Bukefalos 28 år!

Träning i pillarer

Sv: Träning i pillarer

Är inget fan av att träna hästar på detta sättet. Det kan vara brukbart av personer som vet vad de gör, och hästar som är så högt utbildade att det inte är ett problem för dem.

Tyvärr finns det allt för många som tränar enligt dessa metoder: http://youtu.be/ECnHL-OqvEI och http://youtu.be/QmxA0FpH-Ds och det verkar tyvärr vara ganska vanligt förekommande inom denna hästkultur att man tränar hästarna såhär. Vet inte hur många sånahär filmer jag sett där hästarna stresstrampar med svetten lackande, spända som foilsträngar medan "tränaren" står bredvid och visslar, smackar och hojtar. Såg något klipp med en häst som bands upp vid en vägg och man schasade på den så den skulle piaffera. Stackaren börjare piaffera bara vid åsynen av den där väggen så den hade nog tillbringat många timmar där.
 
Sv: Träning i pillarer

Ja, tittandet går ju inte att göra i alla vinklar annars. Man kan ju ställa sig i olika vinklar vid speglar. Men det blir ju inte samma sak givetvis! Ej heller om man filmar i olika vinklar iom att det inte blir live där och då man får se och kunna påverka.

Men jag hade då som sagt hellre bett någon antingen sköta handens funktion a la vid hand eller sköta toucheringen och kollandet runt om medan jag sköter handen.

Eller själv skött det medan någon kollar på håll och talar om för mig att vissa delar är si och så så kan jag själv touchera och då också lära mig hur det de säger ser ut och känns på nära håll. För att peta på olika delar eller trigga olika muskelkedjor tycker jag går vid sån position.

Men jag har ju fördelen att ha två bra tränare som jag kan be om hjälp med sånt här. De har varann när de tränar för det mesta. Även om mannen fått sköta sitt skolsprångande själv fysiskt har ju frugan kunnat säga hur saker ser ut. Så jag har inte sett behovet av pilarer iom det.
Jag tror säkert att min manliga tränare skulle kunna sätta några av deras egna i pilarer om man ser till lydnaden och förmågan till piaff. För just piaff är han ju fantastisk på. Och deras hästar är så himla rygga och starka i det. De där stegen som är i en GP tex är ju inget för deras superstarka. De kan gå i korrekt piaff betydligt längre stunder i följd. Och belöning för dem kan vara att bara stå still. Det räcker gott nu när de är så pass tränade. I början måste de ju få släppas fram givetvis i tempo etc..
På piafftrumman tex måste de ju kunna stå rätt still och de måste kunna vara trygga i det trånga utrymmet(är ju staket runt huvuddelen av den).
Men han väljer ändå att kunna ha dem vid hand eller möjligen i långa tyglar för att kunna släppa fram halsen och kunna påverka formen i fram, kunna ge halvhalter etc..

Så jag har väl formats av deras sätt att träna hästar iom att det är främst de jag tränar för. Och av lättheten för mig att packa in en häst och åka dit och bo eller få hem dem regelbundet.
Lite därför ser jag inte nyttan med pilarer.
Men jag är bortskämd i det. Det vet jag.
Dock hade jag hellre tagit ledigt från jobbet och åkt 30 mil än satt in en häst i såna där. Men så har jag ingen häst som är så färdig heller att det skulle vara frågan om sånt finlir. Och har aldrig haft!
 
Sv: Träning i pillarer

Jag tror många av de där videorna där det ser ut sådär så har man satt fast hästen för att slippa jobba. Man skiter i kvaliteten bara hästen trampar på.

För mig har det där inget med dressyr eller piaff att göra. Inte med korrekt tramp heller.

Man har en ras som har lätt för det där och spinner på det för att det går att showa med och då att sälja. Trist!

Varför man sätter fast dem blir ju då för att hindra dem att fly.

Testa håll i ett halvblod och jaga upp dem så till tramp.. Det gör man nog inte om.. Hästen kommer slita sig satan.
Man kan ju förstå varför serretas, skarp stång och lite övervåld är poppis i de spanska/portugisiska stall där kunskapen är låg. Ska man ha häst på box och vill ha sprattel och energi får man ta till skarpa metoder om man ska kunna kontrollera det utan teknik och skolning på riktigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Träning i pillarer

Instämmer. Inom denna kulturen är det ju mycket show och man har väl inte en fin häst om den inte kan "show-trampa" som en galning. Får ont i magen när jag ser hästarna stå där och trampa så svetten lackar.

Det är väl någon slags machoideal man vill åt, en stor ståtlig häst som "dansar" till svängig musik.
 
Sv: Träning i pillarer

Synd på så fin och bussig häst. Men den är förmodligen tuktad till att inte våga annat. Tycker den var mkt just där. Men som sagt.. vågar väl inte annat..
 
Sv: Träning i pillarer

Ja, det är väl för showens skull. Jag antar dock att man i Jerez och Wien utbildar hästarna klart INNAN man sätter fast dem och ber dem visa vad de redan kan? Är jag naiv nu?:p
Men de som var på filmen tex har ju ingen show.
Så jag förstår inte varför människor som inte har det skulle vilja använda sig av dem. För jag kan inte förstå vad som rent dressyrmässigt skulle bli bättre av dem.. Vad hästen själv skulle gynnas av det..

Nej, vad det gäller just den grejen är du nog inte naiv. Nu menar jag inte att du är naiv annars heller! :D Men. Jag har sett spanska ridskolan ifrån Jerez 5 gånger. En gång i nån uppvisning de hade i Göteborg för flera år sen, en gång på en clinic i Göteborg dagen efter, en gång på SICAB och två gånger i Jerez. Första dagen på en uppvisning för publik och andra gången hur de tränade hästarna till vardags. Dessutom har jag gått med på en guidad tur på anläggningen i Jerez och man fick rätt mycket info om hur det går till när de bestämmer sig för vilka hästar som skall stanna och vilka som skall säljas.
Den enda gången någon häst har visats i pilarer var i Jerez på den uppvisningen de hade där. De andra gångerna som skolsprång har visats har det varit för hand. Lite OT är att man oftast bara har en häst som kan göra caprioler, detta är inget för normala hästar, det kräver så mycket, så en häst som används till detta gör inget mer än sina språng. Det sa chefsberidaren ifrån jerez på clinicen och han som sålde min häst säger samma sak, han jobbar också med skolsprång för sin försörjning.
Däremot... och det är nu vi kommer till det mindre trevliga. Efter att ha sett hur de tränar sina unghästar i Jerez och hört guiden (mycket öppenhjärtligt) berätta om hur de selekterar ut de individer som inte pallar trycket, det gör de efter några år vid en viss ålder - kommer inte ihåg om hästarna var 6 eller 8? Så gav det där en rätt bitter eftersmak. Det var f-n inte trevligt att se en häst som var 4 år klättra runt på väggen för att den som tömkörde bara krävde och krävde och inte lämnade någon öppen dörr för hästen. Nu var vi bara 4 st som satt och tittade på, helt uppenbart var vi inga spanjorer heller, utan "bara" turister. Jag vet inte vad de trodde? Att vi inte skulle fatta vad vi såg? Vi begrep alldeles utmärkt vad vi såg. Tack så mycket :mad:
Sen berättade guiden att de säljer alla hästar vid 18 års ålder också. Detta är alltså hästar som har varit där sen de var 4. Jag fick syn på en boxskylt där det framgick att hästen var typ 22 (kommer inte ihåg exakt), när jag frågade varför den var kvar när den var över 18 så blev svaret att "Njaää... Hästarna som säljs som 18-åringar brukar få ett väldigt dåligt liv, vi tycker så mycket om denna så han får stanna". Jaha :confused: Så de kör skiten ur unghästarna, säljer de som inte klarar trycket, behåller de andra i 14 år och dumpar dem sen till skithem. Det gillar inte jag. Men jag behöver inte föda ett helt gäng med hästar heller i o f s. Fast nån typ av ansvar borde man väl ändå ta för sina trotjänare? Eller?
Men vad det gäller frågan om man spänner fast en häst vid pilarer på spanska ridskolan i Jerez, som inte är redo, så tror jag faktiskt inte det. Den krediten får jag ge dem i a f.
 
Sv: Träning i pillarer

Haha.. :eek: Du din!:devil:;)

Nej, men jag har inga illusioner om att hästarna har ett fantastiskt liv i Jerez faktiskt. Även jag har hört en del..
Och hur hästarna otför vissa rörelser är kanske inte alltid så som jag vill. Man förstår att det nog pressats en del.
Du som har PRE och vet mkt om rasen förstår ju värdet av att ta det det lilla lugna energimässigt(i egen energi och tillförsel av den). De är ju redan lite för kvicka ibland.
Så man ser ju på rörelserna att det nog inte taggats ned så mycket alltid.

Mina tränare har varit i Jerez och runt i Spanien ett gäng gånger också i Wien etc. De har också tränat för och umgåtts privat en del med människor som tränat skolsprång och en som varit vid Jerez(eller om det var pappan som var det) och sålt en del hästar dit/har samröre med dem. Så de har ju fått en hel del info om hur man tränar och håller häst. Inte alltid så skoj att höra för en svensk. Men för dem helt normalt i deras kultur.
Dock har ju fler och fler där börjat få utbildning utomlands och mer och mer utlänningar som faktiskt kan och inte bara impas av galet trampande har kommit dit. Och fler och fler kvinnor rider. Det kan nog dra dit annat kunnande. Härligt!

Nu har ju min tränare bara tränat fram ett par hästar som gör skolor ovan mark. Så han har ju inte alls samma vana som de som har gjort det mer.
Min tränare har ju haft ett begränsat antal hästar och av dem ett begränsat antal som lämpat sig till det.
Samt att han började med det för runt 15 år sedan. Det är ju inte så länge jämfört med ridakademierna och andra.
Men iom att han nu bara har x antal hästar och utöver skolsprången också velat rida så har hästarna fått lära sig svårklass dressyr, en del övningar som inte ingår där och levad, terre a terre, skolhalt, spansk skritt, spansk trav(eller vad man nu ska kalla det) samma benrörelser men i trav/passage-tänk. Och de får ridas ut och ibland hoppa lite skutt iom att han tycker sånt är kul.
Så förutom att man som du säger bara lär in capriole eller enstaka skolsprång så är man ju alltid två vid inlärningen. Just för säkerhetens skull. Och för att man då ska kunna snabba på jobbet mer. Man behöver inte ha extrem lydnad.
Min tränare har varit ensam vid inlärning iom att frugan tyckte det var för äckligt med en hingst 2 meter i luften(dvs nästan ovanför skallen) som kunde driva i sidled om ngt sket sig.
Han fick iom det vara extreeemt nogrann med lydnad och exakthet i hjälperna. Så hästen inte missuppfattar iom att den måste kunna så mycket. Han fick ge det tiiiiid. Och iom säkerhetsaspekten då man arbetar ensam utan pilarer.

Jag har ju fått se träningen under tidens gång. Både hemma hos dem och för tränare(en portugis du och jag talat om bla). Det är väldigt intressant!
Iom att jag har intresset för arbete vid hand utöver ridningen, och är detaljnörd, tycker han ju då att jag ska börja med capriole så småning om. Så han är alltid på mig att jag ska "spara" den fläcken till touchering för just det på de jag har. Om han tror jag klarar det kanske det kan gå.
Men jag tvivlar lite där.. OM jag når dit så är det om mååånga år.
Men det är intressant att läsa på om och fundera kring. Även om man själv är för kass än. :p
 
Sv: Träning i pillarer

tuaphuas tränares gamla mentor var såvitt jag förstått det en av de första i sverige som snöade in sig på barockridning. Riktig barockridning alltså, inte akademiskt. Han hade pillarer bredvid ridbanan. Men det var ganska länge sen så det räknas kanske inte. :)

Däremot har jag sett bilder från Craig Stevens kurser att de använder pillarer när de tränar piaff. Hur eller varför får någon annan svara på för det vet jag inget om.
 
Sv: Träning i pillarer

Hann fråga min ridfröken en snabbis idag om pilarer. Och jo då - maken har testat en del och förstår ju liksom konceptet. De har inte haft några själva. men då de varit iväg på ställen som har så har han testat(ibalnd ihop med tränare och en del själv).

Hon menade på att hästen ska ju vara otroligt trygg och rätt så färdig öht då den sätts där. Man kan då dutta med finlir.
Så de flesta kan nog helt enkelt strunta i pilarer.
För den graden av trygghet och tamhet som krävs uppnår de flesta inte. Ej heller får de flesta så bra piaff att man kan finlira så. Och ej heller så starka hästar.

De ska bygga ridhus framöver och ska ha pilarer i det. De har tom ett par färdiga som ligger och skrotar till dess.

Så det hade jag missat. Ska bli intressant att se sen. Även om det inte är något jag kommer kunna bruka iom att jag är för kass(antagligen därför jag inte ens hört det.. jag tar inte in sånt som är så far beyond me.. :P). :D

Ska fråga ut maken mer sen då vi har mer tid.
 
Sv: Träning i pillarer

Yey!!! :banana:

Jag skall försöka lirka min "stor"-tränare nästa gång jag får tillfälle, bara att det ju ibland kan dröja innan man kommer dit igen, så jag är super-tacksam för alla svar jag kan få! TACK för att du frågar dina tränare!
 
Sv: Träning i pillarer

Okej. Tack för ditt inlägg.

Du kanske har stor kunskap om träning i pelarerna och kan dela med dig av dessa? jag tänkte att det måste man ju ha om man hyser så starka känslor för det. :)
 
Sv: Träning i pillarer

Tack för att du delar med dig:bow:

Jag TROR på ngt sätt att man är mer "human" på SRS. De har ej heller som mål med några konstigheter som galopp baklänges som i Jerez.

Att de letar talanger för var skola över marken hörde jag redan som ung.
Man lär inte hästarna alla språng.

Pelarerna är ju till för finlir o förbättring på en redan kunnig häst. Så beskrev SRS sitt pelararbete.

Delvis Kl
Får dessa hästar- i Jerez eller SRS ngn hagvistelse o mkt grovfoder?
Tror inte det. Skriver det med tanke på att man klankar ner på elithästar i övriga Världen:crazy:

Ej heller står det i ngn tidning när 30 hästar i ett distrikt får kolik t o m med dödlig utgång. Men när en kändishäst får det skriver man självklart om det.

Sorry för OT.

Varför skriver ni pilarer?
att det heter pillars på engelska är ju en sak.:confused: Pelare på svenska.
 
Sv: Träning i pillarer

Jag menade inte så:D utan frågade väl indirekt om det var den klara benämningen. Jag har ingen aning o jag är inte heller intresserad av att träna mina hästar fastsatta:cool:
 
Sv: Träning i pillarer

Det heter pelarer på svenska, inte pelare. Se t ex RI 1940 moment 448 och framåt.
 
Sv: Träning i pillarer

Jag skrev just det i inlägg 2
Jag begrep inte vad du menade

Pillertrillare...

Pelarer som i pelare kallas det för.
Gott nytt år o din kunskap om det forna är alltid uppskattad:bow::banana:
t
 
Sv: Träning i pillarer

*kl*

Vilken rolig tråd! Däremot har jag inget eget att bidra med som inte redan är sagt. :)

Har ibland blivit frestad att försöka arbeta Campero i pelarer när jag sett honom i stallgången när han blir taggad. Den gossen har väldigt svårt att komma till arbete bakifrån i ridningen men jäklar vad han kan både sitta och stå på bakbenen välbalanserat när han står i stallgången och något får honom att gå igång... Men jag har ju som de flesta som tänkt till lite insett att det måste till en väldans massa grundarbete först, och då menar jag grundarbete upp till piaffen alltså. Och då försvinner ju problemet med arbete bakifrån så då behövs heller inte pelarerna. Moment 22. :D

Men jag är samtidigt fascinerad av arbetet i dem, har alltid varit. Vet inte riktigt varför faktiskt, kanske någon sorts fablesse för prylar?

De hästar man ser från (huvudsakligen) sydamerika gör ju inte piaff i verklig mening, man kallar det ju t.o.m. för "bailador" (dans) och inget annat. "Dansande" hästar går ju att se ifrån t.ex. Afganistan, Pakistan och Indien också. Ingen vacker syn och inte ämnet för den här tråden egentligen, min poäng är att dansande hästar förekommer i flera kulturer, och att det inte handlar om dressyr så som vi ser den. Det är in den gruppen jag vill placera bailador-hästarna.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 009
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 077
Senast: Juli0a
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 319
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 219
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp