Träns & bett?

Sv: Träns & bett?

Jaha så vad du säger är att en häst inte går att hantera i grimma!!... min häst är inriden och allt i grimma och är därför ganska känslig i munnen.. har aldrig ridit genom att hålla på och dra hästen i munnen och det har funkat galant!! en häst blir inte farlig för att man tömkör i grimma. jag ser ju hällre att jag tar i en grimma när jag vill få stopp på honom om han inte lyssnar än att sitta och slita i en järnstång i munnen!
 
Sv: Träns & bett?

Nej, men inse fakta! Det är skillnad på att rida, tömköra, hantera häst i grimma och KÖRA (med vagn). Vid körning med vagn utsätter du inte bara dig själv, utan även ANDRA människor för fara om du kör med grimma. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att förstå. Man är inte elak mot hästen bara för att man har ett bett i dess mun! Du har inte en chans att kontrollera din häst om du kör med grimma och det händer något.
 
Sv: Träns & bett?

Jaha så vad du säger är att en häst inte går att hantera i grimma!!... min häst är inriden och allt i grimma och är därför ganska känslig i munnen.. har aldrig ridit genom att hålla på och dra hästen i munnen och det har funkat galant!! en häst blir inte farlig för att man tömkör i grimma. jag ser ju hällre att jag tar i en grimma när jag vill få stopp på honom om han inte lyssnar än att sitta och slita i en järnstång i munnen!


Självklart går hästar att hantera i grimma!! Å de är väl jättebra om den är uppmärksam på dig med små signaler.

Så för DIN, hästens och omgivningens skull .. SLUTA GENAST köra hästen i grimma

Det är bara sa att man ALDRIG ska köra en häst utan bett i munnen. Betänk dock att ett bett blir aldrig starkare än den hand som hanterar det.

Anna-Carin
 
Sv: Träns & bett?

Jag har en så gott som fjärrstyrd häst, han lyssnar till 100% på min röst och är enligt mig den mest väluppfostrade häst man kan tänka sig. Men för ett par år sedan när vi var ute och körde kom det en långtradare bakifrån i en j*vla fart och såg inte oss (eller struntade i oss...) och det var inte många cm ifrån att han körde på oss i full fart! Då fick min annars coollugna häst panik (och jag förstår honom för det fick jag oxå) och hade jag inte haft bett i munnen på honom då så hade han väl sprungit fortfarande... Allt kan hända, även om man har en "supersäker" och väluppfostrad häst!
 
Sv: Träns & bett?

För att spinna vidare på huvudlag vid körning. Vanliga nosgrimmor för ridning känns för mig väldigt osäkert, går bettet eller sidostycket så ligger man pyrt till. Jag föredrar stolpnosgrimma, men dessa verkar bara finnas med skygglappar eller inte alls.


Denna tankegång dök upp när en fick bannor här på buke för att köra nosgrimmelöst, huh så omdömmeslöst. :smirk:
Den enda nosgrimma jag kan tänka mig är en ordentligt, hårt spänd remont. :crazy:
 
Sv: Träns & bett?

Nu är det så att Ramir kör inte, utan tömkör. Så att sluta med att köra i grimma blir svårt :angel:
 
Sv: Träns & bett?

Vill bara tillägga att jag kör alltid med hjälm :d
Ni vet proffs kör med hjälm så man får väl härma dem och låsas vara proffs med :rofl: ! Skämt och sido :D!

Men ex hakamore (stavas?) och träns som använders sig av tryck av tryglen/tömmen skulle väl man kunna köra med :o ?

Tycker också man skulle kunna leka i hagen/ridbanan med köra i grima för skoj skull och träna utan bett... Men trafik nenenene :eek: livs farligt :( ! kanske mitt ute i ingenstans där det inte finns bilar eller liknade på lååååååånnngggt avstånd..

Mvh
Eran Emma :p
 
Sv: Träns & bett?

Fast riktiga "proffs" kör ju bara med hjälm i maraton ;) (hur dom gör hemma vid vardagskörning vet jag inte men jag måste erkänna att enda gången jag eller hon jag kör med har hjälm, är just i maraton :o )
 
Sv: Träns & bett?

Hahah :rofl: okej kan väl erkäna lite här, ska man träna i paddoken så bryr man sig inte särskilt :rofl:!
Men ska jag galoppera har jag hjälm ;)
Finns det inte dem som tävlar maraton som har säkerhetsväst på sig när de kör ?

Mvh
Eran Emma
 
Sv: Träns & bett?

Jag sätter mig ALDRIG mer i en vagn utan hjälm på huvudet.
Säkerhetsväst är beställd nu och den kommer fortsättningsvis att användas vid ALL ridning/körning.

JAG kommer att använda både hjälm och säkerhetsvästen vid ALL tävling också. Får väl bli minuspoäng då men jag har haft min tur när det gäller körning ..

Anna-Carin
 
Sv: Träns & bett?

har ni inget att skydda kanske...?

jag föll av vagnen och hade jag inte haft hjälm hade jag väl legat i s´diket än idag..

snälla folket, använd hjälm. Ridsporten är redan så drabbad av skador att körningen väl inte ska bidra till några fler allvarliga?
 
Sv: Träns & bett?

Jo det är det många som har, och det är bra, vi har inte haft det nu det senaste eftersom vi båda har växt ur dom :angel: men nya ska införskaffas :)
 
Sv: Träns & bett?

I dressyr och precision får du avdrag om du kör med hjälm, på svårklass tror jag inte ens det är tillåtet, har aldrig sett någon ha det iaf... så där är det inte mycket att diskutera.

Jag har alltid hjälm när jag rider, men man faller på ett helt annat sätt om man ramlar av då, och som sagt när vi kör maraton och det finns risk för att välta eller köra emot (vet att man kan välta annars oxå om det händer något men det är ju inte lika stor risk) men när jag kör dressyr eller kör ut och konditionstränar då stannar hjälmen hemma. Jag har oxå vält/ramlat av vagnen flera gånger men det är som sagt andra kroppsdelar som tar smällen då.
 
Sv: Träns & bett?

Jag har alltid hjälm på mig när jag kör,det är en livräddare och det kan faktiskt hända saker då med.
Kanske du borde ta ett lite ``vassare`` bett på honom om han inte svarar på ett 3-delat.Använder samma träns som när dom rider honom vilket det inte finns någon nosgrimma på.
 
Sv: Träns & bett?

Varför skulle han inte svara på sitt 3-delade?? Eller var det menat till någon annan? Skriv gärna *kl* eller tryck på TS "snabb svar-knapp" isf.
 
Sv: Träns & bett?

Varför använder du inte hjälm när du kör ut? Tycker det är en självklarhet...alla hästar är flyktdjur. Var rädd om det du har.
Enda gången jag inte har hjälm är i tävlingssammanhang eller när vi har westerntema, då blir det cowboyhatt och skritt 200 meter med gästerna. :)
 
Sv: Träns & bett?

Det är väl en vanesak, har aldrig haft det och kommer inte ha det i framtiden heller. Som sagt, skulle jag skydda mig mot de skador som kan hända vid en olycka vid körning så skulle jag behöva ha pansarutrustning på mig, och det känns lite klumpigt... De gånger jag skadat mig har som sagt aldrig huvudet varit den del som tagit smällen. Visst är det en bra säkerhetsåtgärd, men jag kommer inte börja med det ändå.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 048
Senast: Bri
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 156
Senast: Freazer
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 861
Senast: Aconite
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 947
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp