Bukefalos 28 år!

Träning och kurser

Lillstrumpa

Trådstartare
Hej!
Jag vill ta tag i träningen med min RR-tik lite mer seriöst. Självklart tränar jag med henne och aktiverar skallen på henne nu med :)
Hur gör ni för att lägga upp träningen på ett bra sätt?

Hon är nu 13 månader gammal och väldigt flamsig och okoncentrerad.
Tänkte gå en allmänlydnadskurs med henne med. Dock måste jag hitta en som verkar bra och är på torsdagar då jag har oregelbundna jobbtider så kan jag bara den kvällen. Någon som har ngt tips på bra ställen?

Tacksam för svar och funderingar!
/Amanda och Dina
 
Sv: Träning och kurser

Det enda jag kan tipsa dig om är att kolla med alla brukshundklubbar som ligger tillräckligt nära för att du ska kunna ta dig dit. I alla fall hos mig brukar de vara ganska duktiga med att ge ut info om vilka dagar de har kurserna osv.
 
Sv: Träning och kurser

Mm fast jag har så himla dålig erfarenhet av brukshundklubbar, vi var på en valpkurs med den lilla damen och det var det värsta jag varit med om. De var opedagogiska och hade inte alls samma syn på hundträning som jag.
Jag tycker om mjuka metoder.
Däremot har jag två ställen i Göteborg som är jättebra men ingen av dem har kurser på torsdagar, dagens i-landsproblem :)
 
Sv: Träning och kurser

Troligtvis är ju inte alla tränare likadana, så om du kollar runt lite kan det ju finnas någon som vill träna på samma sätt som du. Hör dig för lite iaf, kolla om du kan hitta andra som gått kurs för aktuella instruktörer osv. Om du verkligen vill gå kurs kan det vara dumt att sumpa en chans för att du råkat vara med om EN dålig instruktör.
 
Sv: Träning och kurser

Jag gick vår första och enda kurs med min RR när han var fyra år! Innan dess tränade jag lite "som jag ville" utan mål utan "jag tar det som det kommer".
Jag har en mycket god vän som tävlar internationellt med sin RR i viltspår, vi har tillsammans lagt spår då och då. När det passat mina arbetstider och med annat i livet.
Lydnad tränar jag varje promenad. Stopp! Sitt! så går jag femtio meter och gör en inkallning. Det kan vara allt. Så vardagslydnaden tar jag som självklara moment i promenaderna.
Ibland har jag sällskap av grannarnas hundar (och ägare ibland) och ökar störningsmomentet lite grand.

Jag har aldrig haft för ambition att tävla med Shumba, med två små barn 3 och 2 år gamla och heltidsjobb och eget företag på kvällarna och helgerna så hinns det inte med. Jag ställde ut honom en del med goda resultat tills dess att han diagnostiserades med allergi, då la vi av eftersom det ändå aldrig blir aktuellt att ta in honom i avel.

Vi har haft en period av "lök" här i två år pga att jag råkade ut för en olycka. Nu börjar jag hämta mig och jag funderar på att träna lite agility, bara på skojj. Eftersom jag har svårt att anpassa mig till tider så funderar jag på att ta någon privatlektion för att lära mig lite grunder för att sedan bygga lite hinder i skogen där vi bor eller nere på ängen.

Slutligen. Min erfarenhet med RR är att man får "ta det som det kommer". Har Shumba vaknat på fel humör på torsdagen när det är kurs, då är det ingen ide att träna. Dessutom så anser inte jag att det passar att träna dem "så länge" utan det är bättre att göra det lite då och då när andan faller på. Att träna "ligg" två gånger, och sedan göra något annat. Inte tjata och nöta. Då har i alla fall Shumba lessnat och det slutat helt fel. Bättre göra rätt en gång och sedan sluta, än göra rätt tre och fjärde gången fel.

Å vad rörigt det blev. Så är det ibland!
Pussa på din RR! :D
 
Sv: Träning och kurser

Åh vad skönt med någon som också har RR! Jag får tänka på det med att inte tjata och upprepa, det hatar hon verkligen.
Har iaf börjat träna mer när vi promenerar och ser till att hitta på lite olika saker under promenaden.
Hon har 2 saker som hon älskar att göra, dansa (snurra runt på kommando) och hoppa upp på parkbänkar haha!
Ibland är det dock svårt att vara roligare än alla dessa intressanta doftfläckar ;)
Har en till hund som är RR/labbe och så himla mycket mer lättmotiverad, så man får helt klart ställa om lite nu!

Känner mig mer motiverad nu iaf! :D
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag har haft min Malinois tik i ungefär en månad. Hon är nu 16 veckor gammal. Allt har fungerat jätte bra och hon lär sig otroligt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 864
Senast: Migo
·
Hundträning Hej! Jag behöver tips och råd. I min familj har vi alltid haft hundar och för tillfället har jag två stycken. Jag har en blandras valp...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 199
Senast: Dino2018
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 889
Senast: Gumman123
·
Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske...
2
Svar
23
· Visningar
3 871
Senast: tex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp