Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha jag öppnade dagens lucka när jag var på gymmet och mina lår ba nej tack :down:. Har för mig det var nån bicepsgrej tidigare och den hade jag kunnat göra idag men orkade inte leta efter den 😅 tänker alltid att jag ska göra de där luckorna men det går som vanligt dvs inte alls.
Nä, förstår att du skippade dagens🫣

Det är första året jag har strengthlog, så kände inte till kalendern innan. Men eftersom jag ändå inte kör något specifikt program så kändes det som en kul grej för den här månadens träning. 😊

Första veckan på länge som jag inte fixar det tidsmässigt träningsmålet. Har varit krasslig (halsont utan feber) men knegat på. Superhetsig helg så har levt på ipren och sovit mycket när jag kunnat. Träning har inte ens varit på kartan. Känner att detta inte är så lysande för mitt marklyftsmål men jag vet ju att jag förr eller senare kommer att fixa det. Får vara glad för att det målet dragit mig ut i gymmet flera dagar i veckan ett helt år (och fått mig att börja uppskatta att gymma, bara det är en vinst). Det är inte målet det är resan osv. Hoppas kunna köra igång igen i vecka som kommer. Jobbar bara helgen, så mycket fritid att träna på.

Även jag har gjort dagens lucka dvs 50 air squats på tid och mina lår känns kan jag säga 😅 Körde 2 set, 25 reps per set.

Igår ett 15 minuters Vibespass, helkroppspass med kroppsvikt. Helgens träning var med andra ord på nivån ”hellre något än inget”. Har hållit stegmålet i alla fall vilket jag är nöjd med.

Det blev ett litet bonuspass såhär på söndagskvisten, makens gym hade öppet hus så vi gick dit tillsammans. Mysigt! Jag hade för ovanlighetens skull varken någon plan eller ambition eftersom det verkligen var just ett bonuspass som jag inte alls hade räknat med, men det var rätt kul att strosa runt och göra det som föll mig in. Jag fokuserade främst på sådant som jag inte gör i vanliga fall vilket innebar mycket maskiner (i mitt vanliga gym är det till 95% fria vikter som gäller) så det blev lite latsdrag, lite sittande rodd, lite benpress, lite bröstpress, tre set Arnold press och sedan la jag till ett gäng frivändningar eftersom jag sällan hinner gå på frivändningspassen på gymmet numera. Pulsen rusade iväg som attan i både frivändningarna och när jag körde roddmaskin som uppvärmning, men jag hoppas att det inte betyder någonting. Är bara lite paranoid eftersom jag har sju (!) olika vänner/bekanta som ligger däckade i influensa just nu men förhoppningsvis slipper jag 🤞

Imorgon är det knäböjsdags! Vi kan ju i alla fall låtsas att jag ser fram emot det 🙄 😅

Känslan under morgonens träning var trött och klen. Varit dåligt med återhämtning den här helgen med lite dåligt med sömn. Men jag kämpade upp två reps på 50 kg i bänken även idag och körde 47,5 kg de sista två seten.

Blir en liten promenad på lunchrasten. Regnigt och tråkigt och båda hundarna fick jobba i skogen igår så vi tar en liten promenad bara för att komma ut så får det blir en ganska lugn dag idag.

Stack till elljusspåret för att springa. Kom halvvägs på spåret innan jag drog världens vurpa, voltade, vrickade foten och skrapade upp handen.
Bara att linka tillbaka till bilen då.. Nu sitter jag hemma med foten i högläge och tycker synd om mig själv. 😩

Dagens pass avverkade lucka 8 - 3x12 Machine Chest Fly

168.webp

Cross Trainer (Elliptical): 10min
Machine Crunch: 10 x 36
Machine Chest Fly: 8 x 18, 8 x 25, 12 x 32 (PR!), 12 x 32, 12 x 32
Machine Crunch: 10 x 36, 10 x 41, 10 x 45, 10 x 50

När jag värmt upp så var chest fly-maskinen upptagen, så började på crunch-maskinen - men bytte så fort den blev ledig.
Blev PR men det var TUNGT det sista setet 😅

Jahapp, då får jag väl (efter mycket funderingar inatt :laugh: ) ge mig hän åt det där dragremsanvändandet i marklyft. Är ju ändå sjuk så kvällens "träning" får bli någon typ av teknikträning för att få fast hela kalaset i mig själv och skivstången. Funkar det så får de sista fem kilona upp till hundra bli med remmar. Är försiktig optimistisk. Har ändå pb:at på 104 när jag lyft med hexbar och även om det är något helt annat så har jag lyckats få upp vikten.

Efter en härlig vecka med mestadels strålande humör förra veckan har luften helt gått ur mig idag och jag är deppigare än på länge. Har absolut noll och ingen lust att gå till gymmet och köra tunga knäböj om drygt en timme men kom fram till att jag definitivt inte lär må bättre av att låta bli, så jag får vackert sparka mig iväg. Tröstar mig med att det är sista veckan före maxningsvecka, när den är över kan jag slappna av på alla fronter och om jag sen inte kör knäböj igen på två månader efter det så är det helt okej. Heja heja, eller nått!

Efter en härlig vecka med mestadels strålande humör förra veckan har luften helt gått ur mig idag och jag är deppigare än på länge. Har absolut noll och ingen lust att gå till gymmet och köra tunga knäböj om drygt en timme men kom fram till att jag definitivt inte lär må bättre av att låta bli, så jag får vackert sparka mig iväg. Tröstar mig med att det är sista veckan före maxningsvecka, när den är över kan jag slappna av på alla fronter och om jag sen inte kör knäböj igen på två månader efter det så är det helt okej. Heja heja, eller nått!
Heja!

/Från en som masat sig iväg och muntrar upp det hela med discodunk i lurarna

Stack till elljusspåret för att springa. Kom halvvägs på spåret innan jag drog världens vurpa, voltade, vrickade foten och skrapade upp handen.
Bara att linka tillbaka till bilen då.. Nu sitter jag hemma med foten i högläge och tycker synd om mig själv. 😩
Nej fy vilken otur! Krya på dig!

Vi körde 2 luckor igår, tärningsspel i 20 minuter och sen squatsen. Bytte ut burpees (pga hatar dem) mot hollow body crunch och utfallssteg mot rumänska mark. Fick inte en enda rumänsk att göra, däremot alla HBC, vanliga crunch och bergsklättrare. Och så armhävningar så jag har sån träningsvärk i armar och mage idag 😂 tryckte igenom alla knäböj på en gång och sen låg jag i en liten hög på golvet och undrade varför jag är så dum mot mig själv...

Där ser man vad lite negativitet och låga förväntningar kan göra - det gick långt över förväntan på gymmet och jag orkade en vikt som jag var helt övertygad om att den skulle kännas för tung och omöjlig (särskilt med tanke på att 10 kg lättare kändes jättetungt så sent som för två veckor sedan, men det var ju det här med dagsformen...). Fick jobba mig över ett par mentala trösklar först men fick jättebra stöd av PT:n och det slutade med att jag la till ett bonus-set då det kändes så bra :)

Kan dock redan känna träningsvärken sätta in i benen :nailbiting:

Screenshot_20251208_201541_Zone One.webp

Jag har lyckats få en mycket mild ligamentskada i knäna, framförallt höger men det finns nog lite på vänster med. De ligamenten har gamla skador så det var väl inte väldigt överraskande.

Besökte fysioterapeuten som hade tid väldigt snabbt, och som hittade felet (utöver min överrörlighet, den går det ju inte att göra så mycket åt). Gluteus medius, en muskel i höften, är svag så knäet faller inåt. Fick en övning men framförallt ska jag tänka på det när jag springer, att få knäna framåt och inte åt sidorna. Så nu har jag tänkt på det och sysslat med backintervaller, verkar faktiskt ha hjälpt redan. Var ute 5 km idag, ganska plant, och kunde hålla en bra form större delen av tiden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka