Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter två dagar med den stora kyrkflytten och därefter två långa dagar i bil för att åka hem från semestern var det riktigt skönt att komma ut och springa igen. Även om jag inte springer snabbt, och inte hela sträckan utan paus så tycker jag ändå att jag är på god väg att nå mitt mål, att jag ska tycka om att springa 💪🌟

Antagen just för att jag inte pressar på och inte blir spy-slut efteråt tycker jag det är riktigt behagligt och jag börjar oftast planera för nästa runda så snart jag är hemma igen. Planen är att komma ut på måndag igen, direkt efter jobbet. Ska se till att komma ihåg mellis så jag orkar!

Vila igår, for till en kompis stuga, vi promenerade 8.5 km för att jag skulle få bada, vila idag med, liten promenad på 3.72 km 😁

Imorgon blir det morgonträning i vanlig ordning, ska byta ut raka mark mot vanliga marklyft så jag får in lite rygg denna vecka iallafall!

Riktigt bra morgonpass!
1000127816.webp

Och jag har fått ett bakslag. Mkt på jobbet, skolstart och annat gjorde att sömnproblemen smög sig tillbaka. Var ordentlig i veckan och bytte löppassen till promenader och trodde därför att jag skulle kunna springa ett pass igår. Men icke. Kroppen sa tvärnej. Det blir som att jag försöker springa fast att jag har typ influensa och feber. Det finns ingen som helst kraft och jag orkar då bara jogga ett par steg innan jag måste gå igen. Och jag blev så himla besviken…. Men tar en återhämtningsvecka även nästa vecka och hoppas det gör att jag kan komma på banan igen.

Och jag har fått ett bakslag. Mkt på jobbet, skolstart och annat gjorde att sömnproblemen smög sig tillbaka. Var ordentlig i veckan och bytte löppassen till promenader och trodde därför att jag skulle kunna springa ett pass igår. Men icke. Kroppen sa tvärnej. Det blir som att jag försöker springa fast att jag har typ influensa och feber. Det finns ingen som helst kraft och jag orkar då bara jogga ett par steg innan jag måste gå igen. Och jag blev så himla besviken…. Men tar en återhämtningsvecka även nästa vecka och hoppas det gör att jag kan komma på banan igen.

Låter klokt ❤️ ta hand om dig! Du är snart på banan igen ☺️

Så bra att du lyssnar på kroppen ❤️ Ta en vilovecka till och smyg försiktigt igång sen om det verkar funka. Sömnen är så viktig, hoppas du får ordning på det igen så kroppen är med igen :)

Jag har sprungit i skogen idag, så kul!!! :) Springa snabbt på skogsstigar är en sån frihetskänsla. Passet typ 25 min med fartlek, varierade mellan att gå, jogga långsamt och att springa på lite mer. Promenad både före och efter.
IMG_5421.webp

Jag har ju varit så försiktig med löpning pga min struliga fotled men peppar peppar verkar det faktiskt funka bra nu! Åtta månader av konsekvent styrketräning kan förstås också ha gjort sitt :up:

Fyra pass denna vecka känns toppen, 2x gym, 1x hemmastyrka och så dagens löpning.

Sitter och väntar på att sambon ska komma hem så att jag kan gå ut och träna... Han tyckte att jag kunde ta med barnet om det drog ut på tiden. (Har ett väldigt "gymvant" barn som lyssnar väldigt bra på AKTA! men jag vågar inte köra marklyft när han springer omkring i gymmet.) Sååå, det är bara att vänta. Tänker träna när han kommer hem om jag så ska behöva gå ut mitt I natten.

Sitter och väntar på att sambon ska komma hem så att jag kan gå ut och träna... Han tyckte att jag kunde ta med barnet om det drog ut på tiden. (Har ett väldigt "gymvant" barn som lyssnar väldigt bra på AKTA! men jag vågar inte köra marklyft när han springer omkring i gymmet.) Sååå, det är bara att vänta. Tänker träna när han kommer hem om jag så ska behöva gå ut mitt I natten.
Kände mig lite bitter över att träningen blev sen (men hade glömt hur mysigt gymmet är när det börjar bli mörkt ute :love: ). Nu börjar marklyften lossna. Äntligen! Samma känsla på 90 nu som jag hade när 80 löste sig.
20250824_204316.webp

2025-08-25 07:24 - 08:22
Träningstid: 00h 58m
Höftabduktion i maskin: 15 x 10, 15 x 15, 15 x 15
Utfall bakåt med skivstång: 10 x 20 (PB!), 10 x 20, 11 x 20 (PB!)
Hantelrodd: 10 x 9, 10 x 9, 10 x 9
Omvända hantelflyes: 10 x 3, 10 x 3, 10 x 3
Sidolyft med hantlar: 10 x 3, 10 x 3
Hantelcurl: 7 x 6, 8 x 6, 9 x 6
Liggande benlyft: 15 x Kv, 15 x Kv, 15 x Kv
Set: 20
Reps: 225
Medelvikt: 20,1 kg
Volym: 4 513,8 kg
#strengthlogapp

Måndagsgym, bytte hantlar mot skivstång i utfallen och det funkade bra! Utmanade mig i hantelcurls med tyngre hantlar, får bara vara försiktig och inte klämma ihop armbågarna för mycket i toppläget och inte översträcka i bottenläget.

Inte tränat på en vecka men haft lite semester och ätit massor med mat, så tänkte att jag skulle känna mig svag.. men jag har nog kolhydratsladdat ordentligt så känner mig väldigt stark 😅 är kanske lite hormoner inblandade också 🤷🏻 livet som kvinna..

Förra veckan blev det ett PT-pass i onsdags ( helkroppspass, med bl.a sidoutfall som gav träningsvärk i röven resten av veckan 😅), ett bröst/biceps/tricepspass i hemmagymmet i lördags och så ett pilstespass igår )

Idag fick jag dra av ett arm/axelpass i hemmagymmet direkt när jag gick upp för att hinna med att träna idag, fullspäckad dag 😁. Sen är det ett PT-pass på onsdag (som får diktera hur fokus i övriga styrkepass i veckan ska ligga) och så planerar jag pilates och bodybalance till helgen 👍.

Kom ut på min planerade runda direkt efter jobbet 💪
Pga möte blev mitt mellis ganska tätt inpå att jag sprang vilket inte var optimalt men funkade. Nästa gång slipper jag förhoppningsvis ett tre-timmars möte efter lunch 😁
Sprang på ett spår, delvis elljusspår, vilket jag normalt aldrig gör. Det kändes väldigt mycket lättare när jag inte behövde ha koll på stenar och rötter, så sprang i stort sett helt utan att bryta av och gå. 4,2 km i ett högre tempo än tidigare och utan att behöva gå i uppförsbackarna så jag är supernöjd!

Väl hemma igen var jag så full av energi att jag dammsög hela huset av bara farten 😂

Kom ut på min planerade runda direkt efter jobbet 💪
Pga möte blev mitt mellis ganska tätt inpå att jag sprang vilket inte var optimalt men funkade. Nästa gång slipper jag förhoppningsvis ett tre-timmars möte efter lunch 😁
Sprang på ett spår, delvis elljusspår, vilket jag normalt aldrig gör. Det kändes väldigt mycket lättare när jag inte behövde ha koll på stenar och rötter, så sprang i stort sett helt utan att bryta av och gå. 4,2 km i ett högre tempo än tidigare och utan att behöva gå i uppförsbackarna så jag är supernöjd!

Väl hemma igen var jag så full av energi att jag dammsög hela huset av bara farten 😂
Snyggt! 👏🏼🌟

Denna veckan är planen gym må-tis-ons så delar upp det i underkropp-överkropp-intervaller på löpband.

Sen tänker jag ett helkroppspass här hemma på fredag och sen ett distanspass löpning i helgen.
Men jag jobbar 6 dagar denna veckan så vi får se om det spricker någonstans :p 2-åringen började hosta på ett misstänkt sätt nu i samband med nattning med så vem vet vad som händer 😆

Men, har man en plan är det iaf större chans att man följer den än om man inte har någon plan alls, så jag lever på hoppet 😁

Morgonens underkroppspass:

IMG_3392.webp

Tuggar mig lite långsamt uppåt igen i knäböjen, känns ganska stabilt. Förutom ett läskigt ”pop!” i ena höften mitt i en böj vid ett tillfälle. Gör exakt noll ont varken när det händer eller efter (har hänt ett par glnger tidigare) men det är lite läskigt 😅 ChatGPT säger kanske en sena som ändrar läge eller något sådant och så länge det inte gör ont är det nog lugnt.

Marklyften kändes bra idag. Försöker vara noggrann att inte släppa vikten på vägen ner utan tänka att även den excentriska fasen är bra tränings effekt.. Men jobbigt är det!

Överkropp imorgon alltså 😊

Denna veckan är planen gym må-tis-ons så delar upp det i underkropp-överkropp-intervaller på löpband.

Sen tänker jag ett helkroppspass här hemma på fredag och sen ett distanspass löpning i helgen.
Men jag jobbar 6 dagar denna veckan så vi får se om det spricker någonstans :p 2-åringen började hosta på ett misstänkt sätt nu i samband med nattning med så vem vet vad som händer 😆

Men, har man en plan är det iaf större chans att man följer den än om man inte har någon plan alls, så jag lever på hoppet 😁

Morgonens underkroppspass:

Visa bifogad fil 173217

Tuggar mig lite långsamt uppåt igen i knäböjen, känns ganska stabilt. Förutom ett läskigt ”pop!” i ena höften mitt i en böj vid ett tillfälle. Gör exakt noll ont varken när det händer eller efter (har hänt ett par glnger tidigare) men det är lite läskigt 😅 ChatGPT säger kanske en sena som ändrar läge eller något sådant och så länge det inte gör ont är det nog lugnt.

Marklyften kändes bra idag. Försöker vara noggrann att inte släppa vikten på vägen ner utan tänka att även den excentriska fasen är bra tränings effekt.. Men jobbigt är det!

Överkropp imorgon alltså 😊
Mina höfter, och diverse andra leder, har också en hel del läten för sig. Höfterna kan man se hur något hoppar till i. En läkare skyllde på puberteten, men det tycker jag borde sansat sig nu och inget har ändrats. Jag skyller på någon sena, sålänge det inte gör ont eller ser helmärkligt ut så är det nog lugnt.

Heja heja med träningen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar