Träning och hälsa del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Årets 169e och sista träningspass avklarat idag :) Målet var 160 pass så det klarade jag ju med marginal. Dock två mindre än förra året då jag landade på 171 pass då. Men det är detaljer och inget jag lägger nån vikt vid.

Stolt över mig själv. Gjorde ett inlägg på instagram om detta förut. Min kropp är strulig men den blir starkare och starkare. Jag måste känna efter och lyssna hela tiden, annars går jag sönder igen. Efter min semester i juli ändrade jag på lite saker för att toppa mitt mående främst i kosten och det har gett positiva resultat på flera sätt. Piggare, mindre inflammerad, inget sötsug, några kg lättare, starkare och mer muskler. Förvånad över att så lite gjorde så mycket 😅

Jag tänker köra på som jag gör! När jag drar igång löpningen igen kanske jag tar bort ett styrkepass och kör tre i veckan, får se vad kroppen klarar av. Lägger nog mitt mål på 160 pass även för 2026, verkar vara en lagom nivå för mig :)

Sinnessjuk träningsvärk i ben och röv. Dom där utfallsstegen tar verkligen där dom ska 😬
Idag ska jag försöka ta mig iväg under lunchen o köra överkroppspass!

Blev 50 min överkropp! Gick bra, kände mig svag i axelpressen bara 🥲 men mina tricepsextensions går framåt iallafall.

Imorgon är planen rygg/biceps med min kompis, eventuellt testa maxlyft såhär innan nyår 😁 får se hur det går med denna träningsvärk, ska dra fram min yogamatta ikväll och försöka stretcha ut ordentligt.

Årets sista runda är gjord. December blev rätt störd av förkylning men totalt sett är jag nöjd. 251 joggingrundor och 1517 km.
3 cykelpass.
10 000 steg (eller oftast mycket mer) varje dag. (Totalt 5 år och 4 mån)
IMG_8268.webp

Det gick! Mitt ena årsmål om fem km cykel i ett svep är nu avklarat. Åkte till gymmet medan dottern var på ridskolan och hade roligt med nya kompisar, satte mig på en cykel och trampade på. 14 minuter tog det och benen var lite påverkade efteråt, så långt ifrån vad jag gjort tidigare i livet (som att cykla lopp på 7 mil plus nån mil till dit och hem) - men nu är jag ju på ruta ett och ska bygga upp från början igen. Ändå skönt att flåset inte var något problem, hittade steady state på 140 bpm och det var mest i framsida lår som kändes ansträngda.
Skönt att börja kartlägga var baseline är nu också, så jag kan jämföra med det längre fram och se hur det går åt rätt håll även när det känns segt 💪

Idag har jag traskat över 20.000 steg, så det fick bli ett kort överkroppspass idag, hittade ett på 15 min på youtube som täckte in det jag behövde.

IMG_6121.webp

Kommer nog avsluta kvällen med ett yogapass med fokus på nacke/skuldror, har en sena eller något i nacken som stretar och orsakar huvudvärk så den vill jag gärna få bukt med 😅

Yes, jag fick in ett sista träningspass innan årets slut! :D 💪🏼 Ett improviserat helkroppspass på gymmet ca 45 min.

Marklyft med trapbar
Sittande kabelrodd
Utfall bakåt med hantlar
Uppåtlutande hantelpress

Plus två julkalenderluckor som mest var mage, för att klara decemberutmaningen :idea:

Är så nöjd med träningen 2025! :) 134 pass varav 96 pass på gymmet (resten typ kroppsviktsträning eller löpning). Har verkligen fått till en fungerande träningsrutin och lärt mig massor trots att jag tränat i många år innan.

Jag känner mig supertaggad på träningsåret 2026! Vill fortsätta bygga rutinen och kontinuiteten. Bli starkare och gärna lägga in någon form av konditionsträning också.

Letade upp mina mål för 2025:
Mina löst satta mål/plan:
E-gym 1-2 ggr/v
1 pass med underkropp
1 pass med överkropp
1 pass med Core
Stretch/mobilitet i samband med varje pass
Yoga när passen funkar med mitt jobbschema.
Andra ledarledda pass när det passar och är nåt kul.

Squats är det jag lagt mest fokus på nu det senaste. Där har jag kämpat mig upp från att i höstas tycka det varit astungt bara med tom stång till att jag nu klarat 50kg.🥳

Längre fram:
Klara armhävningar på golvet (nu kan jag mot vägg)
Pull-up (låååångt i framtiden)

142 pass loggade i strenghtlog sedan jag började med det i slutet av april. Hade ju inget mål satt för antal pass 2025, men tänker inför 2026 att 160 låter som en bra siffra att sikta på.
Ligger kvar på ca 50kg i squats.
Har i genomsnitt 8500steg/dag under 2025.

Mål för 2026:
160 pass
Styrketräning - 1 överkropp, 1 underkropp, 1 core per vecka.
Stretch/mobilitet i samband med varje pass.
Yoga när passen funkar med mitt jobbschema.
Andra ledarledda pass när det passar och är nåt kul.
Stegmål: genomsnitt på 10 000 steg per dag över året. (helst varje månad)

Så inte så mycket förändring från årets mål. :)

Kollade runkeeper och har tydligen genomfört 137 aktiviteter i år. Det trodde jag inte! Har sprungit (joggat, gått) 49.5 mil. Får nog ta mig ut på 5 km till senast på onsdag 😄Snittar 3,6 km/tillfälle, det trodde jag inte heller!

Fortsätter ungefär som i år under nästa år tänker jag, det verkar ju funka ändå 💪 🌟
La till en runda idag och slutar nu på 50,2 mil 💪
Beroende på väder kan det bli några kilometer i morgon med, men om inte så är jag ändå väldigt nöjd med året som varit.

Avslutar tränings året med 4 km lugn jogg i klar och fin morgon ☀️

Återkommer närmsta dagarna med sammanfattning för 2025 och plan för starten av 2026, det har börjat ta form litegrann vad upplägget ska bli nu årets första månader 🏋️

Nu ska det firas nyår hörni! Gott nytt år allihopa!! 🎉

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10