Träns & bett?

Sv: Träns & bett?

Ja, om hästen gapar så visar den alltså att man tar för hårt. Att hindra den från att visa när något gör ont känns för mig väldigt elakt och otänkbart.
 
Sv: Träns & bett?

Nu tror jag att du missförstod vad jag menade...i normalfallet behöver ju inte hästen gå och gapa och det fungerar säkert utmärkt att köra även utan nosgrimma, men om det händer något så att man behöver ha full kontroll, så är det bättre att ha nosgrimma. Om hästen försöker slippa undan bettets verkan och t.ex. dra iväg, så blir det i allafall lite svårare för den att göra det med nosgrimma i.o.m. att den inte kan gapa då. Så det är ett led i säkerhetstänkandet (igen). Det är vad jag tror är anledningen i allafall. Samt att hela huvudlaget sitter på lite stadigare kanske också?
 
Sv: Träns & bett?

Jag sätter mig ALDRIG mer i en vagn utan hjälm på huvudet.
Inte jag heller, det var ju en landslagskusk som avled för ett par år sedan, hon avled i sviter av en olycka då hon föll ur vagnen...
 
Sv: Träns & bett?

skall leta om jag hittar hennes text... Men hon fick följdsjukdomar som gjorde att hon avled efter ett tag...
 
Sv: Träns & bett?

Hittade den, texten var i kuskringenbladet i september -00

Hjälmen - din bästa livföräkring.

För 10 månader sedan var jag med om en mycket svår "hästolycka": en äldre tonåring kröde en häst med rockard och jag åkte med som passagerare. Ekipaget gick på en sten, kusken åkte av och föll i gräset, gick till skolan dagen efter. Jag slog huvudet i stenen, förde med sirener på i ambulans till intensiven på UAS. Låg medvetslös i en månad. Barnen övernattade länge i ett sk anhörigrum. 10 månader efter olyckan kom hon inte ihåg vad som hände vid olyckan, vad som hände året innan.

Hjälmen var hel men repig på höger sida, däremot fick hon skador i huvudet, hörseln saknades på höger öra, och höger öga var ur funtion, hon fick använda käpp. Hade hon inte haft hjälm på sig, hade hon inte överleft.

Nåt år senare så avled hon tyvärr...
 
Sv: Träns & bett?

:eek: Kom inte hit med din skrämselpropaganda.
Nu kräver jag ett ekonomiskt bidrag till en säkerhetsväst :angel:
 
Sv: Träns & bett?

Visst är det hemskt och trots att hon hade hjälm avled hon, kanske på ett värre sätt än om hon inte hade haft hjälm. Men man kan inte se allt sånt som skrämselpropaganda, det är jätte tragiskt att det händer men vill man vara helt säker och skyddad så får man sitta inne i ett madrasserat rum, inte hålla på med hästar. Jag känner en tjej som var nära att stryka med trots hjälm och säkerhetsväst (inga skador mot huvudet) och en tjej på ridskolan här i stan snubblade i hagen och slog huvudet i en sten och dog innan hon ens kommit fram till hästen samt en bekant till en bekant som dog i en bilkrock för att säkerhetsbältet skar av halsen på henne. Du kan bli påkörd bara du går utanför huset eller få en dödlig sjukdom om någon nyser på dig. Man kan inte skydda sig mot allt om man vill ha ett normalt liv. Jag har som sagt hjälm när jag rider eftersom för det första ramlar man av mycket lättare och för det andra så anser jag att när man ramlar av en vagn är det oftast andra delar på kroppen som tar smällen, och skulle jag ramla av så illa och slå huvudet i en sten så jag dog ist för att bli ihjälklämd under häst och vagn, ja då är det väl så mitt öde ser ut.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 049
Senast: Bri
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 156
Senast: Freazer
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 861
Senast: Aconite
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 948
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp