar jag med att komma tillbaka till en liknande tränad kropp som innan. Så ja jag är glad över att det börjar synas igen att jag tränar.

Precis gjort 40 minuter styrkepass efter två dagars vila. Ska eventuellt ut och gå en sväng senare ikväll när värmen minskat lite.

IMG_20240514_174541395.jpg
 
50 min gym efter jobbet idag! Lite kort med tid så fick stryka lite övningar men jag är nöjd ändå, köttade på med den tid jag hade idag :up: Bästa kontakten idag i bulgarian split squat, märkligt att gå efteråt pga pumpen 😂 Marklyften kändes sådär idag, tyckte de borde känts lättare haha.
Sen SÅ GLAD för jag klarade en otroligt snygg (om jag får säga det själv) strikt chin up/pull up (pronerat grepp, handflatan vänd bort från mig) :bump: Så nu blev jag taggad på att slänga in lite mer såna för att klara iaf 5-7 stycken i ett set vilket är mitt gamla rekord från crossfit-tiden 😎
Men WOW vad starkt! Både det du gjorde idag och under crossfit-tiden :eek:
 
Det var nära att jag struntade i dagens träning och tog en tupplur istället men gick iväg till slut. Hade lite bråttom så cyklade bara 5 minuter men med större motstånd :idea: Blev lagom andfådd. Sen körde jag igenom alla maskinerna utom benpressen.
Funderar på att höja vikterna lite och göra fler repetitioner som omväxling. Blir så tråkigt att alltid lyfta 20 ggr eller 2 x 10 ggr. Så tänkte mig att höja vikterna lite och köra 3 x 5 ggr i stället.
Var mindre darrig nu jämfört med de två tidigare gångerna. :up:
Ev kör jag ett pass i morgon också eftersom jag ska till kiropraktorn, som finns på samma ställe. Känns lite konstigt att gå dit utan att träna. :D
 
Det var nära att jag struntade i dagens träning och tog en tupplur istället men gick iväg till slut. Hade lite bråttom så cyklade bara 5 minuter men med större motstånd :idea: Blev lagom andfådd. Sen körde jag igenom alla maskinerna utom benpressen.
Funderar på att höja vikterna lite och göra fler repetitioner som omväxling. Blir så tråkigt att alltid lyfta 20 ggr eller 2 x 10 ggr. Så tänkte mig att höja vikterna lite och köra 3 x 5 ggr i stället.
Var mindre darrig nu jämfört med de två tidigare gångerna. :up:
Ev kör jag ett pass i morgon också eftersom jag ska till kiropraktorn, som finns på samma ställe. Känns lite konstigt att gå dit utan att träna. :D
Låter som en bra plan! :)
 
Det värsta med att ha gjort verklighet av planen att tävla i Hyrox är att jag nu inte kan köra ett pass utan att tänka "herregud vad jobbigt detta är, hur ska jag någonsin kunna överleva en hel tävling?!" Låt oss säga som så att jag är glad att jag har typ 9 månader på mig att komma i form :nailbiting:

Dagens pass var lite extra jobbigt p.g.a värmen, ventilationen i gymmet är inte van vid att hantera en yttertemperatur på 20+ grader och idag var det dessutom väldigt kvavt och fuktigt ute. Svettfest deluxe!

Det var för omväxlings skull individuell träning som gällde, annars brukar vi oftast delas in i par men det var ganska skönt att köra solo idag faktiskt. Man skulle göra två varv av följande stationer, 3 minuters jobb per station och 1 minuts vila mellan varje station:
  1. 40 wall balls + max antal kcal på cykel resterande tid
  2. 20 devil's press + max antal kcal på roddmaskin resterande tid
  3. 12 burpee box jump overs + max antal kcal på stakmaskin resterande tid
Station 1 var den jobbigaste för mig, det var en faslig massa wall balls och jag fick verkligen inte till dem idag. Jag brukade vara rätt bra på dem en gång i tiden, men det varierar verkligen med dagsformen. Måste öva så att jag blir lite mer konsekvent i min form! Överlag upplevde jag att jag brände ut mig i axlarna ganska tidigt, vet inte om det faktum att jag hade träningsvärk där sedan i söndags spelade in. Annars var det mest andningen som var jobbig, pulsen var uppe och nosade på 190 😅
 
Det värsta med att ha gjort verklighet av planen att tävla i Hyrox är att jag nu inte kan köra ett pass utan att tänka "herregud vad jobbigt detta är, hur ska jag någonsin kunna överleva en hel tävling?!" Låt oss säga som så att jag är glad att jag har typ 9 månader på mig att komma i form :nailbiting:

Dagens pass var lite extra jobbigt p.g.a värmen, ventilationen i gymmet är inte van vid att hantera en yttertemperatur på 20+ grader och idag var det dessutom väldigt kvavt och fuktigt ute. Svettfest deluxe!

Det var för omväxlings skull individuell träning som gällde, annars brukar vi oftast delas in i par men det var ganska skönt att köra solo idag faktiskt. Man skulle göra två varv av följande stationer, 3 minuters jobb per station och 1 minuts vila mellan varje station:
  1. 40 wall balls + max antal kcal på cykel resterande tid
  2. 20 devil's press + max antal kcal på roddmaskin resterande tid
  3. 12 burpee box jump overs + max antal kcal på stakmaskin resterande tid
Station 1 var den jobbigaste för mig, det var en faslig massa wall balls och jag fick verkligen inte till dem idag. Jag brukade vara rätt bra på dem en gång i tiden, men det varierar verkligen med dagsformen. Måste öva så att jag blir lite mer konsekvent i min form! Överlag upplevde jag att jag brände ut mig i axlarna ganska tidigt, vet inte om det faktum att jag hade träningsvärk där sedan i söndags spelade in. Annars var det mest andningen som var jobbig, pulsen var uppe och nosade på 190 😅
Det låter verkligen galet jobbigt 😅😅 Fattar att pulsen nära på maxar!
 
Torsdag HEMMA: rygg, mage, triceps etc..png


TVÅ dagar på rad nu har jag lyckats hämta upp en andra andning efter att ha somnat med 1-åringen under nattningen. Igår stack jag ut och joggade/gick en liten 3,5 km runda och idag 40 min överkroppsträning här hemma vilket jag precis blev klar med :up: Pass enligt ovan. Alltid roligare att träna underkropp på gymet än överkropp hemma men det är begränsat med tid just nu och 40 min hemmträning efter klockan 20.00 på kvällen tar bara tid från mitt scrollande så... :angel:

Och ja det blev bara ett set hantelcurl för det är för tråååååkigt med hantelcurl helt enkelt!
 
Visa bifogad fil 145485

TVÅ dagar på rad nu har jag lyckats hämta upp en andra andning efter att ha somnat med 1-åringen under nattningen. Igår stack jag ut och joggade/gick en liten 3,5 km runda och idag 40 min överkroppsträning här hemma vilket jag precis blev klar med :up: Pass enligt ovan. Alltid roligare att träna underkropp på gymet än överkropp hemma men det är begränsat med tid just nu och 40 min hemmträning efter klockan 20.00 på kvällen tar bara tid från mitt scrollande så... :angel:

Och ja det blev bara ett set hantelcurl för det är för tråååååkigt med hantelcurl helt enkelt!
Haha, älskar ärligheten! Curls är verkligen stentråkiga på alla sätt och vis :stop: Men chins och så, då måste du ha nån slags hemmagym? Har jag helt missat i så fall!
 
Kvällens träningspass blev inställt till förmån för 1) pizza i kvällssolen och 2) packning inför en spontan campingtripp som vi åker iväg på imorgon. Har nu tagit till alla knep jag kan för att se till att jag kommer iväg imorgon bitti före jobbet istället: lagt fram träningskläderna, fyllt vattenflaskan, skrivit ihop ett lagom jobbigt pass så att jag kan sätta hjärnan på autopilot och planerat en god frukost som jag ska äta när jag kommer hem 👌
 
Och ja det blev bara ett set hantelcurl för det är för tråååååkigt med hantelcurl helt enkelt!
Jaa! Fattar inte hur alla snubbar orka hålla på med femtioelva olika curls i typ en timme 😅. Så jävla tråkigt. Struntade länge i det men mina (icke existerande) biceps skulle behöva lite hjälp, så nu slänger jag in i alla fall två set i slutet av passen ett par dagar i veckan. Trött och motvilligt.
 
Jaa! Fattar inte hur alla snubbar orka hålla på med femtioelva olika curls i typ en timme 😅. Så jävla tråkigt. Struntade länge i det men mina (icke existerande) biceps skulle behöva lite hjälp, så nu slänger jag in i alla fall två set i slutet av passen ett par dagar i veckan. Trött och motvilligt.
Haha verkligen!! 😂 Antar att det handlar om vad man prioriterar, verkar som snubbar känner samma inför att träna så mkt röv/ben som tjejer gör haha.
Vad som gjorde det ännu värre igår var att jag bara hade en hantel/vikt så behövde också göra EN arm i taget, nej men snälla jag har verkligen inte tid med den skiten 🤪 På gymet tar man ju iaf en stång eller två hantlar så båda armarna blir gjorda på samma gång 😆
 
Haha, älskar ärligheten! Curls är verkligen stentråkiga på alla sätt och vis :stop: Men chins och så, då måste du ha nån slags hemmagym? Har jag helt missat i så fall!
Agreed!!
Hm nej inte riktigt ett hemmagym men har en chinsstång ute i ”brygghuset” och har hantlar, matta, ett par kettlebells och ett maghjul 😃 Önskar verkligen jag hade ett ordentligt hemmagym just nu!! Hade underlättat träningen nu när jag har så begränsat med tid.

Så härligt med campingtrip! Och hoppas du är ute och morgontränar i detta nu! 💪
 
Agreed!!
Hm nej inte riktigt ett hemmagym men har en chinsstång ute i ”brygghuset” och har hantlar, matta, ett par kettlebells och ett maghjul 😃 Önskar verkligen jag hade ett ordentligt hemmagym just nu!! Hade underlättat träningen nu när jag har så begränsat med tid.

Så härligt med campingtrip! Och hoppas du är ute och morgontränar i detta nu! 💪
Det var jag! 💪

(dock ej i form av bicepcurl som den emojin kan misstolkas som, tråkigt ville jag inte ha på en fredagmorgon 😉)
 
Haha verkligen!! 😂 Antar att det handlar om vad man prioriterar, verkar som snubbar känner samma inför att träna så mkt röv/ben som tjejer gör haha.
Vad som gjorde det ännu värre igår var att jag bara hade en hantel/vikt så behövde också göra EN arm i taget, nej men snälla jag har verkligen inte tid med den skiten 🤪 På gymet tar man ju iaf en stång eller två hantlar så båda armarna blir gjorda på samma gång 😆
Jag tycker om curls, jag tycker det är en övning som verkligen känns och ger effekt, så jag brukar klämma in den både tidigt och sent på ett överkroppspass 🤭
 
Gillar också curls :D
Preacher curl eller concentration helst.
Plus alltid lite kul att sitta och göra concentration curls med alla dudes som kör arm i en timme.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 865
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 806
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 275
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 996
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp