Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kvällsträning för mig igår, liten tröskel att åka iväg men det var precis vad jag behövde :)

Helkroppspass, började med sviiiinjobbiga bulgarian split squats som jag pustade mig igenom 😅 Sen hip thrust men körde enbens med hantel som vikt eftersom smithmaskinen var upptagen och jag vägrar dra fram en stång och böka.

Därefter uppåtlutande liggande hantelpress, armhävningar, face pulls, bakåtlutande sittande hantelpress och liggande tricepspress.

Dagens pass, inklusive lucka 9 (men 8:e luckan jag genomför)

Cross Trainer (Elliptical): 10min
Superset:
Kettlebell Swing: 10 x 8 (PR!), 9 x 8, 8 x 8, 7 x 8, 6 x 8, 5 x 8, 4 x 8, 3 x 8, 2 x 8, 1 x 8
Goblet Squat: 10 x 8 (PR!), 9 x 8, 8 x 8, 7 x 8, 6 x 8, 5 x 8, 4 x 8, 3 x 8, 2 x 8, 1 x 8
Seated Calf Raise: 10 x 30, 10 x 30, 10 x 30, 10 x 30

199.webp

Decending repetition ladder på kettlebell seing och goblet squat var dagens övning. Jag fattade inte om det skulle vara vila mellan seten, men jag körde i alla fall med vila på nån minut ungefär.
La till lite vader efteråt. Trodde benen skulle kännts värre, men kändes faktiskt helt okej.😊

Jag har gjort ”årsbokslut” på min träning genom att klippa ihop en reel på insta om hur min styrketräning ändrat mig kroppsligt under 2025 (jaja det är typ 2 v kvar av året, men blir nog ingen större skillnad på så kort tid 😁).

Är så nöjd med vad jag åstadkommit, jag inte bara känner mig stark utan nu kan t.o.m jag själv se att jag SER stark ut 🤩! Bästa komplimangen var när min 20 år yngre kollega sa ”fan vad du ser BIFF ut” 😆🥳

https://www.instagram.com/reel/DR9vfPoiq1G/?igsh=d2dsYzg0c3E4a2V6

Jag har gjort ”årsbokslut” på min träning genom att klippa ihop en reel på insta om hur min styrketräning ändrat mig kroppsligt under 2025 (jaja det är typ 2 v kvar av året, men blir nog ingen större skillnad på så kort tid 😁).

Är så nöjd med vad jag åstadkommit, jag inte bara känner mig stark utan nu kan t.o.m jag själv se att jag SER stark ut 🤩! Bästa komplimangen var när min 20 år yngre kollega sa ”fan vad du ser BIFF ut” 😆🥳

Wow, snyggt jobbat! 😍🙌🏻👏

Vad roligt att se, otroliga framsteg ju! Bra jobbat 😍

Den Ofrivillige Morgontränaren slog till igen i morse eftersom 07-passet var det enda det fanns plats på när jag väl insåg att jag ville träna idag. Tunga bänkpress stod på schemat vilket gick mycket bra, jag har ju knappt bänkat alls i år (6 pass totalt på hela året, enligt min träningslogg) p.g.a axelskada men PT:n verkade hyfsat övertygad om att jag kommer att kunna öka mitt PB med minst 5 kg under maxningsveckan nästa vecka. Fint att någon tror på en i alla fall 😅 Utöver bänk gjorde vi negativa chins i superset med uppåtlutande hantelpress, stående rodd i superset med batwing rows och slutligen bakåtlutande hantelcurl. Sen kändes armarna som gelé vill jag lova!

Imorgon blir det gymvila men istället en tur till medryttarhästen :)

Du ser skitstark ut 😍 grymt jobbat!!

Stark! Grymt jobbat 💪

Wow vilken skillnad!! Otroligt starkt jobbat 👏 man ser hur stolt du är med, med rätta 💪

Jag styrketränade i måndags, drog en stabil 1:a på 92,5 kg (tidigare pr) så har gott hopp om åtminstone 95 kg innan året är slut, även om 100 kg känns… kanske orimligt 😅

Idag sprang jag intervaller på löpbandet. 4+3+2+1+1 minut intervaller i stegrande tempo med 1 min gåvila mellan.

IMG_4227.webp

Stabil tempoökning och och pulsstegring, kändes bra :)

Dagens lucka genomförnd - Barbell rows 3x12.
204.webp

Cross Trainer (Elliptical): 10min
Barbell Row: 6 x 15 (PR!), 6 x 15, 6 x 15, 12 x 15 (PR!), 12 x 15, 12 x 15
Superset:
Machine Crunch: 10 x 36, 10 x 41, 15 x 45 (PR!)
Machine Back Extension: 10 x 36, 10 x 41, 15 x 45 (PR!)

La till lite mage och rygg idag, och tydlihen blev det PR. 😊
Barbell rows har jag inte gjort förut, rodd i kabelmaskin tror jag jag kört ca 30kg på, men 15kg räckte mer än väl till barbell rowsen. 😊

Svängde förbi gymmet på vägen hem nu enligt tidigare plan, trots att jag var extremt osugen på det. Bestämde mig för att köra fem minuter på roddmaskinen, eftersom den (och några andra konditionsmaskiner) står på entréplan så jag skulle slippa trappan. Komma dit, göra något litet, åka vidare hem och förmodligen känna att tröskeln är mindre nästa gång.

Det slutade med 13 minuter - 2 km rodd. Rygghelvetet krampade ihop två gånger men det gick att hitta en lite annan position och kämpa på. Så trots att det låter väldigt lite är jag väldigt nöjd. Rehab är en seg process 😅

Jäklar, grymt jobbat!!!

Den här jaktförmiddagen blev inte riktigt som planerat så jag har gått nästan 7000 steg i skogen 😅

För övrigt så har maken börjat träna igen och när han pratar marklyft så börjar jag bli sugen på det igen. Jag har inte vågat pga ryggen men nu är jag mycket starkare än innan och stark på rätt sätt så jag kanske ska börja smyga in det lite.

Jag håller på att DÖ av träningsbrist! (Ville bara gnälla om det.) Har ett sista litet halsont kvar och jag hoppas att det försvinner över natten så att jag kan gymma imorgon. Har sedan jobbhelg fyra av fyra (i rad) och därefter en hel! vecka ledigt. Då ska det tränas.

Dagens blev ett kort pass med kettlebell + dagens lucka i kalendern. Bytte skivstångsrodd till kettlebellrodd dock pga avsaknad av skivstång.

2025-12-10 17:00 - 17:31
Träningstid: 00h 30m
Kettlebellsving: 10 x 8, 10 x 8, 15 x 8
Kettlebellpress: 10 x 8, 10 x 8, 15 x 8
Sidoböj med hantel: 10 x 8, 10 x 8, 15 x 8
Ground to overhead med viktplatta: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8
Tåhävningar: 15 x KV +8, 15 x KV +8, 15 x KV +8
Kettlebell raka lyft framåt: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8
Set: 18
Reps: 210

#strengthlogapp

+ promenader som vanligt då.

Sagt och gjort jag återintroducerade vanliga marklyft i min träning idag. Lastade på blygsamma 40 kg (har ändå maxat 105 kg en gång i tiden) och körde bara 5 reps per set. Måste börja försiktigt när man har en sån här kropp 😅 Men det känns kul! Är faktiskt stolt över hur jag byggt upp min trasiga kropp sen ryggen kraschade för 6 år sen. Jag tränade regelbundet sen flera år då också så jag var inte otränad, men det tar fasen tid ändå! Tar mycket psykisk energi också. Men jag har lärt mig lyssna och känna och åtgärda på rätt sätt. Rehab kommer alltid vara en del av mitt liv men att kunna och våga lyfta tyngre och köra fler övningar känns himla roligt!

Fortsätter också med 50 kg i bänken. Körde första setet 50x4 vilket är reps pb och sen sista två seten körde jag 47,5x4 :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat