Bukefalos 28 år!

Träning i pillarer

Kookaburra

Trådstartare
Hej!
Hoppas att jag här kanske kan få höra om någon har sett, varit med på eller läst om träning i pillarer?

Jag blev lite nyfiken då jag o hästen lekte lite på stallgången idag och jag funderade lite på just detta med pillarer.

Vet att jag i någon bok har läst lite om det, men kommer inte ihåg vilken, eller om den var lånad eller om det var någon av mina.

Alla svar emottages med värme! :)
 
Sv: Träning i pillarer

Jag begrep inte vad du menade:confused:

Pillertrillare...

Pelarer som i pelare kallas det för.

titta på filmer från sydamerika. Där trampas hästarna hysteriskt i stallgången- om man anser att det är beundransvärt...

SR trampar hästarna i många år för hand eller på töm innan man har kommit så långt att man kan sätta fast den. De måste ju vara trygga i det de gör först- trodde jag...
 
Sv: Träning i pillarer

Jag vet nog faktiskt ingen svensk som sysslar med sånt. Jag kan kolla med min tränare om en v ca. Hon borde veta lite även om de inte själva håller på med det.

Bent har jag för mig gjort en del sånt. Han torde väl veta en del.
Annars är det väl utomlands a la längre bort. Har för mig att jag också läst om det en del. Men jag vet inte mycket om det.
Kanske Svea eller Jegra vet mer.
Både ang litteratur och mer live om de sett ngt.
Misstänker att det kan ha stått ngt i antingen De Carpentry eller Gueriniere eller Baucher eller nån sån. Orkar inte kolla heller just nu tyvvärr.

Men spontant om jag själv ska filosofera kring det känns det som en plats där man påvisar den färdiga rörelsen och färdiga hästen på ngt vis. Iom att de dels sitter fast och då måste vara trygga. Men också för att man inte heller kan påverka i fram.
Då jag tränar in tramp vill jag ha så att hästen iaf känner att den kan gå fram. Inte bara komma ur trampet genom halt. Just för att de är flyktdjur.

Min tränare som jobbar mkt med just samling, piaff och skolorna över det har en piaff-trumma hemma. Det är som en dansbana för hästen. Han såg sånt i Spanien eller Portugal tror jag och byggde själv en hemma. Den tar han bara upp hästar på som är helt trygga och lydiga. Annars skulle de ju få panik iom staketet runt och känslan av instängdhet.
(Trummans funktion är alltså att man hör takten väldit tydligt)

Jag tänker samma fast mer extremt med pilarer. Förutom att man då på trumman kan påverka, uppsuttet eller avsuttet.

För mig gör man ju givetvis inte piaff genom att hålla i. Men små små signaler kan man ibland få ge om att runda halsen tex tycker jag i piaff.
I pilarer kan man ju inte påverka formgivningen.
Skolorna ovan mark kan jag för lite om för att tala om.. Det är inget jag sysslar med själv. ;)
 
Sv: Träning i pillarer

Jag tänker ungefär som du kring pelarerna, och därför har det inte känts så intressant att fördjupa sig i ämnet. Jag tycker att det är jätteviktigt att alltid kunna släppa fram hästen och att alltid kunna länga formen, och pelarer och inspänningar passar inte riktigt in i det konceptet.

Jag vet att Markus Holst är förtjust i pelarer. Han använder det i sin träning och skriver om det på sin hemsida.
 
Sv: Träning i pillarer

Har för mig att Guerniere skrev om det.

Det lilla jag hunnit sätta mig in i det upplever jag som ganska mycket jobb för något man kanske egentligen inte är så sugen på som resultat (tänker att det borde vara mest användbart om man vill lära in skolorna ovan mark som "show" eller för att lära in kommandot för att sen översätta till ryggen, förutsatt att hästen är/blir utbildad och lydig nog för att det ska vara någon idé att göra det uppsuttet :angel: ).
Annars hade det varit ett bekvämt sätt att träna på! ;)
 
Sv: Träning i pillarer

Kl
Tack för era svar!

Ska söka lite bättre bland böckerna. Jag funderade lite på just HUR de användes/används och varför. Vad man vill åt när man tränar i dem. Funderade just lite om hur man tänker kring just framåtbjudning i pilarerna/pelarna eller vad det heter på svenska. Känns som att all bjudning bara då kan gå uppåt. Funderar även på i vilket stadium man använder dessa, om det är i inlärningsstadiet eller som finslipning av rörelserna uppåt, eller som "vardagsbusiness" eller vad. Jag förstår ju att det borde vara väl grundskolade hästar som får jobba där, men jag har för mig jag såg valenca i tobbes videoserie använda dem för inlärning av piaff? Men jag kan minnas fel.

Vi behöver inte gå in på valencas varande eller icke varande, jag är nyfiken på hur pilarerna används, värderingslöst. Det kanske är korrigeringsverktyg?
 
Sv: Träning i pillarer

Jag tror det blir svårt att utveckla kvaliteten på rörelser i pilarer. Som du säger tror jag det lätt blir bjudning upp och då sen också bak tom.
Piaff för mig är inte bra förrän övergångarna in och ur är bra. Den ska vara ridbar/arbetsbar.
Jag får svårt att se att ngt statiskt som pilarer kan ge så himla rätt signaler.

Min tränare har ju själv utbildat tom skolsprång. På SRS, Jerez etc är man ju då två stycken. Han hade ingen hjälp och fick greja det själv. Han tog trots det inte pilarer till hjälp.
Det hade ju om det funkat varit bra mycket säkrare än att själv be en 550-kgs häst hoppa två meter rakt upp. I början kan de ju vingla i sidled en del. Därför är man två på ridakademierna. För att kunna stå så att man är ur riskzonen för att få hästen rakt på sig och ändå kunna påverka dem i språnget.
Min tränare tog det i långa tyglar.
Hade pilarer gett bäst effekt är jag övertygad om att han skaffat sig ett par. Han är väldigt händig och intresserad av att skaffa sig annorlunda saker om de verkligen fungerar.

Jag har ju sett inlärning av Capriole under längre tid. Jag hade inte velat sätta fast en häst då. De måste få misslyckas lite och drifta i sidled utan att få ett ryck i skallen.

Och piaffen förstår jag inte hur ngt statiskt skulle förbättra mer än vi med vår timeing kan som ryttare eller vid hand.

Man får skilja på piaff som cirkuskonst där man kan trampa rätt fint med inte ta sig ur det i övergång och piaff som går att rida ur bra. Jag har sett en del hästar tränade till rejält satt piaff a la trickträning. Men de kan inte ta sig ur den.
Har man jobbat främst med dressyr blir det sällan trickträning. Har man jobbat främst med trick/hantering etc blir det kanske mer lite trickliknande och tappar då övergångarna.
 
Sv: Träning i pillarer

Särskilt på en häst med diagonaliteten väldigt naturligt så är det nog väldigt enkelt att få till piaff vid pillarerna (man ser ju vissa som ställer sig och trampar uppbundna i stallgången när dom blir uppspelta :angel: ). Bortsett från att "alla" kloka hästmänniskor såklart börjar smått och vänjer hästen vid situationen först (utan att ens sätta fast hästen första gångerna) så i texterna jag läst bad man hästen gå i sidled från sida till sida tills den själv visade upp piaff/diagonalitet, och så spann man vidare därifrån, liksom med allt annat fick man ju ta det steg för steg.

Men det var ju knappast målet, att träna piaff, utan ett förstadie till det riktiga målet - att öva skolsprången. Frågan är väl hur många idag som skulle ha kunskap nog till att träna i pillarerna utan överhängande risk för felinlärning eller skador?

Håller med tuapua, det finns piaff som ingår i skolning, och så finns det piaff som en rörelse i sig.
 
Sv: Träning i pillarer

Kl
Detta kändes ju som ett skräckexempel :S
http://youtu.be/3ccoiGh7nwo
Ett bra exempel på när hästen tränar i pelarerna innan den har grundstryka. Shit va den kämpar.

Försöker hitta klipp, men hittar få som är bra. Finns en hel del amatörer, några som vill förklara men visar för svaga hästar känns det som.
 
Sv: Träning i pillarer

Importerad fran brasilien. sa antingen tranad fel och for snabbt och for bryskt, eller for utbildad for personerna som kopt den. Kan inte avgora. Den forsoker ju. Men mannen sager bara nej. Levad da? Nej nej, Tramp? Nej, Jamen vad ska jag gora da? Sadar blir min hast ocksa nar han inte fattar eller tycker att man bara ar trakig. Testar allt han lart sig. Men han ar ju inte fastbunden och inte for snabbt tagen sa det ser inte sa bryskt ut.

ne, sa ska det inte se ut..
 
Sv: Träning i pillarer

Stackars häst! Ett extremexempel på varför jag inte är så intresserad av pillarer.
Men man ser att den just hamnar för mycket mot fastsättning/det som skulle bli handen ist. Och att den inte kan släppas fram. Och att formen inte kan påverkas.
Sen kan man givetvis(!) göra pillarträning betydligt trevligare, lugnare och ge det mer tid än de gjort.
Men jag ser inte på vilket vis pillarträning skulle vara bättre än andra(rida, vid hand, longreining, tömkörning etc)? Alltså: vad vill man åt med just pillarerna? Vad kan man få bättre där som man inte kan i annat?
 
Sv: Träning i pillarer

Enda anledningen som jag kan se att spänna fast en häst på det här sättet är att det ser pampigt ut. Det blir helt enkelt spektakulärt med de vita pelarna och flaggorna som brukar sitta snett uppåt/utåt. Ofta sätts dessutom pillarerna upp så att de har en snygg bakgrund också. Det kan t e x vara ännu mer stora flaggor och/eller annat som är tjusigt (som en vacker tavla eller nåt snyggt fönster t e x). Som på Spanska ridskolan i Jerez t e x. Dessutom brukar det stå två väldigt flott klädda gubbar bredvid och hästen brukar vara vit och vacker. Som gjort för ett tjusigt cirkusnummer alltså. Definitivt publikfriande! Och de måste få dit publik som vill betala för att få se något annorlunda, annars kan de inte överleva.
 
Sv: Träning i pillarer

Ja, det är väl för showens skull. Jag antar dock att man i Jerez och Wien utbildar hästarna klart INNAN man sätter fast dem och ber dem visa vad de redan kan? Är jag naiv nu?:p
Men de som var på filmen tex har ju ingen show.
Så jag förstår inte varför människor som inte har det skulle vilja använda sig av dem. För jag kan inte förstå vad som rent dressyrmässigt skulle bli bättre av dem.. Vad hästen själv skulle gynnas av det..
 
Sv: Träning i pillarer

Om man har en häst som är väldigt långt kommen, såpass att den har en sjujäkla piaff, är oerhört lösgjord både mentalt och kroppsligt, och tycker att det är "release" nog att stå still och få en sockerbit - då kan man säkert göra en del finlir i pelarerna.

Men vem sjutton har det... :D
 
Sv: Träning i pillarer

Haha.. Ja, så skicklig är iaf inte jag!

Men oavsett tänker ju jag att OM man nu vore det borde man ju då också kunna finlira vid hand tex..
 
Sv: Träning i pillarer

Pja, fast med pelarerna har du fördelen att du kan växla position på ett helt annat sätt, eller ta ett steg tillbaka och titta. Jag kan se fördelarna. Men för varje fördel kan jag se ganska många faror... :crazy:
 
Sv: Träning i pillarer

Ja, det är ju det jag med gör. Så därför hade ju jag då hellre hyrt in någon somjag kunde ha på håll eller bett piaffera hästen om jag ville kolla på håll. Byta placering vet jag inte om jag tycker man behöver så mycket om man lärt in ett bra signalsystem? Vad kan man vinna på det som jag inte tänker på?
 
Sv: Träning i pillarer

Pja, man kanske vill titta lite på hästen bakifrån, och sen kanske man vill titta lite från sidan, och så peta lite här och där. Man kanske vill peta lite på frambenen ibland och på bakbenen ibland.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 009
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 033
Senast: Juli0a
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 311
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 211
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Dejtingtråden del 37
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp